H.K.H. Kronprinsesse Mary: Stå sammen for den danske natur

Den danske natur byder på et væld af magiske landskaber og vidunderlige dyr, som danskerne har nydt ekstra godt af under Corona-pandemiens lange nedlukninger. Men Danmarks natur er udfordret. Rødlisten 2019 viser, at danske dyre-, plante- og svampearter ikke har fået det bedre siden 2010, og at mange arter fortsat er i risiko for at uddø. Derfor vil H.K.H. Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfonden i et nyt projekt samle danskerne om naturen.

På optagelse med H.K.H. Kronprinsessen og Bo Øksnebjerg, WWF, ifm. kampagnen "Sammen for naturen". Foto af: Kongehuset

Corona-pandemien og nedlukningerne af samfundet har haft en uventet effekt: Danskerne er ude i det fri for at opleve og mærke naturen som aldrig før. Og det har gjort endnu flere af os opmærksomme på de fantastiske værdier, den danske natur bringer.

Men den danske natur og dets enestående dyreliv er under pres og trænger til en hjælpende hånd. Derfor går H.K.H. Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfonden nu sammen for at hylde den danske natur og sætte spotlight på udfordringerne. Det sker i det fælles projekt ”Sammen for naturen”, hvor Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfonden på de sociale medier giver alle danskerne mulighed for at dele deres naturbilleder og oplevelser med resten af danskerne under hashtagget #ForNaturenWWF.

H.K.H. Kronprinsesse Mary, der er præsident for WWF Verdensnaturfonden, glæder sig til, at danskerne viser vores fælles natur frem.

”Det seneste år har mange oplevet, at naturen har fået større betydning for dem. Vi kan ikke tage naturen og al dens skønhed og rigdom for givet. Danmarks natur er under pres, og mange unikke dyre- plante- og svampearter er i fare for at uddø. Derfor opfordrer jeg alle til at hylde naturen sammen med os på de sociale medier. Jo mere, vi er opmærksomme på det, der sker i naturen, jo mere er vi villige til at passe på den,” siger H.K.H. Kronprinsessen.

”Danmarks natur står i en historisk krise. Skove, enge og hav er ude af balance, og tusinder af dyr er i fare for at forsvinde. Samtidig viser undersøgelser, at en rig biodiversitet er afgørende for vores sundhed og for fremtidige generationer. Ved at uploade vores naturbilleder kan vi hver især vise vores støtte til Danmarks truede natur i den skæbnestund. Naturen har altid været der for os – nu er vi nødt til at være der for naturen,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Sådan kan du være med

Projektet kickstartes på FN’s Internationale Biodiversitetsdag lørdag den 22. maj, hvor H.K.H. Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfonden skyder projektet i gang på Kongehusets og WWF Verdensnaturfondens Instagramprofil. Kronprinsessen opfordrer alle danskere til over de kommende uger at dele deres flotte naturbilleder inddelt i tre forskellige kategorier, så vi sammen kan begejstres, forundres og lære om naturens vidundere og de mange trusler, naturen står overfor.

For at være med skal du blot uploade et billede af din lokale natur, dyreliv eller naturoplevelse på Instagram sammen med hashtagget #ForNaturenWWF og gerne en kort tekst om,hvor det er taget. Kampagnen strækker sig over tre uger fra den 22. maj, hvor vi kickstarter oplevelserne med temaet ’Skov & Land’. Hver lørdag lanceres derefter et nyt tema, så vi kommer hele vejen omkring vores vidunderlige landskaber.

H.K.H. Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfondens eksperter vil kommentere på udvalgte billeder undervejs med nogle ord om den særlige naturoplevelse. Hermed bidrager WWF’s eksperter med spændende historier om de forskellige steder, dyre- svampe- og plantearter, som danskerne har portrætteret. På den måde får hele Danmark glæde af danskernes bud på det bedste, dansk natur har at byde på og den særegne - men desværre også pressede - biodiversitet i Danmark.

Om ”Sammen for naturen”

”Sammen for naturen” er et fællesskab på Instagram, hvor man deler et foto af en dansk naturoplevelse med hashtagget #ForNaturenWWF. Fotoet skal ledsages af stedsangivelse og gerne en kort beskrivelse af naturoplevelsen.

Hver dag fremhæves et foto på WWF’s Instagramprofil, og WWF’s faglige eksperter kommenterer det fremhævede foto på baggrund af fotografiets sted, (truede) art, status, rolle, æstetik etc. Herved deles naturoplevelsen, mens viden formidles om biodiversitet.

Hver fredag fremhæver et panel bestående af bl.a. H.K.H. Kronprinsessen og WWF’s Generalsekretær Bo Øksnebjerg ugens foto.

Hver lørdag introducerer H.K.H Kronprinsessen ugens kategori. Kategorierne er:

• Skov & Land (starter lørdag d. 22. maj)
  • Sø, Kyst & Hav (starter lørdag d. 29. maj)
  • Planter & Dyr (starter lørdag d. 5. juni)

”Sammen for naturen” lanceres på FN’s Biodiversitetsdag lørdag den 22. maj og kører frem til den 11. juni.

Alle kan være med. Vi leder efter personlige og forunderlige fotografier af naturens vidundere, som har gjort en forskel for os under nedlukningerne.

Følg med på Instagram:

De største udfordringer for den danske biodiversitet

WWF Verdensnaturfonden udgav i efteråret en analyse af tilstanden på dansk natur, hvor biodiversiteten er i frit fald. De primære årsager og udfordringer for biodiversiteten i Danmark er ifølge danske biodiversitetsforskere:

• Mangel på plads – blot 0,5-1% af Danmarks landareal og 0,02% af havarealet er 100% dedikeret til natur.
  • Naturområderne er for ensartet og mangler sammenhæng i både tid og rum (kontinuitet).
  • Naturområderne påvirkes negativt af dræning og afvanding.
  • Naturen påvirkes negativt af udledning af miljøfremmede stoffer og især af næringsstofbelastning.

Læs mere om analysen her: https://www.wwf.dk/nyhed/danmark-dumper-fns-naturmaal/

(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

H.K.H. Kronprinsessen er præsident for WWF Verdensnaturfonden.

Kongehuset har siden 1972 arbejdet for at stoppe tilbagegangen i naturen. I 1972 grundlagde H.K.H. Prins Henrik den danske afdeling af WWF, og i 2020 overtog H.K.H Kronprinsessen rollen som præsident for WWF Verdensnaturfonden.

H.K.H Kronprinsessen og WWF jubler: Der er håb for den danske natur21.6.2021 10:45:24 CEST | Pressemeddelelse

Flere tusinde højkvalitetsbilleder af den danske natur er på bare tre uger blevet delt under hashtagget #ForNaturenWWF, som er hjertet i H.K.H Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfondens fælles fremstød for den danske natur. Danskernes kærlighed til naturen er overvældende, og det store engagement er et vigtigt skridt i kampen for at beskytte den vilde danske natur og de mange truede arter.

Nye guides hjælper danskerne til bedre plastikvaner17.6.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. juli er det slut med at bruge engangsplastik som engangsbestik af plastik, plastiktallerkener til engangsbrug og sugerør af plast, når det såkaldte engangsplastikdirektiv træder i kraft. Heldigvis har Tuborg og WWF udviklet en række simple løsningskataloger og guides, der skal hjælpe danskerne, foreninger, koncertsteder og virksomheder med at knække deres plastikvaner – også når det kommer til engangsplastik. En kærkommen gave til de storforbrugende danskere, som årligt smider 33 kg engangsplastik i skraldespanden.

50 fiskebørnehaver skal skabe mere liv i Københavns Havn8.6.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Verdens bedste storby at bade i, lystfiskeri fra kajkanten og et væld af rekreative muligheder. Havnemiljøet i København er blandt verdens bedste, og det skal det også være i fremtiden. WWF og By & Havn installerer i dag, på World Ocean Day, 50 fiskebørnehaver, der skal sikre flere beskyttede levesteder for de mindst 28 fiskearter, der i dag findes i Københavns Havn. Det naturforbedrende projekt er det største af sin art i Nordeuropa og det første store udviklingsprojekt i et femårigt partnerskab mellem By & Havn og WWF.

Fire grønne organisationer overrækker i dag 1,2 millioner underskrifter til Rasmus Prehn på Christiansborg2.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag, onsdag d. 2. juni 2021, overrækker fire grønne organisationer en opfordring fra 18.000 danskere og knap 1,2 millioner EU-borgere til fødevareminister Rasmus Prehn. Underskriverne kræver, at EU skal kæmpe hårdere for verdens skove. Det er et vigtigt skridt i kampen om at få Danmark længere frem i bussen og sætte en stopper for det forbrug og de produkter, der har skov og anden natur på samvittigheden.