Huawei modtager pris af Verdensnaturfonden for årets tekniske klimaløsning

Huawei har netop modtaget prisen ´Climate Solver Award 2020´ af Verdensnaturfonden for sin ledende solcelle-løsning ´FusionSolar Smart PV´. Prisen blev uddelt under Climate Action Week – Zero Carbon Mission for 2021 d. 27. September i Beijing.

Målet med prisen, som er en vigtig del af Verdesnaturfondens ´Carbon Neutrality´-pris, er, at fremme de individer, teams og projekter, der udvikler de mest innovative klimateknologier, og som kan bidrage til at overholde målsætningen om, at holde det globale temperaturgennemsnit på mindre end to grader.

Siden 2011 har 34 innovative lav-emmissionsteknologier modtaget denne anerkendelse. Alle kandiderende forslag skal igennem en omfattende screenings-proces og udvælgelsesforløb foretaget af et ekspertpanel. Dette panel vurderer også teknologiens reduktionspotentiale. Her blev altså Huawei FusionSolar Smart PV valgt som dette års vindende løsning.

I år var der skærpede krav til de forskellige klimaløsninger, idet at evalueringen bl.a. også beroede på teknisk fremgang, økonomi, teknologisk modenhed, miljømæssige fordele, vækstpotentiale og teknologiens samfundsmæssige bidrag.

Fra juni, 2021 har Huawei hjulpet kunder med at generere mere end 403 mia. kilowatttimer elektricitet med grøn energi, hvilket har sparet 12,4 mia. kilowatttimer. Omregnet i CO2-udledning er den sparede strømmængde lig 200 mio. tons CO2, hvilket svarer til at plante 270 mio. træer

”Det glæder os at modtage denne pris. Teknologien er vigtig for at løse klimaproblemerne. Huawei er fast besluttet på at fortsætte med at bidrage til grønne teknologiske løsninger og digital transformation, ” siger Xukun Ji, Vice President for Public Affairs, Communication & Sustainable Development hos Huawei i Danmark.