’Fantomforhold’: Se den hjertevarme tragikomedie om kærestesorger på Xee fra den 1. november

Med humor og hjertevarme dykker den nye Xee-serie ’Fantomforhold’ ned i den svære hjertesorgs mange afkroge. Blandt de medvirkende er nye talenter som Anna Bruus og Anna Juul samt veletablerede skuespillere som Ann Eleonora Jørgensen, Kirsten Lehfeldt og Peter Plaugborg. Lydmor har lavet et originalt soundtrack til serien, som får premiere på Xee den 1. november.

Foto: Zinna Brigh Mac-Eochaidh

Kærestesorger er en universel problematik, som de fleste af os vil blive ramt af i løbet af livet. Med et glimt i øjet dykker den nye YouSee Original ’Fantomforhold’, der får premiere på Xee den 1. november, ned i den svære hjertesorg og alt det, der følger med, når man får sit hjerte knust – uanset hvem man er, og hvor man er i livet. For skaberne bag serien, Rikke Kolding og Anna Juul, har det været vigtigt at give et ærligt billede af den tabubelagte hjertesorg.

”Kærestesorger er ofte skildret i fortællingerne på TV, men er sjældent centrum. De forbliver en sidebemærkning og noget, der skal til for at føre til noget andet ret hurtigt. Men når jeg har haft kærestesorger, har det altid føles så overvældende stort, og jeg har aldrig helt kunne forstå, hvorfor vi ikke snakker mere om det. Det er jo noget næsten alle oplever i løbet af deres liv, og det er også det, der gør en kærestesorggruppe til en interessant arena at bygge en historie og et karaktergalleri ud fra,” fortæller Rikke Kolding og Anna Juul fortsætter:

”Der har været et pågående arbejde med at tage alle følelser i en kærestesorgproces seriøst, også det komiske, det latterlige og det absurde. Noget bliver ikke mindre sorgfulgt af, at det også er lidt sjovt – sådan har jeg det i hvert fald selv. Det har også været vigtigt for mig at nuancere “ekskæresterne”, så de ikke er entydigt “dårlige" eller “gode”, for sådan er det jo sjældent i et brud. Som oftest går det jo bare ikke, og det kan være svært at finde sig i.”

’Fantomforhold’ tager sit udspring i en kærestesorggruppe, hvor deltagerne mødes og bearbejder deres individuelle kærestesorg i fællesskab. Det skal være med til at give et ærligt billede af, at alle oplever hjertesorger forskelligt og har brug for forskellige ting i sorgprocessen.

”Vi vil så gerne forstå alting, men kærestesorger går ikke nødvendigvis væk af, at man forstår dem. Der er ingen ’korrekt’ måde at komme over kærestesorger på, og forhåbentlig vil der være noget eller nogen, som de fleste seere, der har prøvet at få deres hjerte knust, vil kunne spejle sig i,” siger Rikke Kolding og Anna Juul fortsætter:

”Vi håber, at det vil få folk – eller bare én enkelt person – til at føle sig lidt mindre ensomme og lidt mere set.”

Lydmor har lavet et originalt soundtrack til serien, som bliver tilgængeligt i forbindelse med premieren. Det består blandt andet af otte fuldstøbte sange, som tager afsæt i hendes egne oplevelser med den svære hjertesorg.

”Da jeg blev spurgt, om jeg ville producere lyduniverset til serien, stod jeg selv midt i en enormt svær kærestesorg. Derfor tøvede jeg ikke et sekund med at sige ja, da jeg fik at vide, at serien ønskede at give et råt og ærligt billede af hjertesorgen, ” fortæller hun og fortsætter:

”Hjertesorg, det at miste et menneske, man elsker, er en undervurderet smerte. Jeg havde brug for at musikken var ufortyndet smertefuld, ufortyndet vred, ufortyndet smålig og ufortyndet sorgfuld. Det er blevet et meget råt udtryk, som står i kontrast til den nære og intime stemning i kærestesorggruppen.”

Med ’Fantomforhold’ har Xee for første gang modtaget produktionsstøtte fra Public Service-Puljen. Det glæder Xee, som ser frem til at give deres seere endnu mere originalt dansk kvalitetsindhold.

”Vi synes, det er vigtigt at investere i kvalitetsindhold med en stærk dansk identitet, og selvom vi er en kommerciel tv-kanal, har vi altid haft som ambition at fortælle vedkommende historier med temaer, der både kan underholde, give nye talenter en chance og ikke mindst røre vores seere. Med produktionsstøtten fra DFI har vi haft mulighed for at producere endnu mere originalt dansk fiktion og ikke mindst indhold af høj kvalitet, der tør tage fat på svære emner som ensomhed og hjertesorg,” siger Kim Poul Christensen, mediedirektør i Nuuday.

Se trailer til ’Fantomforhold’ her.

Hvordan lærer man at elske sig selv, når den man elsker, ikke gør det længere? ’Fantomforhold’ handler om den 28-årige Allie, som lider af kærestesorger, efter at hendes kæreste David er gået fra hende. Efter et spontant knald med den karismatiske kunstner Chresten, anbefaler han Allie en nyoprettet støttegruppe for folk med kærestesorger. Her møder hun mennesker med alle former for hjertesorger, og hun finder et fællesskab for knuste hjerter. Men samtidig med, at Allie har akut brug for psykologhjælp fra sin terapeut Ellen, ligger hun i med Ellens kæreste, og det komplicerer tingene en smule.

Om ’Fantomforhold’:

• ’Fantomforhold’ har premiere på Xee den 1. november 2021. Her vil alle seriens afsnit kunne binges, mens der kommer et afsnit om ugen på flow.
  • Serien består af 7 afsnit af ca. 30 min. varighed.
  • Medvirkende: Anna Bruus, Ann Eleonora Christensen, Peter Plaugborg, Besir Zeciri, Sara Fanta, Anna Juul, Sandra Kampp, Ernesto Piga Carbone, Thomas Hwan, Søren Malling, Danni Toma og Kirsten Lehfeldt
  • Efter idé af: Rikke Kolding
  • Instruktør: Rikke Kolding
  • Hovedforfatter: Anna Juul
  • Episodeforfatter: Rikke Kolding
  • Serien er produceret af produktionsselskabet Blu

Foto: Eddie Klint

Om Xee
Xee er en tv- og streamingkanal, der viser et unikt mix af originale danske programmer, amerikanske kvalitetsserier og fodbold i verdensklasse, herunder Premier League og Bundesliga. Xee er et samarbejde mellem YouSee og The Walt Disney Company Nordic, og kanalen har både danmarkspremierer på nye serier samt eksklusive rettigheder til en lang række serier og programmer, som ikke kan ses andre steder. Xee er tilgængelig hos YouSee, YouTv, Stofa, Boxer og Allente.

Læs mere om Xee på yousee.dk/xee.

Stærkt cast og nyfortolkning af Ulige Numres ’Frit land’ i Xee’s forløber til actionserien ’2 Døgn’12.10.2021 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu starter optagelserne til den nye YouSee Original ’2 Døgn: Frit land’ med blandt andet Sebastian Bull, Gustav Giese, Alba August og Christopher Læssø på rollelisten. Miniserien foregår tre år før sæson 1 og følger karakteren Nicki Nørrebro og hans rejse mod at bevæge sig op i hierarkiet i den lokale bande på den københavnske Vestegn. Titlen er inspireret af sangen ’Frit land’ af Ulige Numre, der i serien optræder i en nyfortolkning mellem Carl Emil Petersen og Anders Trentemøller.