En epoke er slut: De sidste ni heste fra Stutteri EM sælges på netauktion hos Campen Auktioner

I marts 2022 mistede rideverdenen en dygtig avler. Peter A. Petersen var manden bag Stutteri EM, der gennem mere end 30 år har leveret mange gode spring- og dressurheste. Nu skal de sidste ni heste fra stutteriet godt videre til dygtige avlere og ryttere via netauktion hos Campen Auktioner. Du kan byde på hestene online frem til torsdag den 5. maj kl. 19.00.

Med en over 30 år lang karriere indenfor hesteavl var Peter A. Petersen et kendt ansigt i hesteverdenen. Stutteriet har igennem årene avlet på og leveret mange gode spring- og dressurheste. Nu skal de sidste ni heste fra stutteriet godt videre. Det sker på en netauktion ved Campen Auktioner.

I auktionskataloget kan du finde en samling af ni heste med international afstamning. Herunder blandt andet to afkom efter Untouchable og ét afkom af Cornet Obolensky. Hestene befinder sig på tre forskellige adresser i Sønderjylland.

Du kan allerede nu byde på hestene online på www.campenauktioner.dk. Auktionen slutter torsdag den 5. maj kl. 19.00.

Bilhandel blev til stutteri
En epoke er slut for Peter A. Petersen og EM hestene. En historie, der går helt tilbage til 1989, hvor Peter helt tilfældigt erhvervede sig sin første avlshoppe.

Bilforhandleren Peter havde annonceret en bil til salg og blev kontaktet af en interesseret køber. Køberen var Kresten Appel i Rangstrup, der gerne ville lade en ung hoppe indgå i handlen. Dette blev startskuddet til mere end 30 års avl på Stutteri EM.

Denne første hoppe blev døbt Apella efter Appel-familien, og hun er således mormor til Candilla-EM.

Elitestatus i Dansk Varmblod
Netop Candilla-EM er mor til ikke mindre end 5 afkom på auktionen og mormor til en. Candilla-EM betød noget ganske særligt for Peter. Selvom hun ikke fik den bedste kåringsbeskrivelse, så troede Peter på hendes kvaliteter som avlshoppe, og der fik han ret!

Hun har sidenhen fået elitestatus i Dansk Varmblod. Candilla-EM er nemlig blandt andet mor til Lantini-EM, der går 145 cm internationalt, Medina-EM, der går 140 cm internationalt samt Justin Beaber-EM, der vandt DRF’s springchampionat som 5 års. Samme år var Justin-Beaber finalist ved UVM på Zangersheide og går i dag 145 cm internationalt.

Det sidste føl
Det sidste føl efter Candilla-EM er det smukke hingsteføl efter Bøgegårdens Chacoon, katalognummer 9. Efter Peters ønske skulle netop dette føl være Candilla’s sidste. Derfor er det kun føllet, der sælges, og så snart han kan fravænnes, så skal Candilla leveres tilbage til Sønderjylland.

- Der var ikke noget, som Peter ikke ville gøre for andre, og han elskede at stå på sidelinjen og følge hans afkom rundt omkring på stævnebanerne. Derfor håber vi, at hestene kommer ud til de rette ryttere. Det ville have været i Peters ånd og have gjort ham stolt, fortæller Jesper Meyenburg, der sammen med Bakken Dressage og Stald Bøgegården har haft et tæt samarbejde med Peter de sidste mange år.

Kom til eftersyn
De ni heste, der sælges på auktionen, står på tre forskellige adresser i Sønderjylland. Det er løbende muligt at komme til eftersyn på hestene, dog kun efter forudgående aftale med enten Charlotte Schreiber på tlf. 23 39 95 96 eller Jesper Meyenburg på tlf. 40 18 63 09. Nærmere information kan findes i auktionskataloget på www.campenauktioner.dk.

Alle kliniske undersøgelser foretages i uge 17 af dyrlæge Niels Guss Andersen, og auktionskataloget bliver løbende opdateret med disse.

Charlotte Schreiber
Springrytter - Taarupgård

Mere end 100 specialkøretøjer under hammeren: Kom til stor fysisk specialbilsauktion i Randers lørdag den 30. april25.4.2022 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

80 års radiohistorie på netauktion: En af verdens største privatejede B&O samlinger under hammeren i Ebeltoft3.2.2022 00:00:00 CET | Pressemeddelelse

Et livsværk kommer under hammeren. Museet Beomus’ store og unikke samling af B&O apparater bliver nu solgt på netauktion hos Campen Auktioner. Bag er Kim Klastrup, tidligere Grundfos-direktør, der har opbygget sin samling over mere end 50 år. Det er muligt at byde på auktionen indtil søndag den 20. februar, og man kan komme til eftersyn på museet lørdag den 19. februar kl. 10-15.

Spring- og dressurheste med super afstamning på netauktion hos Campen Auktioner28.8.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I forrige uge gik dyrlæge og anerkendt avler Jens Kvist bort efter længere tids sygdom. Den 14. september bliver de sidste ni heste, alle trukket ud af Jens Kvists kendte hoppestammer, solgt på netauktion ved Campen Auktioner. Hestene er alle avlet på stærke hoppestammer og kendte hingste fra de bedste europæiske avlsforbund. Der er eftersyn på hestene søndag den 12. september efter aftale.

Breeders Foal Auction er nu online ved Campen Auktioner A/S5.8.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Campen Auktioner A/S har fået samlet en rigtig interessant kollektion af føl med spændende afstamninger. På årets første følauktion ved Campen Auktioner er 11 føl samlet på Breeders Foal Auction. Auktionen slutter onsdag den 18. august 2021 klokken 20.00, og du har allerede nu mulighed for at lægge et bud på et eller flere af de spændende føl, som findes på auktion 6500, Breeders Foal Auction.