Europæiske dyrerettighedspartier i fremgang

I sidste uge vandt det hollandske dyrerettighedsparti, Partij voor de Dieren, seks sæder ved parlamentsvalget. Ugen forinden opnåede det tyske dyrevelfærdsparti, Tierschutzpartei, rekord mange stemmer ved delstatsvalget. Dyrerettighedspartier i Europa viser sig at have fremgang, det engelske dyrevelfærdsparti går på valg til maj, og det danske Veganerpartiet går til kommunal- og regionalvalg til efteråret.
Partileder for det hollandske dyrerettighedsparti  Partij voor de Dieren, Esther Ouwehand, fejrer sidste uges sejr. Foto: Partij voor de Dieren 2021
Partileder for det hollandske dyrerettighedsparti Partij voor de Dieren, Esther Ouwehand, fejrer sidste uges sejr. Foto: Partij voor de Dieren 2021

Dyrerettigheder, dyrevelfærd og systemforandring vinder frem i europæisk politik. Herhjemme har vi Veganerpartiet, som sidste efterår blev opstillet til folketingsvalget. Følger trenden herhjemme samme øgede fokus på dyrerettigheder, står Veganerpartiet stærkere i deres politiske position til de næste valg.

Hollandsk parti vandt på at ville reducere husdyrsproduktionen

For præcist en uge siden trillede de sidste stemmer ind i det hollandske valg. Dyrerettighedspartiet, Partij voor de Dieren, gik frem som det eneste af de selvudnævnte grønne partier, og sikrede sig derved et ekstra sæde med 3,8% af stemmerne. I hovedbyen Amsterdam fik partiet hele 7,1%  af stemmerne, og i mange andre byer og lokalsamfund var valgresultaterne tilsvarende høje.

Der er alt 150 mandater i ′′ Tweede Kamer der Staten-Generaal ′, som underhuset i det hollandske parlaments hedder. Med en fremgang på 0,6% har det hollandske dyrerettighedsparti nu seks sæder, og medlemstallet for partiet er under valgkampen gået fra 19.500 til 22.000 medlemmer.

Partiet har disse kommentarer til deres store bedrift:

"Vores fremgang i antallet af sæder og medlemmer viser, at der er et stadigt voksende antal mennesker, som understøtter budskabet om, at det er på tide for en radikal kursændring, og at man er klar til grundlæggende løsninger," udtaler Esther Ouwehand, partileder, Partij voor de Dieren, og fortsætter

"De andre selvudnævnte grønne partier har ikke haft succes, da de bare har genbrugt gamle idéer om omstilling uden at vove at forlange reel forandring af fastlåste systemer i samfundet."

De hollandske medier beskriver at partier over årene har formået at gøre en først ikke særlig acceptabel mening, om at omlægge landbruget fra husdyrsproduktion, acceptabel.

Tysk parti fik fire sæder mere i kommunal- og delstatsvalg

Det tyske dyrevelfærdsparti, Tierschutzpartei, har aldrig fået så mange stemmer ved et vesttysk delstatsvalg, som de gjorde i forrige uge. Til valget d. 14. marts opnåede de 1,7% af stemmerne i delstaten Rheinland-Pfalz, og derfor langt det bedste resultat af de små partier. Til kommunevalg i Heppenheim fik de 6,3% af stemmerne, hvilket betyder to mandater. Og til kommunalvalg i Rodgau fik de 3,8%, hvilket også fører til to mandater.

"Vores regerings dyrebeskyttelsespolitik er katastrofal, og befolkningen i Tyskland har i årevis været forarget. Der har mangler konkret handling for bevarelse af vilde dyr, for at fremme landbrugsændringer og tage klimabeskyttelse alvorligt. Tierschutzpartei lægger i øjeblikket det største pres på Tysklands store partier i disse sager. Og det belønnes vi for i de nuværende resultater." udtaler Robert Gabel, en af de tre partiformænd i Tierschutzpartei.

Veganerpartiet til kommunal- og regionalvalg i efteråret

Det danske dyrerettighedsparti, Veganerpartiet, fører ligesom partiet i Holland også økocentrisme som ideologi, der pointerer, at det bør være økosystemets helhed, der bør være udgangspunkt for politik og beslutninger. Veganerpartiet jubler sammen med de to europæiske partier over deres fremgang. Det forbedrer opmærksomheden på dyrs manglende rettigheder, og sætter naturen først.

"Vi er glade for at følge med i fremgangen for bevægelsen. De mange nye mandater giver håb for, at Europa kan få bedre dyrerettigheder." udtaler Henrik Vindfeldt, partileder, Veganerpartiet.

Det engelske Animal Welfare Party deltager i flere valg til maj

I Storbritannien håber dyrevelfærdspartiet Animal Welfare Party at kunne stille op til pladser i det skotske parlament, i den folkevalgte institution London Assembly og i Londons borgermestervalg, som alle afholdes den 6. maj 2021.

"I Animal Welfare Party mener vi, at det er på tide, at dyr har dedikerede repræsentanter i vores parlamenter, som taler mod udnyttelsen af dem og for basal anstændighed." udtaler Vanessa Hudson, partileder, Animal Welfare Party

Partij voor de Dieren (Party for the Animals) (NL)
Siden 2006 har partiet været repræsenteret på nationalt plan i det hollandske parlament og siden 2014 i Europa-Parlamentet. Partiet har seks sæder i det hollandske underhus. De har tre af de 75 sæder i overhuset fra 2019. Og et ud af de 26 hollandske sæder i Europa-Parlamentet. De arbejder for at opnå og bevare menneske- og dyrerettigheder, et sundt fødevaresystem, en retfærdig og bæredygtig handelspolitik og beskyttelse af natur og miljø. For at nå deres mål fokuserer de meget på internationalt samarbejde.

Partiet er stiftet i oktober 2018 af Michael Monberg og Henrik Vindfeldt, og er Danmarks grønneste parti samt verdens første veganske parti. Deres formål er at arbejde for rettigheder for dyr, et bedre klima og miljø, bedre folkesundhed, forsvarlig brug af ressourcer og for at afvikle menneskelig udnyttelse af dyr. Partiets ideologier er og veganisme samt økocentrisme, som handler om, at mennesket ikke bør være i centrum for alle beslutninger, men at det i stedet bør være økosystemets helhed, der bør være udgangspunkt for politik og beslutninger.  Partiet er opstillingsparate til folketingsvalget i 2023 og deltager i kommunal- og regionalvalget i 2021.

Tierschutzpartei (Partei Mensch Umwelt Tierschutz) (DE)
Partiet startede i 1993, og er det første dyrerettighedsparti i verden. Partiet mener, at mennesker og dyr skal behandles godt. De er meget fokuseret på at modarbejde klimaforandringerne, og mener at vi skal stå sammen for en bedre fremtid.

Animal Welfare Party (UK)
Partiet startede i 2006. Partiet kæmper for at afskaffe fiskefarme, afvikle dyreforsøg og indføre bindende mål for reduktion. De vil også indføre stigende sanktioner for dem, der er dømt for dyremishandling og fremme plantebaserede måltider i offentlige institutioner og på arbejdspladser. Dertil vil de efteruddanne praktiserende læger i ernæring og afvikle landbrugspraksis med dårlige velfærdskonsekvenser for dyr. De går til lokalvalg i Storbritannien til maj.