Handelshøjskole giver overvågning topkarakter

Copenhagen Business School (CBS) oplevede et stigende antal tyverier og hærværk. Nu har de fået en overvågningsløsning, som skaber et tryggere studiemiljø.

Mens der bliver terpet teorier, lagt forretningsplaner og grublet over fremtiden, er 216 overvågningskameraer med til at danne trygge rammer på Handelshøjskolen i København – også kendt under navnet Copenhagen Business School (CBS).

De har de seneste år haft problemer med et stigende antal lomme- og tricktyverier, hærværk og anden kriminalitet – både i dag- og nattetimerne.

"I 2017 kunne vi fejre 100 års jubilæum, og i den anledning havde vi sat flag op på ramblaen, en lang sti mellem to af vores campusser. Men allerede dagen efter vi havde sat dem op, var de blevet skåret itu eller helt revet ned", siger sikkerhedschef Lars Bergø.

CBS's i alt 12 bygninger er offentligt tilgængelige, hvilket vil sige, alle kan komme ind og gå lige igennem uden adgangskort eller anden form for ID. Derudover har de mange udendørs arealer, der bliver brugt flittigt af de studerende.

Trygt studiemiljø er vigtigst

For Lars Bergø er det topprioritet at skabe et trygt miljø for de 22.000 studerende, skolens egne ansatte samt eksterne undervisere. Han har derfor været på udkig efter en overvågningsløsning, der kan give et overblik over store arealer og store menneskemængder, der flytter sig rundt hele tiden.

Han fandt det, han ledte efter hos producenten Avigilon, som er en af de førende leverandører af overvågningsløsninger. Det blev installeret af sikringsvirksomheden Dansk Sikrings Service og leveret af stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller.

Uregelmæssigheder bliver opfanget

"Det var vigtigt for CBS at få en løsning, som giver dem et fuldt overblik over, hvem der befinder sig på de forskellige lokationer, og som underretter, hvis der sker noget usædvanligt. Det er let nok at finde kameraer, som kan tage billeder. Men de havde brug for mere end det", siger Alexandar Henrick Barmose fra Dansk Sikringsservice, der i samarbejde med Avigilon fandt frem til løsningen.

Han forklarer, at det særlige er softwaren. Den kan nemlig analysere optagelserne og alarmere, hvis noget afviger fra det daglige mønster – det kan fx være, at personer befinder sig steder, de ikke plejer, og deres færden kan derved nemt dokumenteres. På den måde har man bedre mulighed for at forhindre eller klarlægge kriminelle handlinger.

Nem søgefunktion

Med over 200 kameraer ville det være meget tidskrævende at skulle se alle optagelser igennem for at finde en helt bestemt hændelse. Derfor har Avigilons løsning en søgefunktion, der søger på tværs af optagelser.

"Det tager kun få sekunder at lave en søgning i optagelser fra alle kameraer, så har jeg det, jeg skal bruge. Det er især vigtigt, hvis vi skal melde noget til politiet, eller hvis vi skal bruge overvågningen præventivt", siger Lars Bergø.

Ny funktion skelner mellem køn, tøj- og hårfarve

Alexandar Henrick Barmose tilføjer, at en af de nye funktioner fra Avigilon gør løsningen smartere – og fremtidssikret:

"Appearance search er helt nyt – det er en analysefunktion, som kan søge på tværs af alle kameraer og skelne mellem køn, tøj- og hårfarve. Og det er unikt, at man kan sortere i sine optagelser på så specifikke karakteristika. Senere vil man også kunne søge endnu mere specifikt – på bl.a. rygsække, briller og lignende".

Alarm-mysterium løst

Siden overvågningen er kommet op er antallet af tyverier faldet markant på CBS, men det er ikke den eneste effekt, det har haft.

"Vores studiebar havde nogle problemer med en alarm, der blev ved at blive sat i gang efter lukketid. Vi kunne ikke finde ud af, hvad årsagen var – men overvågningen viste, at det var en af de studerende, der arbejdede der, der ikke lukkede baren helt korrekt. Og så gik alarmen i gang. Vi kan nu spare fejludrykninger – og vi kan opklare 'mysterier', som den i baren. Det er måske banalt, men det er nogle hverdagsting, som skal fungere, for at vi kan skabe et trygt og sikkert miljø på campus", siger Lars Bergø.

Lars Bergø har som øverste prioritet at skabe et trygt miljø for de 22.000 studerende, skolens ansatte og de eksterne undervisere. Det hjælper den nye overvågning ham med.
Henrick Barmose (nr. to fra højre) og hans team fra Dansk Sikring Service har installeret overvågningsløsningen hos CBS.

Sag: Copenhagen Business School

Installatør: Dansk Sikring Service. For yderligere information kontakt Alexandar Henrick Barmose på 6010 3000 eller ahb@dss.dk.

Leverandør: Lemvigh-Müller. For yderligere information kontakt Lemvigh-Müllers afdeling for Alarm, Sikring og Overvågning på 3695 5499.

Overvågningsløsning:

2 servere med analyse appereance search