Vi bliver nødt til at anerkende, at en ung pige kan forføre en granvoksen mand med fuldt overlæg

Når vi ikke tør anerkende unge pigers higen efter at blive begæret – også af voksne mænd – gør vi deres seksuelle udvikling skamfuld. Den unge instruktør, Rebekka Boyding, vil med teaterforestillingen PIGEDYR nedbryde det forældede uskyldsideal for unge pigers seksualitet og udfordre samtidens simplificerede magtdiskurser.

Fotograf Helena Quist Rebekka Boyding og Helena Quist

Trods samtidens store fokus på seksuel frigørelse er det mest provokerende, vi kan forestille os i dag, stadig den unge pige og den gamle mand, fordi det konfronterer os med nogle dele af vores begær, vi ikke vil stå ved. Men hvad nu hvis pigen faktisk gerne vil? At sige, at alting altid er mandens skyld og ansvar, er dels voldsomt fængslende for pigen og kvindens begær, men mest af alt er det uhørt simplificeret. Blandt piger og kvinder er der en konstant og livslang konkurrence, der går på, hvem der bliver begæret mest. Det er på tide, at offerollen udfordres, og vi accepterer, hvor kompleks magt er. Unge piger er ikke uskyldige væsner, og piger og kvinder kan udøve magt, siger Rebekka Boyding, instruktør PIGEDYR

Den 28-årige instruktør, forfatter og sangskriver Rebekka Boyding er lige nu aktuel med forestillingen PIGEDYR. Forestillingen spiller fra 14. til 30. september på teatret Sort/Hvid i Kødbyen på Vesterbro i København og er baseret på Cecilie Linds hyldede roman af samme navn fra 2022.

PIGEDYR handler om den unge pige Sara, der som 13-årig indleder et forhold til sin konfirmationspræst. Som 18-årig bliver Sara gift med sin bedste venindes far, og da bogen slutter, er Sara 30 år og kigger efter de unge piger, hun ikke længere selv er en del af. Med den unge skuespiller Laura Skjoldborg og kvindekoret UngKlang på scenen kommer forestillingen helt ind i de tilslørede afkroge af den unge piges indre. Alt fortalt fra unge Saras perspektiv uden nogen form for skamfuldt filter. Sara beskriver sin seksualitet som en magt, hun opløftes af mændenes begær. Hun siger for eksempel: Jeg kan mærke mit blod, det er hedt. Jeg har kidnappet præsten ind i det onde. Jeg vandt. Hvordan skal han folde sine hænder nu og bede om syndernes forladelse? Min magt er voldsom og evig. Med underskønne pigekorstemmer synges tekster, der flyder over af seksuelle fantasier om unge piger og begær.

Piger onanerer lige så meget som drenge
PIGEDYR vender Lolita-fortællingen på hovedet i en samtid, hvor forskning viser, at der stadig er stor uligevægt mellem unge piger og drenges seksuelle frihed. En undersøgelse af unges opfattelser af køn, krop og seksualitet fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd i 2018 viser for eksempel, at der ingen forskel er på 18-årige piger og drenge seksuelle erfaringer. Der, hvor forskellen ligger, er i reaktionerne på deres sexliv. Mens drenge oplever, at deres seksuelle eksperimenter billiges, i en sådan grad at de føler sig presset til at udforske sex, oplever piger at blive mødt med fordømmelse, når de fortæller om deres seksuelle oplevelser.

Et af de mest markante træk ved vores samtid er et behov for, at alt er entydigt. Vi moraliserer over alting, siger: dét dér er forkert, dét dér må man ikke gøre, dét dér må man ikke sige, dét dér må man ikke købe, dét dér må man ikke spise, sådan dér må man ikke have det. Problemet er, at vi så ikke ved, hvad vi skal stille op, når verden viser sig ikke at kunne leve op til den moral. Med PIGEDYR vil jeg gerne, frigjort af dom og moral, undersøge og stille spørgsmål, vi er blevet bange for at stille. Der er et stærkt begær efter den unge pige, som vi gerne benægter, men ingen af os går fri af; heller ikke den unge pige selv. Se bare på vores medier og fortællinger, siger Rebekka Boyding, der håber at være med til at starte en mere nuanceret samtale om lyst og magt.

PIGEDYR, 14.-30. september på Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V (Kødbyen), sort-hvid.dk, læs mere her: PIGEDYR - Sort/Hvid (sort-hvid.dk

HOLDET BAG PIGEDYR
Medvirkende LAURA SKJOLDBORG Kor UNGKLANG Iscenesættelse, dramatisering, sangskrivning og komposition REBEKKA BOYDING Tekstforlæg CECILIE LIND Komposition og korarrangement ALEXANDER DAMSGAARD Scenografi og kostumer MIE RIIS Lysdesign MATHILDE HYTTEL Lyddesign JONAS KROGH Dramaturg ANDERS THRUE DJURSLEV Instruktørassistent ANDREA MARIE VITUS Byg og rekvisitter ANDERS TOFT PEDERSEN Støttet af AUGUSTINUS FONDEN, WILLIAM DEMANT FONDEN, BECKETT FONDEN

BIO REBEKKA BOYDING
Rebekka Boyding (f. 1995) er forfatter, dramatiker, sanger, sangskriver og sceneinstruktør. Hun er Cand.mag. i Nordisk Sprog og Litteratur fra Aarhus Universitet (2019). Litteraturen spiller en stor rolle i hendes kunstneriske virke. Hun har udgivet digte og skønlitterære tekster i tidsskrifter, antologier og bogudgivelser og har sin debutroman undervejs. Ligesom hun har arrangeret og modereret adskillige events om mødet mellem scenekunst, litteratur og musik samt afholdt masterklasses og undervist i feltet. Fra efteråret 2023 starter Rebekka desuden arbejdet på en ph.d.-afhandling om kunstnerisk viden.

Pressefoto_Rebekka Boyding1_Fotograf Helena Quist
Pressefoto_Rebekka Boyding2_fotograf Helena Quist

Sort/Hvid er et af Københavns mest toneangivende teatre. Sort/Hvid skaber kunst, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genre og form. I samarbejde med kunstnere, performere, forskere, teatre, festivaler og kunstinstitutioner i Danmark og i udlandet, konfronterer Sort/Hvid aktuelle problemstillinger i den offentlige debat i forsøget på at udvide den offentlige bevidsthed.

Scenograf og sceneinstruktør Nathalie Mellbye tiltræder som kunstnerisk direktør for Sort/Hvid i september 2023.