TEKNIQ Installationsbranchen

Godt nyt til erhvervsuddannelserne

Hos brancheorganisationen TEKNIQ glæder man sig over, at regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet at afskaffe omprioriteringsbidraget, som de senere år har udsultet erhvervsskolerne.

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

Regeringen og Dansk Folkeparti har i dag offentliggjort, at man er blevet enige om at afskaffe det omstridte omprioriteringsbidrag på erhvervsuddannelserne fra 2019. Det betyder, at erhvervsskolerne dermed ikke længere skal spare to procent årligt, som det ellers hidtil har været meningen.

”Det er en meget positiv nyhed for erhvervsuddannelserne og et tydeligt tegn på, at regeringen og Dansk Folkeparti tager udfordringen med at sikre den fremtidig strøm af faglært arbejdskraft alvorligt,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Installationsbranchen, som repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

Hos TEKNIQ noterer man desuden med tilfredshed, at dagens aftale også lægger op til, at der er behov for flere konkrete initiativer for at styrke søgningen til og gennemførelsen af erhvervsuddannelserne.

”Vi står i en situation, hvor erhvervsuddannelserne gennem en årrække er blevet udsultet i en grad, som har gjort det stadig sværere at opretholde den nødvendige kvalitet i undervisningen. Så vi kan kun anbefale, at man fra politisk hold fortsætter arbejdet med at sikre, at erhvervsskolerne fremadrettet kan tilbyde de fysiske og undervisningsmæssige rammer, så eksempelvis el- og vvs-branchen får mulighed for at rekruttere lærlinge, der er på forkant med den teknologiske udvikling, vi står midt i,” siger Tina Voldby og uddyber:

”Derfor er det også vigtigt igen at lette på hatten over dagens melding, som er et vigtigt skridt på vejen mod at styrke erhvervsuddannelsernes omdømme,” siger Tina Voldby.

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ, mobil 20 12 82 83

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

Information om TEKNIQ Installationsbranchen

TEKNIQ Installationsbranchen

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 45.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 50 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installationsbranchen

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installationsbranchen