If køber Viking Assistance

Forsikringsselskabet If køber 100 pct. af aktierne i Viking Assistance. Aftalen gælder samtlige af Vikings ydelser i hele Norden.
Koncernchef i If, Morten Thorsrud, og koncernchef i Viking Assistance, Hans Petter Semmelmann, i forbindelse med Ifs køb af det nordiske vejhjælps- og assistanceselskab Viking.

Viking fortsætter som et selvstændigt selskab og varemærke og med samme ledelse.

Viking er et førende vejhjælps- og assistanceselskab, og opererer i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

If er Nordens største forsikringsselskab. If forsikrer hver femte bil i Norden gennem egne bilforsikringer og bilmærkeforsikringer via en række førende bilproducenter.

- If og Viking har samarbejdet i mange år og passer godt sammen. Aftalen sikrer et endnu tættere samarbejde, hvilket vil være en fordel for både bilejere og vores partnere i bilbranchen, siger koncernchef i If, Morten Thorsrud.

- Mobilitet og måden at have og bruge bil på ændrer sig markant i disse år. Vi vil sikre, at vi også i fremtiden kan tilbyde gode løsninger for vores kunder. Uanset om kunden ejer, leaser eller har en anden billøsning skal vi sikre en enkel og ukompliceret løsning for kunderne. Med købet af Viking vil If også kunne følge endnu bedre op på kunderne, når de har brug for hjælp, siger han.

I flere lande er det almindeligt, at forsikringsselskaber ejer vejhjælps- og assistanceselskaber, og Ifs koncernchef betragter købet af ​​Viking som en naturlig udvidelse af forretningen.

- If og Viking er begge store, nordiske selskaber med stærke varemærker og leverandører af tryghed i folks hverdag. Virksomhederne deler også visionen om at udvikle gode digitale løsninger for kunderne, og vil samarbejde om at udvikle disse sammen med andre aktører inden for mobilitet, siger Morten Thorsrud.

Viking har 320 servicestationer i sit netværk, som betjener hele Norden. Viking håndterer 1,5 millioner telefonsamtaler og foretager omkring 460.000 assistancer om året.

- Vi er meget tilfredse med aftalen og ikke mindst stolte over at blive en del af Nordens største forsikringskoncern, siger koncernchef i Viking Assistance, Hans Petter Semmelmann.

- Med If som ejer får Viking store muligheder for at videreudvikle forretningen. Vi er nu i en position, hvor vi kan udvide både geografisk og inden for nye forretningsområder, siger han.

- Dette giver os adgang til kompetencer, kapital og kunder samtidig med, at Viking bevares som et selvstændigt selskab og varemærke for at sikre neutralitet og konkurrenceevne over for vores øvrige samarbejdspartnere inden for køretøjer og forsikring, siger Hans Petter Semmelmann.

Købet får ingen praktisk betydning for vejhjælps- og assistancenetværket, ansatte, kunder eller øvrige samarbejdspartnere.

If køber Viking af de nuværende ejere, opkøbsfond forvaltet af AAC Capital Partners og Intermediate Capital Group PLC, samt medlemmer af koncernledelsen.