Thisted Kommune dykker igen i Dansk Industris årlige undersøgelse af lokal erhvervsvenlighed

Fra at have været en af landets mest erhvervsvenlige kommuner i 2019, går det igen i år den forkerte vej for Thisted Kommune. I Dansk Industris årlige undersøgelse af lokal erhvervsvenlighed falder kommunen fra en samlet 37. plads i 2023 til en 50. plads i 2024.

Thisted Kommune har historisk ligget pænt i Dansk Industris (DI) årlige målinger over lokal erhvervsvenlighed, men de seneste år er det begyndt at gå tilbage i kommunen. I kommunen oplever virksomhederne i stigende grad udfordringer med at rekruttere de rette medarbejdere, og så efterlyser de tættere dialog om kommunens erhvervsudvikling.

- Thisted Kommunes fald ærgrer os virkelig, for Thisted er på rigtig mange måder en fantastisk kommune. Jeg tror derfor heller ikke, at vejen tilbage til toppen er så lang, men det vil kræve en fælles indsats, lyder det fra Tage Odgaard Nielsen, bestyrelsesleder i DI Thy/Mors og direktør i Frontego A/S på Mors.

En særligt markant tilbagegang findes i kategorien "Arbejdskraft", hvor kommunen er faldet fra en 26. plads til en 46. plads, hvilket indikerer, at virksomhederne i højere grad finder det udfordrende at rekruttere og fastholde kvalificerede medarbejdere.

Samtidig har kommunen også flyttet sig fra en 14. plads sidste år til en 26. plads i år i kategorien "Skatter, gebyrer og erhvervsareal", hvor virksomhederne i højere grad end tidligere efterspørger en tættere dialog om lokalplanlægningen.

- Med målingen har vi fantastisk redskab til at se, hvor vi skal sætte ind, og det vil vi tage med i vores dialog med kommunen. Vi skal studere de her resultater, og i fællesskab finde frem til, hvor vi kan sætte ind på den korte og lange bane for at styrke de lokale rammevilkår, lyder det fra Tage Odgaard Nielsen.

Trods den samlede tilbagegang har Thisted Kommune fra 2023 til 2024 dog også oplevet forbedringer inden for forskellige kategorier. Eksempelvis viser kategorien  "Grøn udvikling" en positiv udvikling i kommunens bæredygtighedsinitiativer. Derudover er der sket fremskridt inden for "Sagsbehandling" en mindre fremgang. Fremgangen Det er dog langt fra tilstrækkelig i forhold til at opveje den overordnede tilbagegang.

- Ambitionen må være at få Thisted Kommune tilbage i toppen, så de lokale virksomheder forsat kan bidrage til en forsat positiv udvikling i kommunen. I den forbindelse er det afgørende, at vi får dialogen mellem virksomheder og kommunen, og her er jeg optimistisk, for det har kommunen allerede taget initiativ og gjort et flot stykke arbejde, siger Tage Odgaard Nielsen

**FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024**

- DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk, at DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

- 7.479 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.

- Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

- Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

- 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For mere information:

Nis Peder Kolby, presserådgiver, tlf. 4032 3400, mail: NIPK@DI.DK.  Asger Enevoldsen, konsulent, tlf. 2843 2274, mail: ASGE@DI.DK