Erhvervsuddannelserne er en del af den aktuelle genåbning

Eleverne kan vende tilbage til den fysiske undervisning på erhvervsskolerne fra den 18. maj.

Elever på landets erhvervsskoler, som er i gang med en erhvervsuddannelse, har her til aften modtaget den glædelige nyhed, at landets regering har prioriteret deres uddannelse som en del af den kommende genåbning. På et pressemøde foran Marienborg meddelte statsminister Mette Frederiksen, at der er indgået en aftale om anden fase af en gradvis, kontrolleret genåbning af det danske samfund, og at den indeholder en åbning for fysisk undervisning for alle elever på erhvervsuddannelserne fra den 18. maj.

”Det er overordentligt positivt, at regeringen ser dette behov og tager første skridt i forhold til at sikre, at fremtidens faglærte arbejdskraft ikke lades i stikken. Her vil vi gerne rose - ikke kun de partier i Folketinget, som har bakket denne dagsorden op - men også embedsværket, for at være lydhøre og samarbejdsvillige, siger Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne.

”Nu kan eleverne komme tilbage og få den faglighed og de praktiske færdigheder de har brug for, for at kunne fortsætte og færdiggøre deres uddannelser”, siger Ole Heinager.

Erhvervsskolerne glæder sig til genåbning
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier meddeler, at det er en tiltrængt prioritering, at eleverne nu er omfattet af genåbningen. Skolerne glæder sig og er klar til at få eleverne ind i klasselokalerne og ud i værkstederne – også selvom alle vender tilbage til en hel ny virkelighed, hvor sundhedsmyndighedernes retningslinjer for erhvervsskolerne endnu er ukendte. Der har været stor frygt for, at eleverne ville miste motivationen og falde fra, eller at grundforløbseleverne ikke ville kunne nå at blive færdige til hovedforløbet.

”Det er en glædelig nyhed statsministeren har leveret her til aften. Vi har gennem nedlukningen oplevet en åben dialog med Børne- og Undervisningsministeriet, som har udvist stor forståelse for vores udfordringer. Dette samarbejde er nu kommet til gavn og glæde for eleverne, men i den grad også for erhvervslivet, som får brug for den faglærte arbejdskraft, når hjulene igen tager fat, og der skal fart på genopretningen af samfundet, siger Lars Goldschmidt, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne.

Udover åbning på erhvervsuddannelserne, så indebærer aftalen også, at der fjernes restriktioner på certifikatkurser i AMU. Børne- og Undervisningsministeriet har derudover meddelt, at de vil fortsætte dialogen med erhvervsskolerne over de næste par dage om den konkrete implementering.

Lars Kunov, direktør for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - tlf: 20 72 03 21
Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - tlf: 21 72 95 88

Kompensation for AMU er et vigtigt skridt5.5.2020 15:21:56 CESTPressemeddelelse

Erhvervsskolerne er glade for, at regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget, er blevet enige om en kompensation til AMU-systemet, hvor man holder hånden under voksen- og efteruddannelsesindsatsen. Havde politikerne ikke reageret i tide, kunne vi risikere at stå uden et offentligt udbud af voksen- og efteruddannelse i Danmark som konsekvens af coronakrisen. Lige så vigtigt giver aftalen arbejdsro, når Danmark skal opkvalificere og omskole arbejdsstyrken i en usikker økonomi.

Der skal handles for at sikre praktikpladser28.4.2020 14:58:38 CESTPressemeddelelse

En undersøgelse lavet af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier viser et øjebliksbillede af praktikpladssituationen på de 10 af de største erhvervsuddannelser. Knapt 500 elever har indtil nu mistet deres læreplads siden nedlukningen 12. marts. Til sommer bliver ca. 14.500 elever færdige med deres grundforløb. Det er afgørende, at politikerne allerede handler nu, så disse elever kan komme videre i deres uddannelse.