If Forsikring

If rammer målsætning og skærer halvdelen af forretningsrejser væk

Nye måder at prioritere behovet for forretningsrejser på og ændrede virtuelle møderutiner har skabt et langsigtet grundlag for færre klimabelastende og omkostningstunge forretningsrejser i Nordens største forsikringsselskab. Samtidig har If nået sit mål om at skære halvdelen af flyrejserne væk.
Også størstedelen af møder i Ifs topledelse foregår nu virtuelt, her ledet af koncernchef Morten Thorsrud. (Foto: If)

Der bliver sagt ”One If” og ofte sidder ledere og medarbejdere fra samme enhed i fire forskellige lande på tværs af Norden og arbejder på samme projekt. Men nye interne retningslinjer for rejser og mødeafviklinger har bidraget til at sikre, at de mere end 7.000 ansatte i Nordens største forsikringsselskab nu rejser og mødes på en mere bæredygtig måde.

”Vores mål for 2022 var at reducere antallet af rejser med 50 procent, sammenlignet med 2019, og det er indfriet med en reducering på 51 procent. Vi ønskede ikke at vende tilbage til rutinerne fra før pandemien. Vi har lært meget i mellemtiden, og særligt dét at rejse for at deltage i korte møder er skåret helt væk”, fortæller Bo Petersen, der er miljø og indkøbsansvarlig hos If.

”Det er en prioritering mellem need-to-have og nice-to-have. Vi er nordisk organiseret, og har derfor brug for at mødes ansigt til ansigt indimellem. Med ”need” mener vi, at det er nødvendigt at tænke klogt i forhold til at opretholde sociale relationer og en stærk kultur på vores kontorer. At mødes fysisk er en afgørende del af, hvordan vi arbejder og bygger og opretholder vores kultur i If, men fokus er rettet mod at rejse og mødes på en mere bevidst og bæredygtig måde”, uddyber Bo Petersen.

Ifs mål for 2023 er fortsat at reducere forretningsrejserne med 50 procent, sammenlignet med 2019.

Tog til kortere rejser
Det overordnede mål med rejseretningslinjerne er, at rejser skal foregå på en bæredygtig måde og med lave omkostninger. Det er i udgangspunktet et krav at rejse med tog, hvis togrejsen tager mindre end tre en halv time mellem to destinationer. Dertil skal planlagte rejser arrangeres i god tid for større mulighed for at finde billetter til lavere priser.

En gennemgang af de arbejdsrelaterede rejser i den nordiske forsikringskoncern viser samtidig, at antallet af togkilometer er steget med 16,2 procent fra 2019 til 2022 og de gennemsnitlige flyafstande er blevet længere. De ansatte vælger således togrejser til, også på tværs af landegrænserne, hvilket der også opfordres til i de interne rejseretningslinjer.

Antal kørte kilometer i egen bil til forretningsbesøg er reduceret med 40 procent fra 2019 til 2022, fordi flere møder foretages virtuelt og fordi toget vælges til, oplyser Ifs indkøbs- og miljøansvarlige.

Målsætningen om 50 procents reduktion fik næring i tiden under pandemien, hvor det i lange perioder var tæt på umuligt at rejse til fysiske møder og konferencer. Det ændrede med raketfart de ansattes vaner og skabte en helt anden fortrolighed med afviklingen af virtuelle møder.

If Forsikring har reduceret antallet af forretningsrejser med 51 pct. siden 2019. (Foto: Lars Schmidt)

Information om If Forsikring

If Forsikring

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner25.3.2024 07:25:00 CET | Pressemeddelelse

Mens de fleste arbejdspladser i finanssektoren har lukket ned i påsken, er der folk på arbejde hos Nordens største forsikringsselskab. Med et nyt initiativ og en ekstraordinær godkendelse fra lokale fagforeninger tilbyder If, at medarbejderne kan erstatte udvalgte helligdage med en dato, der er mere i overensstemmelse med medarbejderens individuelle kulturelle eller religiøse overbevisning. Langfredag og 2. påskedag er to af de mulige helligdage.

If får godkendt klimamål af SBTi og inkluderer frivilligt skadesreparationer for over 3 mia. svenske kroner om året29.1.2024 07:50:20 CET | Pressemeddelelse

If har som første forsikringsselskab på det danske marked fået godkendt sine kortsigtede klimamål af det anerkendte klimatiltag, Science Based Targets initiative. Samtidig tager Nordens største forsikringsselskab det usædvanlige skridt at gå udover SBTi’s krav, og udvider frivilligt sine klimaforpligtelser ved at ville reducere 30% af udledningerne fra skadesreparationer på motor- og bygningsområdet.