Erhvervslivet i Midtjylland vækster mere end i resten af landet og digitaliserer derudad

Region Midtjylland har den højeste andel af vækstvirksomheder og virksomhederne er gode til at tage nye teknologier til sig. Det viser en ny rapport fra Erhvervshus Midtjylland.
Erik Krarup, direktør for Erhvervshus Midtjylland

Midtjylland tiltrækker og fostrer vækstvirksomheder. Det slår rapporten fast. Over de seneste fem år har andelen af vækstvirksomheder ligget på syv til otte pct., hvilket er den højeste andel blandt alle regioner:

”Det er særdeles positivt for Midtjylland. Vækstvirksomhederne er nemlig en afgørende faktor for den vækst regionen oplever indenfor beskæftigelse. Dertil kommer at vækstvirksomheder skaber effektiv konkurrence i økonomien ved at udvikle nye innovative løsninger, der øger produktiviteten og deraf muligheden for at konkurrere internationalt.” siger Erik Krarup, direktør for Erhvervshus Midtjylland.

Vækstvirksomhederne spiller altså en stor rolle i den stigende internationalisering og markante vækst i eksporten, som også kan læses i rapporten.

Digitaliseringen tager fart
Også den digitale omstilling i det midtjyske erhvervsliv går godt. Virksomhederne er gode til at tage de nye teknologier til sig.

Hele 32 pct. af virksomhedernes omsætning stammer fra e-handel, hvilket er den højeste andel blandt alle regioner. Samtidig er robotteknologi mere udbredt end i andre regioner, mens knap en fjerdedel af virksomhederne i 2020 arbejdede med big data - en andel der kun overgås af Region Hovedstaden. Det er også i Midtjylland, der har været den kraftigste vækst i it-beskæftigelsen i perioden 2015 til 2020.

Digitalisering er afgørende for at sikre høj produktivitet og konkurrenceevne og er dermed en forudsætning for fremadrettet vækst i Midtjylland. Det er et tværgående tema, der har særlig betydning for Erhvervshus Midtjyllands indsats og fremhæves af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse som en drivkræft for vækst og udvikling i såvel Region Midtjylland som hele Danmark.

Newretex sorterer affald med sensorteknologi
En af de midtjyske virksomheder, der udnytter ny teknologi og meget vel kunne havne i kategorien som vækstvirksomhed i fremtiden, er Newretex som forvandler affaldstøj til nye tekstiler. Virksomheden fra Viborg har bygget et sorteringsanlæg til tekstiler, der kan sortere i farver og kvaliteter, så tekstilaffaldet kan bruges igen.

Det er en krævende omstilling, for ingen har gjort det før. Men med hjælp fra Erhvervshus Midtjylland, som samarbejder med Lifestyle Design Cluster klyngen, er designer-uddannede Rikke Bech på vej til at knække den nød.

Det vil hun virkelig gerne, for forbruget af tøj er tårnhøjt, og alt for meget tekstil bliver brændt i dag.

”Jeg har ofte tænkt over, hvorfor vi ikke kan finde ud af at bruge det igen i stedet for at brænde det”, siger Rikke Bech.

Derfor har hun kastet sin energi i at udvikle et sorteringsanlæg til tekstiler. Inspireret af et, der bruges til at sortere plast.

Newretex har fået 750.000 digitaliseringskroner til at videreudvikle deres sensorteknologi til opskalering af virksomhedens sorteringsanlæg. Når tekstiler kører hen ad transportbåndet og under en sensor, skal en robotarm sortere tøj fra, som kan genanvendes. F.eks. tekstil med bomuld, polyester og meget andet.

”Det har stor betydning for os at få sådan et boost”, siger Rikke Bech. Hun er ikke længere alene i Newretex, for virksomheden er vokset med tre ansatte og hendes mand som partner.

Målet er at producere 40.000 tons tekstilaffald om året, så det kræver en del plads og god logistik.

”Vi lægger skinnerne, mens vi kører, og det er så fedt, at jeg lige kan tage telefonen og brainstorme med Jannie Mejer. Vores forventning er, at der vokser et marked for genanvendelse af brugte tekstiler, og så skal vi være klar”, siger Rikke Bech.

Fra en tidligere arbejdsplads kendte hun virksomhedskonsulent Jannie Mejer fra Erhvervshus Midtjylland.

”Hende tog jeg fat i, for hun er en rigtig god sparringspartner, som altid er klar med input og gode ideer. Hun tilbød bl.a. hjælp til at søge et digitaliseringsboost, så vi hurtigere kan komme i mål”, fortæller Rikke Bech.

Flere tal fra rapporten:

• Indenfor It og digitale teknologier er der i perioden 2015-2020 skabt over 4.000 nye jobs.
  • Der har været en vækst i it-beskæftigelsen på 15% i perioden 2015-2020.
  • Der har været en vækst i eksporten på 57% over perioden 2015-2020.

Læs hele rapporten her

Erik Krarup, direktør for Erhvervshus Midtjylland