Salling GroupSalling Group

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag

Del

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

Et nyt strategisk partnerskab mellem Hjernesagen og Salling Group har som mål at reducere antallet af stroke – blodprop eller blødning i hjernen – som hvert år rammer flere end 12.000 danskere. Forhøjet blodtryk er en af de hyppigste årsager til stroke, og derfor går Salling Group og Hjernesagen nu med støtte fra Salling Fondene sammen om at tilbyde gratis adgang til blodtryksmåling i udvalgte butikker.

Med indsatsen ”Et livsvigtigt tilbud – læg dit blodtryk i indkøbskurven” kan kunderne i første omgang i udvalgte Bilka-butikker få et gratis tjek af deres blodtryk, mens de alligevel er ude at handle. Det handler om at sikre, at hverdagens travlhed ikke er skyld i, at danskerne nedprioriterer og dermed undlader at tjekke deres blodtryk.

”Mere end en million danskere går rundt med forhøjet blodtryk – og cirka hver tredje er ikke klar over det. Forhøjet blodtryk er en af de største risikofaktorer i forhold til at få et stroke, så det her initiativ kan potentielt være med til at redde menneskeliv. Derfor er vi i Hjernesagen meget glade for partnerskabet, og vi håber selvfølgelig at rigtig mange Bilka-kunder vil tage imod tilbuddet om en blodtryksmåling, når de alligevel er ude at handle,” siger Tue Byskov Bøtkjær, landsformand i Hjernesagen.

Formålet med partnerskabet er at øge danskernes bevidsthed om blodtryk og de risici, der er forbundet med forhøjet blodtryk samt at sikre, at flere danskere får målt deres blodtryk regelmæssigt. Flere hundrede tusinde danskere går i dag rundt med et forhøjet blodtryk uden at være klar over det.

Blodtryksmålingen i butikkerne foretages af uddannet sundhedspersonale, der kan vejlede om, hvordan man skal forholde sig, hvis blodtrykket giver anledning til bekymring. Indsatsen udrulles i uge 19 med start i Bilka Tilst og Bilka Ishøj og vil med tiden udvides til en længere række butikker. Salling Fondene, som ejer Salling Group, har muliggjort projektet med en donation på 2,5 millioner kroner.

”Salling Fondene støtter projekter og initiativer, der gør hverdagen bedre og er til gavn og glæde, og vi er glade for at kunne være med til at muliggøre Hjernesagens forebyggende sundhedsindsats i form af blodtryksmåling og sundhedsvejledning i Salling Groups butikker. Udbredelse af kendskabet til farerne ved forhøjet blodtryk samt måling af blodtryk kommer uden tvivl til at gøre en forskel for danskerne, ” siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand for Købmand Herman Sallings Fond.

Sammen om danskernes sundhed

Er blodtrykket for højt, kan det være nødvendigt at ændre sin livsstil til det sundere. Derfor ønsker Salling Group at gøre det lettere at leve sundere ved at udbrede kendskabet og adgangen til gode, sunde råvarer og produkter.  

”Vores samarbejde med Hjernesagen er mere end blot et tilbud om blodtryksmåling – det er et ønske om at tage vare på danskernes sundhed på en nem og tilgængelig måde i hverdagen, så flere træffer et sundere valg. Motivationen til livsstilsændringer bliver forhåbentlig lettere, når man bogstaveligt talt kan gå lige fra blodtryksmåleren til frugt og grønt og de nøglehulsmærkede produkter og samtidig kan følge sit blodtryk løbende sammen med sine indkøbsture. Vi håber, at rigtig mange vil benytte sig af den nye mulighed, så vi kan få bragt det alt for høje antal stroke ned,” fortæller Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.

Som Danmarks største dagligvarekoncern har Salling Group ugentligt flere millioner kunder igennem kæderne Bilka, føtex og Netto. Det giver en mulighed for at nå bredt ud til den danske befolkning, når der sættes fokus på forebyggelse af strokes.

Parallelt med samarbejdet med Hjernesagen arbejder Salling Group på sundhedsområdet også med at indrette butikker, så frugt og grønt er i fokus samt tilbyde et bredt udvalg af nøglehulsmærkede- og fuldkornsprodukter.

Onsdag 28. februar fra kl. 10-12 testes muligheden for blodtryksmåling i Bilka Tilst.

For yderligere information, kontakt:

Salling Group: Group Communication 8778 5002

Salling Fondene: Trine Skjoldborg 2370 5590

Hjernesagen: Ulf Joel Jensen 2554 2013

------------

FAKTA

Om stroke:

  • Stroke er en fællesbetegnelse for blodpropper og blødning i hjernen. Det omtales også som apopleksier eller slagtilfælde.
  • Hver femte dansker rammes af stroke.
  • Stroke er den fjerdehyppigste dødsårsag og den hyppigste årsag til handicap blandt voksne.
  • Stroke rammer både mænd og kvinder.
  • Risikoen for at få et stroke stiger med alderen, men 30 procent af alle ramte er under 65 år.

Læs mere på www.hjernesagen.dk

Symptomer på stroke:

De mest almindelige symptomer på stroke kan kendes i en simpel remse:

  • Stræk – hænger den ene arm?
  • Snak – hænger ordne ikke sammen?
  • Smil – hænger den ene mundvig?

Oplever man et af disse symptomer, skal man omgående ringe 112. Tid er nemlig en helt afgørende faktor for behandlingen.

Kontakter

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Salling Group er 100% ejet af Salling Fondene, der hvert år donerer en del af overskuddet fra Salling Groups butikker tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2 mia. kroner til kunst og kultur, uddannelse, sport samt andre værdige formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye