Enestående kunstskatte fra 86-årige Johannes’ gemmer dukker op på auktion

86-årige Johannes Abildtrup finder kunstskatte

OM JOHANNES ABILDTRUP
For 86-årige Johannes Abildtrup er auktionsverdenen absolut ikke ukendt territorium. Tværtimod. Tilbage i 1970 startede han Dansk Automobilbørs A/S efter en tur til USA, hvor interessen for at prissætte brugte biler blev vakt. Det blev senere til auktioner i Norge, Sverige og Tyskland. Derudover har den filantropiske herre også været beskæftiget med rådgivning, revision, bestyrelsesarbejde samt engageret i humanitært arbejde.

KUNSTEN
Interessen og engagement for kunsten har også fyldt i Johannes Abildtrups liv, så det har beriget Campen Auktioners fysiske juleauktion nr. 9300 hvor Johannes har indleveret flere lots med kunstværker af den anerkendte danske kunstner Annette Merrild. Alle værker repræsenter 1 ud af 100 kunsttryk, som alle er signeret og nummereret.

MEDIET
Mediet, som Annette Merrild har benyttet til værkerne, er ”Fine Art Print”, som på dansk kaldes ”kunsttryk”, hvilket refererer til arkivpigmentgiclee-tryk. I modsætning til et c-type print bruger giclee prints højkvalitets pigmentbaseret blæk og syrefrit kunstpapir. Også disse prints, som også nogle gange kaldes pigmentprint, er lavet uden nogen lysfølsomhed eller kemi.

VÆRKERNE
Kronprinseparret Frederik og Mary af Danmark blev gift den 14. maj 2004 og fik skænket det første af disse kunsttryk af deres egne portrætter i bryllupsgave. Denne gestus blev dokumenteret og blev vist på TV. Originalen er malet i pop-art-stil efter det officielle foto af Steen Brogaard. Prins Henrik fik også et eksemplar på sin 75-års fødselsdag, hvilket yderligere understreger kunstens særlige rolle som en gave til kongelige minder.

John Lennon og Yoko Ono er kendt for deres aktive deltagelse i fredsbevægelsen. "War is Over! If You Want It" var en kampagne, hvor de deltog i 1969. De spredte budskabet om fred gennem plakater, annoncer og andre medier. Den 15. december 1969 lancerede de "War is Over" -kampagnen med en stor plakat på Times Square i New York. Yoko Ono og John Lennon fortsatte deres fredsaktivisme gennem hele deres liv, og deres musik og kunst bar ofte præg af dette engagement. Kunsttrykket her er dateret 1970 med signaturer og tekster gengivet fra det berømte par, da de besøgte ”Æ Verdensuniversitet” i Skyum Bjerge i 1970. Limited edition 100 stk. De tre fotos med certifikater med John Lennon og Yoko Ono blev skænket til Yoko One af Johannes Abildtrup i New York i 1970, ligesom det første eksemplar af WAR IS OVER.!

Karen Blixen, født den 17. april 1885, var en fremtrædende dansk forfatter kendt for sine litterære mesterværker, særligt romanen "Den afrikanske farm," udgivet oprindeligt under pseudonymet Isak Dinesen. Hendes liv tog hende til Kenya, hvor hun drev en kaffefarm og fik en dyb forbindelse til landet. Et særligt kunsttryk skildrer Karen Blixen sammen med et citat, som hun selv har digtet og skrevet i hendes eget håndskrift. Denne serie af kunsttryk blev oprindeligt solgt til fordel for gadebørn i Kenya, hvilket tilføjer en ekstra lag af betydning til hendes arv og engagement. Det første eksemplar donerede Johannes Abildtrup til Karen Blixens Farm i Nairobi.

ANDRE KURIOSITETER FRA JOHANNES ABILDSTRUP
Frimærkesamlingen fra Hong Kong i 1997 symboliserer afslutningen på det britiske kolonistyre i Hong Kong og etableringen af den særlige administrative region (SAR) under Kinas suverænitet. Den omfatter to distinkte samlinger: den første repræsenterer frimærker fra den britiske styreperiode, mens den anden afspejler frimærker fra Kinas styreperiode. Hver samling fortæller en unik historie om Hong Kongs skiftende politiske tilhørsforhold.

Lady Diana souvenirmappe og samlebog med frimærker, mønter, memorial coin, miniark, førstedagskuverter, møntbreve, fotografier, miniark med kjolerne som blev bortauktioneret til Christies i New York, hvor salget blev doneret til velgørende formål.

JULEAUKTION MED JULEGAVEIDÉER
Alle værkerne kommer under hammeren på juleauktionen, hvor kataloget indeholder spændende og eftertragtede effekter til potentielt favorable priser, så du kan spare penge på dine julegaveindkøb. Udover de nævnte kunstværker er der luksuriøse accessoires og fornemme mærkevarer som Louis Vuitton, Breitling, B&O, Cartier, Apple, Ray-Ban, Bose, Calvin Klein, m.m. Der er også mulighed for at byde på biler, en fiskekutter, beboelsescontainer, et varieret udvalg af cykler både med og uden el, m.m. Campen Auktioner skaber dermed en unik mulighed for alle, der ønsker at finde den perfekte gave eller forkæle sig selv op til jul.

FYSISK OG VIRTUELT SAMSPIL TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2023
Campen Auktioner forener det fysiske og virtuelle rum den 7. december 2023 klokken 18. Juleauktionen afholdes på Myntevej 2, 8920 Randers. Dørene åbner allerede kl. 9, så hele dagen kan interesserede få et nærmere kig på auktionseffekterne.

Auktionshuset er opmærksom på den travle december måned, og håber at blive en ny og værdsat del af folks juletraditioner. Derfor er det, cirka en time inden auktionsstart, muligt at varme op med æbleskiver, smagsprøver på julekager, lækkerier fra pølsevognen samt kaffe og kakao for at tilfredsstille de sultne og tørstige sjæle.

For dem, der ikke kan deltage fysisk, er der stadig mulighed for at være en del af begivenheden. Auktionshuset har skruet op for tilgængeligheden ved at tilbyde en live stream, der gør det muligt at deltage online. Forhåndsbudene omdannes til livebud lige inden selve auktionen, og således kan man følge med hjemmefra med både lyd og billede direkte fra auktionshallen.

Den stigende interesse har åbnet nye muligheder for Campen Auktioner, der stræber efter at forblive Danmarks mest alsidige auktionshus og skabe unikke auktionsoplevelser. Campen Auktioner formidler næsten alt i deres spændende og alsidige auktioner, der både foregår online og fysisk, hvor købere og sælgere findes blandt private og virksomheder.

John Lennon og Yoko Ono spredte budskabet om fred gennem plakater, annoncer og andre medier
John Lennon og Yoko Ono er kendt for deres aktive deltagelse i fredsbevægelsen. "War is Over! If You Want It"
Kronprinseparret Frederik og Mary af Danmark blev gift den 14. maj 2004 og fik skænket det første af disse kunsttryk af deres egne portrætter i bryllupsgave.
Frimærkesamlingen fra Hong Kong i 1997 symboliserer skiftet fra Britisk til Kinesisk styre
Frimærkesamlingen fra Hong Kong i 1997 omfatter to distinkte samlinger fra hhv. britisk- og kinesisk styreperiode
Der er åbent hus og gratis entré til Campen Auktioner i Randers, torsdag den 7. december 2023 kl. 18