Ny kunstnerisk direktør udløser ny bestyrelse på Sort/Hvid

Når scenograf og instruktør Nathalie Mellbye tiltræder som kunstnerisk direktør på Sort/Hvid, bliver det med en ny bestyrelse i ryggen.

Scenograf Nathalie Mellbye har indenfor de seneste år markeret sig som iscenesætter med sit særegne tværæstetiske og immersive udtryk, der med stærk poetisk og visuel sanselighed rummer både det skønne og det brutale. Den 1. september 2023 tiltræder hun som kunstnerisk direktør for Sort/Hvid. Det bliver med en ny bestyrelse, der sammen med hende vil være med til at føre Sort/Hvid ind i fremtiden.

I spidsen for den nye bestyrelse er bestyrelsesleder Nadia Kløvedal Reich, som til daglig er udviklingsdirektør og medindehaver af virksomheden SPEKTA, der bygger og designer scenografiske løsninger til film, udstillinger og teater. Nadia Kløvedal Reich kommer med erfaring fra DR, hvor hun blandt andet har været fiktionschef og arbejdet strategisk med udvikling af dramatik både nationalt og internationalt. Hun udtaler:

Jeg glæder mig meget til at understøtte de nye kunstneriske ambitioner på Sort/Hvid. Det er spændende at være med til at skabe rammerne for, at så nyskabende et sted som Sort/Hvid nu skal føres videre med nye stærke kræfter, der har modet og viljen til at udvikle kompromisløs kunst, som rører ved vores forståelse af os selv og det samfund, der omgiver os.

Sammen med Nadia Kløvedal Reich tiltræder Martin Lyngbo som vicebestyrelsesleder. Martin Lyngbo er instruktør og har blandt andet skabt den reumertvindende opera Intet, Det Kongelige Teater, 2021 med Nathalie Mellbye som kostumedesigner. Derudover er han tidligere direktør for Mungo Park (2005-2017) og har stor erfaring med blandt andet publikumsudvikling. Dertil indtræder Lise Bach Hansen, leder af litteratur og talk-scenen på Det Kongelige Bibliotek, hvor hun blandt andet er initiativtager til de succesfulde samtalearrangementer International Forfatterscene, og Christine Ulrich Andersen, partner i Neugebauer Clan Advokatfirma, hvor hun har særligt fokus på fonds-, kunst- og kulturlivet samt produktionsselskaber og iværksættere. Desuden forbliver Christian Have en del af bestyrelsen og skaber dermed kontinuitet. Christian er debattør, forfatter og indehaver af kommunikationsvirksomheden HAVE Kommunikation og PR. Christian Have udtaler:

På Sort/Hvid opstår den nye kunst. Det er en af vores fornemmeste opgaver som bestyrelse at bakke op om teatrets nybrud. Nathalie Mellbye skal ikke have noget ”plejer” med sig i ryggen. Med en ny bestyrelse tilfører vi ny, handlekraftig energi til at bakke op om hendes virke. Jeg kan på hele den tidligere bestyrelses vegne sige, at vi glæder os til at følge, hvad Nathalie og Sort/Hvid finder på i fremtiden.

Sort/Hvid er et af Københavns mest toneangivende teatre. Sort/Hvid skaber kunst, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genre og form. I samarbejde med kunstnere, performere, forskere, teatre, festivaler og kunstinstitutioner i Danmark og i udlandet konfronterer Sort/Hvid aktuelle problemstillinger i den offentlige debat i forsøget på at udvide den offentlige bevidsthed.