Dansk Supermarked Group

føtex sætter nyt ambitiøst mål for økologi

Når kunderne besøger føtex, skal de kunne vælge en økologisk variant af alle varer. Det er målsætningen i en ny plan, der skal udvide kædens økologiske sortiment til 2000 varer og samtidig øge salget af økovarer markant

Nu sætter føtex for alvor skub i udviklingen mod mere økologi til de danske forbrugere. Det sker med en ny treårsplan, der øger udvalget af økologiske varer markant. Ambitionen er, at samtlige føtex-butikker i 2020 skal have en økologisk variant af alle varer.

Investeringen i et større udvalg af økologi skal desuden medvirke til en vækst i salget. Forventningen er, at føtex vil sælge 100 mio. økologiske varer i 2020 – en markant fremgang fra 60 mio. solgte øko-varer i 2017.

– Vi har længe satset stort på økologi. De seneste år har vi i gennemsnit stillet en ny økologisk vare på hylderne hver dag, og vi har sænket priserne til discountniveau på en lang række varer. Vi oplever, at vores kunder overalt i landet efterspørger, at vi fortsætter den udvikling. Ved at sikre kunderne et økologisk alternativ på alle varer gør vi det lettere for vores kunder at foretage præcis det valg, de selv ønsker – om det er en konventionel eller økologisk vare, siger føtex-direktør, Thor Jørgensen.

Det nye initiativ bygger videre på føtex’ mangeårige indsats på økologi. Kæden er allerede i dag den supermarkedskæde, der har det største udvalg af økologi med mere end 1300 forskellige varer. I 2016 satte kæden yderligere fart på det økologiske salg med lanceringen af ØKO+, hvor kunderne mod et månedligt abonnement altid får rabat på økologiske varer. En besparelse, der gør det endnu nemmere at vælge økologi.

føtex har i en årrække samarbejdet med Økologisk Landsforening om at fremme økologien, og den nye ambition markerer starten på et mere formaliseret samarbejde.

– føtex spiller en vigtig rolle i udviklingen af det økologiske salg i Danmark. Deres indsats for at øge udvalget af økologiske varer i de senere år har været med til at gøre det væsentlig mere attraktivt for danskerne at købe økologi. De nye initiativer vil skubbe yderligere på den udvikling – til glæde for både naturen, dyrene og ikke mindst danskerne, siger Helle Bossen, chefkonsulent, Økologisk Landsforening.

Økologiens fremtog i Danmark blev senest understreget i regeringens Vækstplan for Økologi i denne måned. Den beskriver, at der i 2016 blev solgt økologiske fødevarer for 8,7 mia. kroner i 2016 efter den største vækst i otte år. Ifølge Økologisk Landsforening rundede den økologiske markedsandel 11 procent i 2017 og er dermed den højeste i verden.

Økologi i føtex

• føtex har i dag mere end 1300 økologiske varer i sortimentet, flere end noget andet supermarked i Danmark. Målsætningen er at nå 2000 økologiske varer senest i 2020.
  • føtex’ forventning er at øge det økologiske salg markant, fra 60 mio. solgte økologiske varer i 2017 til 100 mio. stk. i 2020.

For mere information kontakt:

Tore Nederland, sortimentschef, via Group Communication på 87 78 50 02 el. press@dsg.dk

Helle Bossen, chefkonsulent, Økologisk Landsforening, hb@okologi.dk, 31 79 27 00

Information om Dansk Supermarked Group

Dansk Supermarked Group