HK: Kommuneaftale betyder forringelser af den nære velfærd

Massive forringelser af den borgernære velfærd. Det bliver konsekvenserne af en urimelig stramme kommuneaftale.

Formanden for HK Kommunal Lene Roed frygter, at den aftale, regeringen har indgået med KL om kommunernes økonomi, vil medføre massive forringelser og besparelser på den borgernære velfærd.

- Aftalen betyder reelt en udhuling af kommunernes økonomi og færre midler til den borgernære velfærd. Kommunerne er i forvejen presset til det yderste, og økonomiaftalen for 2024 giver ikke mange forhåbninger om, at velfærden kan prioriteres. Tværtimod, siger Lene Roed.

Regeringen har blandt andet gennemtrumfet besparelser på 0,7 milliard kroner på administration i kommunerne, og det kan ikke undgå at ramme borgerne hårdt, vurderer Lene Roed.

- Besparelsen på administration er tudetosset. Administration er fundamentet for hele vores velfærd. Og opgaverne forsvinder ikke, fordi man i regeringen beslutter sig for dramatiske besparelser. Hvis man fjerner de administrative medarbejdere, så er det bare andre faggrupper, som skal udføre opgaverne, siger Lene Roed.

Hun fremhæver, at nogle politikere ynder at fremstille administration som et unødvendigt fedtlag, der kan undværes, uden at borgerne mærker det. Men den fremstilling har intet at gøre med virkeligheden.

- Administrative medarbejdere sidder ikke bare og foretager sig alt muligt unyttigt, som man godt kan få indtryk af, når nogle politikere taler. Administration er nødvendigt, hvis vi vil have et velfærdssamfund, hvor den ene hånd ved, hvad den anden laver. Og hvor borgerne får hjælp, når der er behov for det. Administration er blandt andet, når socialformidlerne i kommunerne hjælper udsatte børn, når borgeren får hjælp til MitID i borgerservice, eller når skolesekretæren koordinerer mellem skolen og hjemmet, siger Lene Roed.

Formanden pointerer, at kommunerne i forvejen løbende har effektiviseret administrationen, og at der ikke er meget mere at tage af. Samtidig løber medarbejderne allerede i dag alt for stærkt for at nå opgaverne.

- Derfor frygter jeg, at den eneste måde, kommunerne kan håndtere det her på, er ved at køre en grønthøster ind over, siger Lene Roed

HK Kommunals formand er også ærgerlig over, at der i kommuneaftalen står, at besparelsen på administration skal bruges til en ekstraordinær ramme til at forbedre løn og arbejdsvilkår, så der kan fastholdes flere medarbejdere i den offentlige velfærd.

- Det er helt urimeligt, at administrative medarbejdere på den måde skal betale med deres jobs for, at andre kan få lønstigninger. Alle faggrupper er hinandens forudsætning, og det her vil presse alle faggrupper, siger Lene Roed.

Lene LundgaardKommunikationschef

Lene RoedFormand for HK Kommunal