I aften slukker lyset i hele verden

Millioner af mennesker slukker lørdag aften for lyset i en time sammen med miljøorganisationen WWF. Det sker for at skabe opmærksomhed om den store naturkrise som verden står i. Earth Hour hedder den bevægelse som virksomheder, politikere og borgere verden over støtter op omkring ved at mørklægge bygninger og gader.
Earth Hour i Sydney før og under den mørke time. Foto: Dean Sewell / ReRu /WWF

Verdens vilde dyr er i voldsom tilbagegang. På bare 40 år er undersøgte bestande af over 4000 dyrearter faldet med hele 60 % i gennemsnit, viser en stor WWF-undersøgelse, der går under navnet Living Planet Report. Det er alvorligt, og derfor har dette års Earth Hour-kampagne fokus på naturen og de vilde dyr, når lyset slukker i én time lørdag aften.

På Rådhuspladsen i København vil folk opleve, at det for en sjælden gangs skyld bliver mørkt midt i byen. Lyset bliver nemlig slukket i Tivoli, i Dansk Industris store bygning og ellers oplyste facade, på selve Rådhuset samt en del af gadebelysningen omkring det centrale København. Den mørke time varer fra kl. 20.30 til 21.30, og sker ikke kun i København, men over hele Danmark, hvor lyset går på Kronborg Slot i Helsingør, H.C. Andersens Hus i Odense, Randers Regnskov, Kolding Hus og Skarrild Hus i Herning. Samtidigt slukker mere end 20 kommuner for lyset landet over, og over 10.000 danskere har meldt sig som ”interesseret” på WWF Verdensnaturfondens Facebook-event om Earth Hour 2019.

Det er 12. gang år i træk, at Earth Hour bliver afholdt. En global bevægelse, der består af millioner af mennesker, der har engageret sig år efter år til ære for kloden. En bevægelse, der er mere brug for nu end nogensinde tidligere, forklarer generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg:

Vi mister vilde dyr og enestående natur som aldrig før. Både herhjemme, hvor flere sommerfuglearter er forsvundet, og på verdensplan, hvor ikoniske arter som næsehorn og sneleoparder er på randen af udryddelse. Dét vi oplever lige nu er konsekvenserne af klimaforandringerne og et stort overforbrug af klodens ressourcer - og der er ingen tvivl om, at vi skal handle med det samme for at dæmme op for skaderne. Derfor slukker WWF lyset igen i år i hele verden sammen med millioner af mennesker. Earth Hour giver folk en mulighed for at vise, at de giver naturen og dyrene en vigtig stemme”.

Mere end 180 lande og territorier deltager i WWF's Earth Hour og ikoniske vartegn som Eiffeltårnet, Operaen i Sydney og Empire State Building bliver mørklagt lørdag aften.

Besøg www.wwf.dk eller www.earthhour.org for at se, hvad der sker rundt omkring i verden i forbindelse med Earth Hour.

Pressechef i WWF Verdensnaturfonden Cecilie Weinholt på tlf. 3176 1200 eller c.weinholt@wwf.dk

Earth Hour i Sydney før og under den mørke time. Foto: Dean Sewell / ReRu /WWF
Earth Hour handler om at give en sund klode videre til næste generation. Foto: WWF
Der er kun mellem 4.000 og 6.000 sneleoparder tilbage i verden. Earth Hour sætter i år fokus på den krise naturen og de vilde dyr er i lige nu. Foto: naturepl.com/WWF

Pindsvinets levesteder forsvinder, men danskerne kan hjælpe dem25.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks pindsvin mangler levesteder, og det får dem til at søge ind i den bynære natur og i danskernes haver. I april og maj vågner pindsvinene fra vinterdvale, men med fem gode råd kan danskerne hjælpe de fredede dyr i egne haver. Bag rådene står WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen, der med støtte fra Nordea-fonden står bag Danmarks pindsvinetælling i august.