If rammer målsætning og skærer halvdelen af forretningsrejser væk

Der bliver sagt ”One If” og ofte sidder ledere og medarbejdere fra samme enhed i fire forskellige lande på tværs af Norden og arbejder på samme projekt. Men nye interne retningslinjer for rejser og mødeafviklinger har bidraget til at sikre, at de mere end 7.000 ansatte i Nordens største forsikringsselskab nu rejser og mødes på en mere bæredygtig måde.
”Vores mål for 2022 var at reducere antallet af rejser med 50 procent, sammenlignet med 2019, og det er indfriet med en reducering på 51 procent. Vi ønskede ikke at vende tilbage til rutinerne fra før pandemien. Vi har lært meget i mellemtiden, og særligt dét at rejse for at deltage i korte møder er skåret helt væk”, fortæller Bo Petersen, der er miljø og indkøbsansvarlig hos If.
”Det er en prioritering mellem need-to-have og nice-to-have. Vi er nordisk organiseret, og har derfor brug for at mødes ansigt til ansigt indimellem. Med ”need” mener vi, at det er nødvendigt at tænke klogt i forhold til at opretholde sociale relationer og en stærk kultur på vores kontorer. At mødes fysisk er en afgørende del af, hvordan vi arbejder og bygger og opretholder vores kultur i If, men fokus er rettet mod at rejse og mødes på en mere bevidst og bæredygtig måde”, uddyber Bo Petersen.
Ifs mål for 2023 er fortsat at reducere forretningsrejserne med 50 procent, sammenlignet med 2019.
Tog til kortere rejser
Det overordnede mål med rejseretningslinjerne er, at rejser skal foregå på en bæredygtig måde og med lave omkostninger. Det er i udgangspunktet et krav at rejse med tog, hvis togrejsen tager mindre end tre en halv time mellem to destinationer. Dertil skal planlagte rejser arrangeres i god tid for større mulighed for at finde billetter til lavere priser.
En gennemgang af de arbejdsrelaterede rejser i den nordiske forsikringskoncern viser samtidig, at antallet af togkilometer er steget med 16,2 procent fra 2019 til 2022 og de gennemsnitlige flyafstande er blevet længere. De ansatte vælger således togrejser til, også på tværs af landegrænserne, hvilket der også opfordres til i de interne rejseretningslinjer.
Antal kørte kilometer i egen bil til forretningsbesøg er reduceret med 40 procent fra 2019 til 2022, fordi flere møder foretages virtuelt og fordi toget vælges til, oplyser Ifs indkøbs- og miljøansvarlige.
Målsætningen om 50 procents reduktion fik næring i tiden under pandemien, hvor det i lange perioder var tæt på umuligt at rejse til fysiske møder og konferencer. Det ændrede med raketfart de ansattes vaner og skabte en helt anden fortrolighed med afviklingen af virtuelle møder.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder
Links
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Syv ud af ti danskere oplever negativ stress – disse aldersgrupper stikker ud6.5.2025 06:35:00 CEST | Pressemeddelelse
En stor del af danskerne døjer med negativ stress. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport, som Verian har foretaget for If, Nordens største forsikringsselskab. I rapporten svarer 73 procent af 1.065 adspurgte danskere, at de oplever negativ stress i mere eller mindre grad. Negativ stress refererer i denne sammenhæng til stress i en sådan grad, at det påvirker livskvaliteten og eller arbejdsevnen på en negativ måde. Blandt danskerne, der oplever negativ stress, svarer mere end hver tredje, at de har været stressede i mere end seks måneder. “Rapporten viser, at en meget stor del af danskerne har haft stress inde på livet, og det er bekymrende, for stress har ikke kun store konsekvenser for den enkelte. Det koster hvert år samfundet adskillige milliarder, når mange rammes af stress og må sygemeldes,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. Svær balance Rapporten viser, at 30-44-årige er de mest stressede i samfundet. 84 procent af de 30-44-årige oplever negativ stress i mer
Virksomheder udpeger cyberangreb som største trussel – men halvdelen har ikke styrket sikkerheden30.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens danske virksomheder ser cyberangreb som den største trussel, har overraskende mange ikke styrket IT-sikkerheden.
If oplever boom i udvidet vanddækning8.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Frygt for oversvømmelser: Forsikringsselskabet If har oplevet en stigning på 60 procent blandt kunder, der over de senere år har tilkøbt dækning af udvidet vandskade. De stigende antal hændelser med omfattende vandskader efter ekstrem nedbør har gjort klimaforandringerne mere konkrete for boligejerne.
Hul i beredskabet: Danskerne frygter for boliger og infrastruktur18.3.2025 14:31:29 CET | Pressemeddelelse
Halvdelen af danskerne har lav eller ingen tillid til, at myndighederne kan beskytte boliger og infrastruktur ved alvorlige vejrhændelser. Trods en aftale på over 600 millioner mener beredskabsekspert, at der er brug for over en milliard for at kunne følge med klimaforandringerne.
Hver anden dansker tvivler på varslingssystemerne12.3.2025 12:52:49 CET | Pressemeddelelse
Mens stormfloder og skybrud er blevet hyppigere i Danmark, er hver anden dansker i tvivl om, hvorvidt varslingssystemerne til at advare dem, fungerer godt nok. Det viser en ny analyse fra If Forsikring.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum