ELLE udstiller backstage-fotografier på Designmuseum Danmark
Det danske modemagasin ELLE, som i år kan fejre 15-års fødselsdag, kickstarter årets modeuge med en stor, retrospektiv udstilling af backstage-fotografier fra de forgangne modeuger. Udstillingen hedder BACKSTAGE, og alle billederne er taget af den prisvindende fotograf Lasse Bak Mejlvang. Udstillingen kan opleves hos Designmuseum Danmark fra den 8. august til den 3. september.
Hvert år i februar og august puster den københavnske modeuge ekstra liv i byens gader, stræder, pladser og museer, når modebranchen indtager rum og byrum med et vitalt mix af farver, former og agendaer på programmet. Det danske modemagasin ELLE har i 15 år været med, både front row til modeshows og backstage sammen med modeller, stylister og designere – og det er der nu kommet en fotoudstilling ud af, nemlig BACKSTAGE.
Udstillingen giver et retrospektivt indblik i en branche i evig udvikling – både når det gælder moden, modehusene og modellerne, som – sammen med den københavnske modeuge – spiller hovedrollerne i BACKSTAGE. Fotograf Lasse Bak Mejlvang har igennem 15 år fanget og dokumenteret de flygtige øjeblikke mellem to shows, livet i backstage-området eller byrummet, og det er disse unikke øjebliksbilleder, som kan opleves i museumshaven på Designmuseum Danmark.
BACKSTAGE viser desuden moden og modehusenes store udvikling igennem de seneste 15 år. I stedet for et fokus på de store kollektioner og velkendte navne, omfavner modebranchen i dag også mindre, selvstændige designere og brands. Og når det handler om diversitet hos modellerne, tegner den københavnske modeuge ligeledes en af de mest diverse modelprofiler i verden – på tværs af etnicitet, kropstype og alder.
”Moden har altid været omdrejningspunktet for ELLE, fordi den afspejler det samfund som vi lever i. Mode fortæller historie. Mode optager os alle i en eller anden grad. Moden, og den måde vi klæder os på, er med til at definere, hvem vi er, og hvad vi skal. Mode kan også være en måde at vise respekt på, en måde at udtrykke vores ’state of mind’ eller en måde at lege på. Og modebranchen involverer mange kreative mennesker, der hver dag står op for at gøre deres ypperste – fra designere og produktionsansvarlige til modeller, influencere, stylister og modemagasiner,” siger Cecilie Ingdal, der er ansvarshavende chefredaktør for ELLE, og fortsætter;
”Det er alt dette, som vi gerne vil skildre i udstillingen BACKSTAGE. Alle de kræfter, der er involveret i at få tøjet til at tage sig bedst muligt ud i det øjeblik, hvor det skal præsenteres for offentligheden. For os har det været en stor drøm at lade udstillingen udfolde sig netop på Designmuseum Danmark i hjertet af København - en lokation, der flere gange på smukkeste vis har dannet ramme om modeugen.”
Designmuseum Danmarks direktør Anne-Louise Sommer udtaler:
”Mode og design hænger uløseligt sammen. Designmuseum Danmark har i mere end 125 år samlet mennesker om godt design og innovativ formgivning, og derfor har moden gentagne gange indtaget museets sale – fra modeskaberen Erik Mortensen i 2016 til Nicholas Nybro senere i år. BACKSTAGE giver et unikt indblik i en branche i rivende udvikling, og vi er utrolig glade for i samarbejde med ELLE at kunne præsentere vores gæster for Lasse Bak Mejlvangs stemningsfulde øjebliksbilleder fra 15 års modeuger i København – med vores grønne museumshave som ramme.”
BACKSTAGE kan opleves i museumshaven i museets åbningstid i hele udstillingsperioden – fra den 8. august til den 3. september 2023. Det er gratis at besøge udstillingen og kræver ikke billet til museet.
For mere information, kontakt venligst:
Cecilie Ingdal, ansvarshavende chefredaktør for ELLE
Mail: cecilie.ingdal@elle.dk, tlf: +45 26 19 52 05
Mille Marie Steffen-Nielsen Smith, kommunikationschef hos Designmuseum Danmark
Mail: mms@designmuseum.dk, tlf: +45 93 83 84 15
Kontakter
Karen-Sofie BrunseKommunikationschef
Tlf:+45 51 51 81 02Om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Ny undersøgelse: Hver fjerde kvinde overvejer at tage Wegovy25.4.2024 10:42:10 CEST | Pressemeddelelse
Der er en stor kløft mellem, hvordan vi mener, vi bør være, og hvordan vi reelt er. En kløft, der er stigende, og som ses i alt fra krops- og skønhedsideal. Aller Media Denmarks kvindelivs undersøgelse ”Women of the Future” viser, at hver fjerde kvinde ville overveje at tage Wegovy, hvis det var receptfrit. Samtidig mener 27 % af de adspurgte kvinder dog stadig, at kropspositivisme er med til at flytte deres forhold til kroppen.
femina fylder 150 år - og bliver 100 procent digitalt27.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
I morgen, onsdag den 28. februar, fylder femina 150 år og skriver dermed historie som Danmarks ældste og ét af verdens ældste ugeblade til kvinder. Nu skriver femina snart ny historie, da det med det sidste printnummer, der udkommer den 29. februar, bliver 100 procent digitalt. Samtidig vil femina fortsætte med at være et aktualitetsmedie målrettet kvinder.
To Sultne Piger splitter op – men profilen og podcasten lever videre16.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
De har sammen skabt en succesfuld podcast og 80.000 følgere på Instagram. Men nu forlader den ene halvdel af To Sultne Piger rollen som en af landets mest populære madanmeldere. Heldigvis kører den tilbageværende pige både profilen og podcasten på Heartbeats videre – med flere nye spændende elementer.
Martin Kongstads populære podcast om mad og mennesker er tilbage22.12.2023 08:19:28 CET | Pressemeddelelse
I tre år har den holdt pause, men nu genopliver Martin Kongstad og Heartbeats podcasten ’Bearnaise er dyrenes konge’. Den nye sæson får et væld af nye spændende gæster som To Sultne Piger, Lærke Kløvedal og Søren Gericke.
Ny undersøgelse: Næsten hver anden kvinde har oplevet ikke at blive taget seriøst hos lægen21.12.2023 09:19:41 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra Aller Media viser, at næsten hver anden kvinde (46,7 %) har oplevet at lægen ikke tog deres sundhedsmæssige problemer seriøst. Problemet er ekstra stort blandt de 18-29-årige kvinder, hvor hele 58 % har oplevet ikke at blive taget seriøst. Derfor sætter femina fokus på uligheden i sundhedsvæsenet med kampagnen ”Patient XX”.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum