If præsenterer stærk vækst og stabilt 2023-resultat trods udfordrende år

Forsikringsselskabet If, der er en del af Sampo Group, præsenterer i dag det finansielle resultat for fjerde kvartal og 2023. If fortsatte i 2023 sit stærke vækstmomentum på tværs af alle markeder og forretnings­områder, og noterer særligt fremgang inden for bygnings- og personforsikringer.

If fortsatte i 2023 sin vækstrejse på tværs af alle markeder og forretningsområder, især inden for bygnings- og personforsikringer. "På alle forretningsområder kan vi imødekomme samfundets stigende interesse for sundhed og trivsel og vi har betydelige muligheder for at hjælpe vores kunder endnu mere fremadrettet," siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud. Foto: If/PR

Sidste års ekstreme vejrforhold resulterede i talrige udfordrende skadesituationer. Inflationen øgede skadeomkostningerne markant og fjerde kvartal blev påvirket af en tidligere, og mere alvorlig, vintersæson end normalt.

"Skala er en fordel i forsikringsverdenen. Vores diversitet i markedet og i forretningsområder er nøglestyrker. Vi håndterer risiko og effektivitet på en konsistent måde på tværs af If. Udfordringer i ét område kan derfor opvejes af stærke præstationer i andre områder. Dette gør os i stand til fortsat at være et attraktivt og stabilt valg for vores kunder," siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

Afbalanceret vækst på tværs af markeder og forretningsområder
Ifs vækst var stærk på alle forretningsområder. Høj grad af kundefornyelse er en afgørende faktor ved siden af succesrige tiltag i prisfastsættelsen, hvilket begrænsede skadesinflationen.

Væksten i præmieindtægterne, justeret for valutasvingninger, var på 6,7 procent i 2023 sammenlignet med året før, og på 5,6 procent for kvartalet. Combined ratio for fjerde kvartal var 83,1 procent (98,5) og for hele året 83,1 procent (86,6), hvilket er stærkere end Ifs målsætning på under 85 procent for 2021-2023.

"Også på vækstsiden ser vi, at vores størrelse og bredde i porteføljen er klare konkurrencefordele. Mens præmieudviklingen var beskeden inden for motorkøretøjer (3,2%) på grund af et fortsat svagt nybilsalg, var væksten inden for bygningsforsikring (9,7%) og personforsikringer (9,6%) exceptionel stærk. På alle forretningsområder kan vi imødekomme samfundets stigende interesse for sundhed og trivsel og her har vi betydelige muligheder for at hjælpe vores kunder endnu mere fremadrettet," siger Morten Thorsrud.

Væksten var generelt god i alle forretningsområder og alle lande (8,7% i Finland, 7,1% i Norge og 6,2% i Sverige), undtagen for Danmark (-0,6%), hvor manglende fornyelse af nogle store kunder i forretningsområde Industri i begyndelsen af året havde betydelig negativ indvirkning. Privatkundeområdet endte med vækst på 5,0%, erhvervskundeområdet med 5,6%, industri-segmentet med 11,8% og Baltikum med 15,7%.

Ifs digitalisering fortsætter med at øge effektiviteten i driften og understøtte forbedringer i kundeoplevelsen, hvilket har ført til en betydelig stigning i digitale salg og brugen af selvbetjeningsløsninger. Investeringsresultatet bidrog også positivt, drevet af høje løbende afkast i fastforrentede værdipapirer og positiv udvikling på aktiemarkederne.

Samlet set rapporterer If et resultat i forsikringsydelser på 842 (673) MEUR for 2023, hvilket indebærer en stigning på 25 procent sammenlignet med året før. For fjerde kvartal 2023 var resultatet for forsikringsydelser 214 MEUR.

Resultat før skat for 2023 endte på 1,358 MEUR (1.550), og i det fjerde kvartal blev det rapporterede resultat før skat 369 MEUR (60).

FINANSIELLE NØGLETAL

Koncernresultat for If (Q4 og 2023):

• Samlet præmietilvækst på 6,7 procent (uden valutaeffekt) i 2023, sammenlignet med sidste år. For Q4: 5,6 procent
  • Bruttopræmieindtægter i Q4: 12 547 MSEK (11 977)
  • Resultat for forsikringsydelser Q4: 2 455 MSEK (200)
  • Netto finansielt resultat i Q4: 1 887 MSEK (762)
  • Combined ratio for Q4: 83,1 (98,5) og for hele året 83,1 (86,6).

Ifs danske resultat:

• Præmieindtægter i Q4: 744 MDKK (787)
  • Resultat for forsikringsydelser Q4: 24 MDKK (-262 MDKK)
  • Combined ratio for Q4: 97,3 (128,9)

Note: Fra den 1. januar 2023 rapporterer If i henhold til IFRS 17 og IFRS 9. Sammenlignings­tallene for 2022 er blevet omregnet for IFRS 17, men ikke for IFRS 9.

Resultat for Sampo Group

• Profit before taxes (Sampo’s P&C Operations): EUR 1,481 million (EUR 1,924 million (reported in 2022); EUR 803 million under comparable accounting assumptions)
  • Group combined ratio (%): 84,6 (85,8).

Note: Fra den 1. januar 2023 rapporterer Sampo Group i henhold til IFRS 17 og IFRS 9. Sammenligningstallene for 2022 er blevet omregnet for IFRS 17, men ikke for IFRS 9.

For yderligere information, kontakt venligst:

If Danmark: Birgitte Ringbæk, kommunikationschef, +45 61205009 eller birgitte.ringbaek@if.dk

Sampo Group: Maria Silander, Communications Manager, Media Relations, tlf. +358 10 516 0031

If er del af Sampo Group, der er førende P&C forsikringskoncern i Norden og den eneste forsikringsudbyder, der tilbyder ydelser i alle nordiske lande, kundesegmenter og produkter.

If og Sampo Group

If er en del af Sampo Group, der er den førende P&C forsikringskoncern i Norden og den eneste forsikringsudbyder, der tilbyder ydelser i alle nordiske lande, kundesegmenter og produkter. Sampo Group er også betydelig aktør på det voksende marked for digital skadeforsikring i Storbritannien. Sampo er noteret på Nasdaq Helsinki og Nasdaq Stockholm.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner25.3.2024 07:25:00 CET | Pressemeddelelse

Mens de fleste arbejdspladser i finanssektoren har lukket ned i påsken, er der folk på arbejde hos Nordens største forsikringsselskab. Med et nyt initiativ og en ekstraordinær godkendelse fra lokale fagforeninger tilbyder If, at medarbejderne kan erstatte udvalgte helligdage med en dato, der er mere i overensstemmelse med medarbejderens individuelle kulturelle eller religiøse overbevisning. Langfredag og 2. påskedag er to af de mulige helligdage.

If får godkendt klimamål af SBTi og inkluderer frivilligt skadesreparationer for over 3 mia. svenske kroner om året29.1.2024 07:50:20 CET | Pressemeddelelse

If har som første forsikringsselskab på det danske marked fået godkendt sine kortsigtede klimamål af det anerkendte klimatiltag, Science Based Targets initiative. Samtidig tager Nordens største forsikringsselskab det usædvanlige skridt at gå udover SBTi’s krav, og udvider frivilligt sine klimaforpligtelser ved at ville reducere 30% af udledningerne fra skadesreparationer på motor- og bygningsområdet.