Sort/Hvid

Er det usandsynligt kønsstereotypt at tænde på ”jeg elsker dig”?

Del

”Jeg si´r til min partner, at jeg kan li' det hårdt, for det er så usandsynligt kønsstereotypt at tænde på ’jeg elsker dig’”. Hun har ikke noget stort behov for at tale om tamponer og lige rettigheder. Med mindre publikum gerne vil have det, så kan hun godt. Hun vil gerne have, at alle skal kunne relatere til hende. Hun vil gerne gøre det personligt. Lige midt i års-"fejringen" af #MeToo vender Nanna Cecilie Bang tilbage til København med True.Story - en hybrid mellem monolog og stand-up, der kan få vores selvfede, grænsesøgende samfund til at rødme. Forestillingen er bl.a. en del af Power Of Women Festival 2018.

Foto af Petra Kleis
Foto af Petra Kleis

Kvinden i True.Story har grænser, der er bøjelige. Hun kan passe ind alle steder, og hun gør alt for at komme til det. Som en rigtig, moderne, fri kvinde. Skuespiller og dramatiker Nanna Cecilie Bang blev præmieret som særligt, ungt talent fra Legatudvalget for Scenekunst for bl.a. True.Story i 2o17 med den begrundelse, at forestillingen ”fik publikum, ikke mindst unge kvinder, direkte i tale”. Forestillingen lander et sted mellem monolog og stand-up. Hun spørger om vi kender det? Nogen har nok kunnet genkende noget. I hvert fald har forestillingen rejst Danmark rundt med sin komiske pinlighed. 1.-3. november kan forestillingen opleves på Sort/Hvid, blandt andet som en del af Power Of Women Festival 2018.

”Jeg er en del af en generation, der forventer af os selv, at vi skal leve livet. Vi swiper løs på tinder, taler lige ud af posen og søger det grænseløse. Kvinden i forestillingen stræber efter den totale frihed, men måske er konsekvensen, at hun mister følingen med sine grænser? Grænserne kan først mærkes, når de er blevet vadet henover tilpas mange gange,” siger Nanna Cecilie Bang.

Kender I det? Når man vågner i Nordvest og finder næsten alt sit tøj og tænker ”Hvem si’r, at det ikke lige så godt kunne være mig, der brugte ham?”. Når man ikke længere kan tælle, hvor mange der har været oppe i én. Når man indeni drømmer om små barnehænder i sine og ”jeg elsker dig”. Det sidste siger man selvfølgelig ikke højt. Der er mere coolness over en historie om at stå uden trusser en tidlig søndag morgen på gaden et ukendt sted i Nordvest.

”Nanna er stærk til at lave tværsnit af vores selvfede samfund og al den mindreværd, der følger med det. Som instruktør er det skønt at arbejde med en spiller, der tør smide hele sin forfængelighed på gulvet og undersøge den virkelige verden, hvor vi jo er pissegrimme om søndagen,” siger Christian Lollike, der har instrueret True.Story.

Før og efter #MeToo
Da Nanna Cecilie Bang første gang spillede forestillingen i 2016, var det inden #MeToo var begyndt at sprede sig på de sociale medier. Og det kan mærkes.

”True.Story har hele tiden omhandlet det grænseland, som #MeToo er opstået i, men det er markant anderledes at spille den her forestilling efter #MeToo. Det har givet et andet afsæt. Som når kvinden fortæller om en teaterchef, der spørger: hvad gør du så, når du skal spille en rigtig kvinde? Hvad er du, når du ikke er grim og sjov?”, fortæller Nanna Cecilie Bang.

Manuskriptet til True.Story blev oprindeligt udviklet i forbindelse med S/H Dramatiker Workshop 2016 – en platform for udvikling af dramatik afholdt hver år på Sort/Hvid. Efterfølgende instruerede Christian Lollike forestillingen, og den har siden da været på turné i store dele af Danmark. Den 1.-3. november vender forestillingen kort tilbage til Sort/Hvid. Blandt andet som en del af POW – Power Of Women Festival 2018.

FAKTA

Tekst og medvirkende NANNA CECILIE BANG

Instruktion CHRISTIAN LOLLIKE

Tid og sted 1.-3. nov. kl. 20 (obs. kl. 21 d. 3. nov.) Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V.

Billetter teaterbilletter.dk / 70 70 74 94 / billet@sort-hvid.dk

Læs mere www.sort-hvid.dk/projekt/true-story-18-19

Pressekontakt Maja Vadum Larsen / 61 70 89 79 / maja@sort-hvid.dk

 
OM NANNA CECILIE BANG
Nanna Cecilie Bang er uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 2014. Spillede monologen Folkeskolereformen på Mungo Park Kolding, som hun fik en Reumert Talentpris for i 2015. Har medvirket i blandt andre ”Morph” på Aarhus Teater (2017) og ’Og nu: Verden!’ på Husets Teater (2015). Nanna var en del af Momentums Ensemble vol. 10. Derudover er Nanna Cecilie Bang også dramatiker og har senest skrevet manuskript til den meget roste forestilling ’My heartache brings all the boys to the yard’ på Aarhus Teater (2018). Tidligere har man kunnet opleve Nanna på Sort/Hvid som gæsteskuespiller i VI ER VERDEN (2017).

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Foto af Petra Kleis
Foto af Petra Kleis
Download
Foto af Petra Kleis
Foto af Petra Kleis
Download
Foto af Petra Kleis
Foto af Petra Kleis
Download

Information om Sort/Hvid

Sort/Hvid



Følg pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Kvinde skifter race19.4.2018 07:30Pressemeddelelse

White Nigger / Black Madonna - af Madame Nielsen og Christian Lollike På scenen står en kvinde. Hun maler ansigtet sort. Lige siden hun var lille, har hun vidst, at hun har en anden race, end den hun er født med. Kvinden spilles af Madame Nielsen. Jeg går i solarium og permanenter mit hår, så det får de karakteristiske, krusede krøller. Jeg engagerer mig i de sortes kamp og bliver talskvinde for en sort borgerretsbevægelse, fortæller hun. Madame Nielsen er netop vendt hjem efter en bogturné i USA, hvor almelderne har rost hende til skyerne for hendes bog "Den endeløse sommer". The litterære talent blev engang født – som dreng. Nu udforsker hun sit potentiale som kvinde. Hvad vil der ske, hvis denne kvinde bliver sort? Vil hun blive til en ”White nigger” eller til en ”Black Madonna”? Madame Nielsen og Christian Lollikes kommende forestilling White Nigger/Black Madonna er en science fiction. En kvinde skifter langsomt race. En personlig fortælling inspireret af virkeligheden. Fortalt i e

Efter fulde sale på Aarhus Teater rammer hospitalsrevseren nu København9.3.2018 08:54Pressemeddelelse

Aarhus har måttet melde udsolgt til forestillingen HOSPITALET, hvor effektiviseringsepidemien i det danske sygehusvæsen stilles til skue. En læge hamrer ind i en svingdør, kaster en dødsbesked efter en patient og styrter videre. Men det er selvfølgelig bare i forestillingen. Det kunne jo ikke ske i virkeligheden. Eller kunne det? Christian Lollikes tekst i Runar Hodnes iscenesættelse er en grotesk farce med overdrivelsen som tydeligt virkemiddel og samtidig grotesk tæt på virkeligheden. Forestillingen får københavnerpremiere på Sort/Hvid d. 17. marts.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum