Fyld HVO i tanken og nedbring CO2-udledningen

Der tales meget om, hvordan vi kommer i mål med den grønne omstilling, og i transportsektoren er det højaktuelle emne ”Fremtidens brændstof”. Energiselskabet OK ser HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) som en del af løsningen på fremtidens transportmarked
Kim Andersen, driftsleder hos Aalborg Forsyning. Fotograf Lars Horn/Baghuset

Offentlige eller private virksomheder, der arbejder aktivt for at minimere deres CO2-udledning, kan med fordel vælge at anvende HVO som brændstof på deres dieselkøretøjer.

”HVO giver kommuner og virksomheder, eksempelvis renovationsselskaber, god mulighed for at komme hurtigere i mål med reduktion i CO2-udslippet. Produktet nedbringer CO2-emissionerne med op til 70 procent,” siger Flemming Mæhlisen, produktchef hos energiselskabet OK.

Nedsætter CO2-emissionerne
HVO er en vegetabilsk olie baseret på primært restaffald med de samme egenskaber som diesel. HVO udleder færre NOx, partikler og CO2 end fossilt brændstof.

Den er fremstillet af 100 procent vedvarende, bæredygtigt affaldsfedt og vegetabilske olier. Den bliver produceret hos svenske Neste, som køber råvarerne til HVO direkte fra producenter, som overholder certifikationskravene. Produktet udvikles hele tiden, og mængden af affaldsprodukter er øget gennem årene.

”Det er en ny teknologi, HVO er produceret ud fra, og det kan løse en del af problematikken i forhold til omstillingen til mere CO2-neutrale køretøjer. Produktets egenskaber gør, at det kan bruges 100 procent rent, men det kan også blandes i det eksisterende brændstof,” siger Flemming Mæhlisen.

Aalborg Forsyning reducerer CO2-udledningen
Hos Aalborg Forsyning har chaufførerne siden juli 2019 kørt med HVO på 44 afForsyningens renovationsbiler.

Et målrettet fokus på grøn omstilling og nedbringelse af CO2-udledningen gjorde det nødvendigt at finde et miljøvenligt alternativ til hovedparten af virksomhedens renovationsbiler, der kørte på diesel.

En fuldstændig udskiftning af vognparken til gas- eller elbiler var ikke en mulighed på kort sigt, så derfor begyndte Aalborg Forsyning at se i retning af HVO.

”HVO kunne vi skifte til uden at foretage ændringer i forhold til vores biler,” siger Kim Andersen, driftsleder hos Aalborg Forsyning. Han uddyber:

”Det betyder, at vi her og nu kan reducere udledningen af CO2 markant. Samtidig kan vi reducere udledningen af NOx-gasser med op til 30 procent. Dermed hjælper vi kommunen i en grønnere retning samtidig med, at vi skaber et renere arbejdsmiljø for vores medarbejdere, der dagligt færdes omkring renovationsbilerne.”

Kim Andersen, driftsleder hos Aalborg Forsyning. Fotograf Lars Horn/Baghuset
Kim Andersen, driftsleder hos Aalborg Forsyning ude ved tanken.

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, 172 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer