Hvem er bange for Pamela Anderson?

Kredit: Jasko Bobar & Sebastian Thorsted

Fra skærmen til scenen
I dag er han blandt sin generations mest fremtrædende scenekunstnere. I 1990’erne og starten af 00’erne brugte han det meste af sin tid foran fjernsynet. I sine tidlige ungdomsår sad Niels Erling hver eftermiddag med en ske i hånden, en liter is i favnen og amerikanske tv-serier på skærmen. Ikke såkaldte kvalitetsserier som The Sopranos og The Wire, men mere letfordøjelige eftermiddagsformater som Alletiders barnepige og, ikke mindst, Baywatch

Alligevel er de af allerstørste betydning, mener Niels Erling i dag.

Fra sidstnævnte er skuespilleren Pamela Andersons figur i sin blodrøde badedragt brændt fast på ikke bare instruktørens, men flere generationer af menneskers nethinder. Og ikke bare i Danmark og USA, men i hele verden.

Hvad er det med det her billede og den her figur, som gør, at de sætter sig sådan fast?” spørger Niels Erling. “At de bliver mytiske?”

Instruktøren har et bud på i hvert fald en del af svaret.

Da jeg voksede op, var jeg enormt tiltrukket af den kultur, vi importerede fra USA. I dag kan jeg se, at vi stadig er fundamentalt formet af den tid. En optimistisk tid med globalisering og opsving og en måske forloren frigjorthed. Min generation blev stillet i forventning, at kurven ville fortsætte opad. Den tid og den følelse er en figur som Pamela i Baywatch et billede på.”

Bristede illusioner
I dag ser horisonten imidlertid anderledes ud. Opsvingets skeletter vælter ud af skabene, globaliseringen har afsløret sig som et undertrykkende blændværk, vedvarende kvindehad, racisme, krig og økologisk ødelæggelse har luret lige over den glatte millenial-overflade. Og den bevægelse er Pamela Anderson ifølge Niels Erling et godt eksempel på.

Pamela har som både populærkulturelt fænomen og offentligt menneske bevæget sig gennem den her historiske bevægelse. På den ene side er hun billede på den glatte overfladekapitalismes glæder med sine store silikonebryster og bimboattitude; på den anden er hun offer for uhørt chikane og vold, hun er miljøforkæmper og tager på turné med en filosof for at tale om moralsk ansvar for en verden i flammer. Hun er et levende paradoks og derfor en oplagt prisme for de dilemmaer, vores tid kendetegnes af.”

Pamela Andersons egen version af sin historie fortæller hun i en nylig usminket Netflix-dokumentar fra tidligere i år. Det er et sammenfald, som bekræfter Niels Erling i sin idé om at sætte Pamela i scene.

Der er et opgør i gang i vores tid. Et opgør mod de illusioner, der prægede min ungdom. Et opgør mod idéen om, at intet kan være anderledes. Vores forestilling vil give Pamela en rolle at spille i den historie, vil gøre hende til en del af det opgør.”

En trilogi om blonde babes
Musikforestillingen PAMELA har premiere på Sort/Hvid den 12. januar 2024. Den er skrevet af forfatter og dramatiker Ida Marie Hede efter idé af Niels Erling.

Ida Marie Hede og Niels Erling står ligeledes bag publikumssuccesen WORK BITCH, som også tog udgangspunkt i et popfænomen fra en nær fortid, der fortsat spøger i dag, nemlig popstjernen Britney Spears.

Med trilogien stiller Niels Erling og Ida Marie Hede skarpt på samtidens traumer fra den umiddelbare fortids overgreb ved at spejle dem i stjernernes spektakulære og dramatiske liv.

Hvor WORK BITCH især handlede om angst, prekære arbejdsforhold og følelsen af at være fanget af et udbyttende system, spejlet i Britney Spears’ situation og den på det tidspunkt igangværende #FreeBritney-bevægelse, stiller PAMELA skarpt på frygten for ikke at have nogen værdi i verden, frygten for at være dum, frygten for at være for overfladisk eller vulgær. Og ikke mindst frygten for sit eget begær.

Det har givet anledning til at stille sig selv svære spørgsmål. Spørgsmål, som forestillingen forstørrer med horrorgenren i et rablende musikalsk univers, inspireret af Alice i Eventyrland og amerikanske horrorfilm:

Det er overvældende at lade sig konfrontere med sin frygt, men hvordan bekæmper vi vores angst for ikke at leve op til de idealer, vi selv har bygget op? Jeg håber, at PAMELA tvinger publikum til at se deres egen frygt og deres egne fordomme i øjnene,” siger Niels Erling.

Hvilken blond babe tredje og sidste del af trilogien sætter i scene, vil tiden vise.

PAMELA, 12. januar - 7. februar 2024 på Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V (Kødbyen), sort-hvid.dk, læs mere her: PAMELA - Sort/Hvid (sort-hvid.dk

HOLDET BAG
Medvirkende NANNA CECILIE BANG, LAURA SKJOLDBORG, LAUS HØYBYE Iscenesættelse og Koncept NIELS ERLING Koreograf GUNILLA LIND Dramatiker IDA MARIE HEDE Scenografi og kostume LISE MARIE BIRCH Komponist ASKE KNUDSEN Lyddesign DANIEL FOGH Lysdesign JIM FALK Støttet af AUGUSTINUS FONDEN, STATENS KUNSTFOND, WILLIAM DEMANT FONDEN, KNUD HØJGAARDS FOND, KODA DRAMATIK

Sort/Hvid er et af Københavns mest toneangivende teatre. Sort/Hvid skaber kunst, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genre og form. Sort/Hvid har til huse i en ombygget slagtehal i den københavnske kødby under kunstnerisk ledelse af scenograf og iscenesætter Nathalie Mellbye.