Europæisk premiere på NIO ET7 i Norge

I dag havde NIO den første offentlige fremvisning i Europa af deres nye elektriske flagskibssedan, NIO ET7, ved Nordic EV Summit 2021 i Oslo.

NIO ET7

Efter Nordic EV Summit vil NIO ET7 blive fremvist i det nyåbnede NIO House Oslo fra d. 12. november og fremadrettet.

“At lade Norge være værter for den europæiske premiere på denne fantastiske elektriske sedan understreger NIOs tro på de norske forbrugere og på at gøre NIOs indtog på den norske elbilscene en succes,” siger Marius Hayler, der er general manager hos NIO Norway.

NIO ET7, som i øjeblikket kun er til salg i Kina, er den første bil, der er designet til den selvkørende æra. Det er en stor, elektrisk sedan, der er 5.098 mm lang, 1.987 mm bred og 1.505 mm høj med en akselafstand på 3.060 mm.

ET7 har NIOs seneste NAD (NIO Autonomous Driving) teknologi baseret på NIO Aquila Super Sensing og NIO Adam Super Computer.

NIO har bygget NADs fuldt selvkørende evne inklusiv perseptionsalgoritmer, lokalisering, kontrolstrategi og platformsoftware.

NIO Aquila Super Sensing har 33 højtydende sensorer, inklusiv 11 8MP højresolutionskameraer, 1 ultralong-range højresolutions LiDAR, 5-millimeter bølgeradarer, 12 ultrasoniske sensorer, 2 højpræcisionspositioneringsenheder i form af V2X and ADMS.

Premiumydelser

At tilbyde premium bilejerskabsydelser er kernen i NIO’s ambitioner i Norge. Det inkluderer at tilbyde NIOs brugere mobil service og bilopsamling og -levering fra dag et.

NIO Norways første service og leveringscenter er placeret i Ensjø in Oslo. NIO har også lavet aftaler med en række autoriserede servicepartnere i flere af Norges største byer. De autoriserede servicepartnere vil tilbyde den samme komplette pakke af ydelser, som NIO giver på sine egne service- og leveringscentre.

Power Swap

En vigtig del af NIOs bilejerskabsoplevsle er det holistiske opladnings- og byttesystem. Sidstnævnte muliggør at udskifte NIOs batterier automatisk på tre minutter. Norges første Power Swap-station vil ligge i Lier omkring 30 kilometer syd for Oslo.

NIO har en ambition om at opføre 20 Power Swap-stationer i Norge i løbet af 2022. Planen er at have Power Swap-stationer i mange af Norges store byer og langs de travleste transportruter.

“At tilbyde batteribytte er en effektiv måde at forlænge batterilevetiden og dermed også levetiden på elektriske biler. Teknologien tilgodeser både bæredygtigheden og bekvemmeligheden for vores brugere,” siger Marius Hayler.

Battery-as-a-Service

Til at starte med vil NIOs BaaS-brugere kunne skifte mellem 100 kWh-batterier på NIOs første Power Swap-station i Lier. For eksempel kan der skiftes et fladt batteri med et fuldt opladet. I 2022 vil NIO også tilbyde muligheden for at nedgradere til et 75kWh-batteri, mens et 150kWh-batteri forventes introduceret i 2023.

Information om potentielle europæiske lanceringslande for NIO ET7, priser, tidsplaner osv. er ikke blevet bekræftet.

NIO ET7 - Sensorer
NIO House Oslo