Fødevareproducenter skal forstå risici fra sociale medier

Det kom frem på en netop afholdt nordisk konference, arrangeret af forsikringsselskabet If, hvor eksperter fra forsikringsbranchen, fødevareindustrien og også tidligere fødevareminister Karen Hækkerup, direktør i Landbrug & Fødevarer, deltog.
Vince Shiers, direktør i RQA Group og international ekspert i produkttilbagekaldelser, talte om udviklingen på området på netop afholdt nordisk konference for fødevarevirksomheder, arrangeret af If Skadeforsikring.

Et hurtigt kig på Fødevarestyrelsens liste over hvad der alene i maj er tilbagekaldt på grund af sundhedsfare, afslører blandt andet hakket oksekød, burgerboller, ost, croissanter, krydderier, mysli, vitaminer, brunchpølser, juice og kapers på glas med risiko for søm i.

Tilbagekaldelser kan lamme produktion og indtjening i virksomhederne og i sidste ende medføre lukning, på grund af forkert håndtering, shitstorms og manglende forbrugertillid.

Trussel fra de sociale medier
Vince Shiers, direktør i RQA Group og international ekspert i produkttilbagekaldelser, ser en tiltagende tendens både i Europa og USA.

- Der sker flere og flere tilbagekald. Jeg kan ikke pege på en produktkategori, der har været immun overfor tilbagekaldelser , siger han. Det erflere reguleringer, mere komplekse forsyningskæder, højere forventninger fra producenterne og flere klagekanaler i kraft af sociale medier der er med til at skabe det samlede billede billede af flere tilbagekald.

Sociale medier fylder i alles liv, og det er i stigende grad et problem for virksomhederne, når de konstaterer behovet for tilbagekald. Budskaberne spredes med lynets hast, og virksomheden kan i realiteten, hvis man ikke agerer korrekt, skabe sin egen krise, hvis man enten underreagerer eller overreagerer, forklarer Vince Shiers.

- Der er mange, der hopper med på vognen, når en potentiel inficering eller en tilbagekaldelse kommer ud i offentligheden, og skriver negativt om virksomheden på de sociale medier. Folk kan sige alt - uanset om det er korrekt eller ej. Det er virkelig vigtigt, at virksomhederne ved, hvordan man styrer den slags interaktioner, siger han.

- Jeg oplever, at forsikringsbranchen ved hjælp af tilbagekaldsforsikringer eller produktansvarsforsikringer i høj grad bidrager til at begrænse virksomhedernes risiko ved tilbagekaldssituationer. Sammen med RQA rådgiver og hjælper de virksomhederne med at få overblik over de helt essentielle interne processer, der skal træde i kraft, hvis der opstår et tilbagekaldsbehov , siger Vince Shiers.

Mikrobiologi, som fx listeria og salmonella, er skyld i mange tilbagekaldelser, men det er fortsat menneskelige fejl, der er den primære årsag. Et eksempel kan være produktionsudstyr, der efter reparation samles 99,9% korrekt. Her kan små stykker af metal blive slidt af og først opdages i en senere kontrol. Det kan have stået på gennem flere måneder. Så bliver det hurtigt store partier, der skal tilbagekaldes.

- Det er afgørende at man hurtigt får relevante teknikere til at assistere med at lokalisere og begrænse skaderne. En korrekt håndteret tilbagekaldelse kan til gengæld være med til at understrege, at man både er en ansvarlig og professionel virksomhed, siger Anne Ramsby, landechef og leder af Industri hos If Skadeforsikring.

Over 60 pct. af de danske virksomheder med tilbagekaldsforsikring hos If er fra fødevareindustrien. Det ser Anne Ramsby som en klar afspejling af, hvor behovet er størst. Tilbagekaldsdækningen omfatter bl.a. døgnberedskab fra krisekonsulenter med erfaring inden for fødevare- og forbrugerprodukter, omkostninger til at få tilbagekaldet annonceret, omkostninger og transport i forbindelse med returnering og destruering af produktet.

Kort om If

If er Nordens største skadeforsikringsselskab og forsikrer det, der er værdifuldt i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. If sørger også for at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 600 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved, at de vil få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo.