I Thy og på Mors bliver det bedre og bedre at drive virksomhed

År for år bliver det bedre at drive virksomhed i Thy og på Mors. Det viser resultatet af DI’s årlige undersøgelse af den service og de forhold, som kommunerne tilbyder de lokale virksomheder.

Morsø Kommune går frem til en flot 24. plads blandt de 93 danske kommuner, der er med i undersøgelsen af det lokale erhvervsklima. Dermed er Morsø blandt de bedste erhvervskommuner i Nordjylland. Thisted er ikke helt så langt fremme endnu, men tager til gengæld et større spring fra en 64. plads til en placering som nummer 50.

- Det er fantastisk at se, hvordan både Morsø og Thisted kommune bliver ved med at forbedre sig. Thisted Kommune lå i flere år helt i bunden af undersøgelsen, men de seneste år har de virkelig gjort en stor indsats for at forbedre erhvervsklimaet, og vi kan se, det bærer frugt. I erhvervslivet er vi glade for den dialog, vi har med kommunerne, så vi sammen kan skabe gode job og indtægter til vores område, siger formand for DI Thy/Mors, Tage Odgaard Nielsen.

Thisted udmærker sig i særlig grad på i kategorien Sagsbehandling, hvor de er 6. bedst i hele landet. Placeringen er baseret på virksomhedernes vurdering af sagsbehandlingen samt tilgængelig statistik på området. Også når det gælder de fysiske rammer som erhvervsgrunde, erhvervsbygninger samt bredbånd- og mobildækning kan Thisted Kommune være stolt. De er nemlig 12. bedst i landet.

Med en placering som nummer 24 er Morsø Kommune kun overgået med en enkelt placering af Jammerbugt Kommune, der er den kommune, som har det bedste erhvervsklima i Nordjylland. Morsøs høje placering skyldes blandt andet, at virksomhederne i området vurderer den overordnede erhvervsvenlighed højt.

En anden god nyhed er, at begge kommuner klarer sig godt, når det gælder om at levere dygtige medarbejdere til virksomhederne. Her ligger Thy og Mors henholdsvis nummer 14 og 17 ud af de 93 kommuner, der deltager i undersøgelsen.

- Det er virkelig flot, at Mors er kommet med i det fine selskab, når det gælder om at være en god erhvervskommune. Men det, der gør mig allermest glad på både kommunernes og virksomhedernes vegne er, at begge kommuner præsterer så godt, når det gælder arbejdskraft. Vi er meget afhængige af et stærkt samarbejde mellem virksomheder og kommuner på det område. Og det går jo slet ikke så ringe endda, siger DI-formand Tage Odgaard Nielsen.

Der er også områder, hvor der fortsat er plads til forbedring. Det gælder blandt andet transport og infrastruktur, hvor Mors og Thy ligger henholdsvis nummer 67 og 76 i undersøgelsen, og kommunernes evne til at tiltrække og fastholde borgere og virksomheder, hvor de er placeret som henholdsvis nummer 87 og 71.

- Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, så der er også områder, hvor vi i fællesskab skal finde ud af, hvordan vi kan gøre det endnu bedre for virksomhederne. Vi kender udfordringerne omkring infrastruktur og bosætning i vores kommuner, og vi må bruge yderligere energi på at løse dem, siger DI-formand Tage Odgaard Nielsen.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Henrik Marcher Larsen, heml@di.dk, tlf.: 4015 8858 eller pressekoordinator Jeppe Bo Rasmussen, jebr@di.dk, tlf.: 2440 1897.

Tunge løft uden skader udløser initiativpris på Mors1.11.2018 14:00pressemeddelelse