Huawei-formand: Nye teorier skal sikre digital bæredygtighed og CO2-reduktion

[Barcelona, Spanien, 2. marts 2022] Nytænkning i digitaliseringen er vejen mod CO2-neutralitet. Det var fokuspunktet, da Huaweis bestyrelsesformand Guo Ping gjorde status under Mobile World Congress i Barcelona, som afholdes i disse dage. Han opfordrer IKT-industrien til at sprænge hidtidige rammer og gentænke teorierne.

Prognoserne viser, at over 50 % af det globale bruttonationalprodukt vil være digitaliseret i 2022. Og i takt med den hurtige udvikling i den globale digitale økonomi stiger efterspørgslen efter digitale produkter og tjenester eksplosivt.

Det var netop udgangspunktet, da Huaweis roterende bestyrelsesformand Guo Ping med overskriften ”Just Look Up, Let’s Light Up The Future” gjorde status på MWC i Barcelona.
Her dykkede Guo Ping ned i den eksplosive vækst, som i disse år ses i efterspørgslen på digital transformation. En vækst, som bestyrelsesformanden mener, at verdens teknologifirmaer får svært ved at imødekomme, hvis de hænger fast i gængse teorier og tilgange. Der skal tænkes nyt.

Teknologiske flaskehalse kræver nytænkning

Guo Ping tog fat i Shannons læresætning, der definerer den maksimale data-kapacitet, som informationer kan sendes med via enhver given kanal (fiber, trådløst osv.). Han sammenholdt den med Neumann-arkitekturen, som er grundlaget i alle moderne computere, hvori styresystemer og databehandling kræver lagerplads enten lokalt eller cloud-baseret. Begge dele ser Guo Ping fortsat som alvorlige teknologiske flaskehalse. Disse vil tvinge industrien til at udforske nye teorier og arkitekturer – ikke mindst i jagten på digital bæredygtighed.

Mål for Huawei: 2,7 gange mere energieffektive produkter

Bestyrelsesformanden understregede, at forbindelseshastighed og computerkraft selvfølgelig bestemmer styrken af ​​den digitale økonomi, men at industrien som helhed også bør tænke mere langsigtet.

- Vi er nødt til at overveje en ny dimension, nemlig CO2-reduktion, sagde Guo Ping.

Huawei følger i øjeblikket en "More Bits, Less Watts"-strategi på netop dette område, fordi firmaet har forpligtet sig til at gøre sine produkter 2,7 gange mere energieffektive via nytænkning inden for områder som teorier, materialer og algoritmer. Med fremskridt som disse vil IKT-industrien være i stand til at hjælpe andre industrier med at reducere deres egne CO2-aftryk. Faktisk vil reduktionen i dette næste led være 10 gange større end selve det CO2-fodtryk, som IKT-industrien selv afsætter.

Next generation MIMO og trådløs AI

I jagten på at gentænke de rodfæstede teorier øger Huawei markant sine strategiske investeringer i grundlæggende teknologier. Målet er, at Huawei sammen med sine samarbejdspartnere kan omforme det teknologiske paradigme på tre områder: grundlæggende teorier, arkitektur og software.

Investeringen skal bringe virksomheden så tæt på – og måske over – den hidtidige grænse for transport af data, som er defineret i Shannons læresætning. Det skal ske via nye teorier og teknologier som fx next generation MIMO (multiple-input and multiple-output) og trådløs AI. Samtidig er Huawei i gang med at udvikle fotonisk og elektronisk teknologi samt peer-to-peer-arkitekturer, der skal løse de teknologiske udfordringer og tekniske flaskehalse.

Hele præsentationen af Huaweis bestyrelsesformand Guo Ping kan ses her:

Mobile World Congress 2022 kører fra 28. februar til 3. marts i Barcelona, ​​Spanien.
Huawei fremviser sine produkter og løsninger på stand 1H50 i Fira Gran Via Hall 1. Sammen med globale operatører, branchefolk og opinionsledere dykker vi ned i emner som branchetrends, grøn udvikling og fremtidens digitale netværk.
For mere information: https://carrier.huawei.com/en/events/mwc2022