Aller Media

femina fylder 150 år - og bliver 100 procent digitalt

Del

I morgen, onsdag den 28. februar, fylder femina 150 år og skriver dermed historie som Danmarks ældste og ét af verdens ældste ugeblade til kvinder. Nu skriver femina snart ny historie, da det med det sidste printnummer, der udkommer den 29. februar, bliver 100 procent digitalt. Samtidig vil femina fortsætte med at være et aktualitetsmedie målrettet kvinder.

I 1874 blev femina født som Nordisk Mønster-Tidende. Dengang var femina det første ugeblad til kvinder i Danmark, og kun det andet ugeblad til kvinder i hele verden.

Igennem 150 år har femina haft kvinder og deres livsvilkår som omdrejningspunkt i en verden i konstant forandring. femina eksisterede før kvinder fik stemmeret, før kvinder fik ret til fri abort – og har været der gennem verdenskrige og kvindeoprør - på en platform der har været elsket af de kvindelige læsere. I 2024 er platformen, læserne elsker, i langt højere grad digital og derfor bliver femina 100 procent digitalt.

Samtidig vil femina fortsætte femina.dks fokus på stærke kvindeagendaer og være et perspektivrigt nyheds- og aktualitetsmedie om alt fra popkultur til politik.

”Som medie løfter vi de store strukturelle dagsordener, der gør en positiv forskel for kvinders liv. Det gør vi, samtidig med, at vi har stor kærlighed til de reflekterende historier om tendenser, liv og popkultur. Vi ved, at man kan interessere sig for begge dele – som medie og som menneske,” siger Anne Wittorff Rusbjerg, chefredaktør på femina.

Når den sidste printudgivelse af femina udkommer den 29. februar, bliver det samtidig en markering af en 100 procent digital overgang af magasinet, under femina.dk. femina vil fortsat fortælle de vigtigste historier om, hvad det vil sige at være kvinde og menneske i dag, herunder gå i dybden med de nyeste tendenser indenfor kultur, sundhed, skønhed, krop og mode.

I artikler, podcasts og video vil fokus fortsat være at holde magthaverne i ørerne og fokusere på de steder i samfundet, hvor kvinder fortsat har noget at kæmpe for.

Det gør femina blandt andet med serien Patient XX, hvor de blandt andet belyser, hvordan Danmark halter bagefter, når det gælder forskning i kvindesygdomme og i kvinders sundhed generelt.

”Vi viser, hvor store - nogle gang invaliderende - konsekvenser det har for de kvinder, det rammer og hvor store omkostninger, det har for hele samfundet, at der stadig er markante uligheder. Det har vi også gjort, når vi har fortalt om sexisme i politiet eller, når vi har dækket fødeområdet intenst,” siger Anne Wittorff Rusbjerg.

femina.dk er et dynamisk aktualitetssite, og det bliver snart endnu tydeligere, når de lancerer et nyt nyhedsblog-format, hvor læserne kan få et hyppigt og kurateret overblik over de vigtigste nyheder i relation til kvinder, ligestilling og diversitet.   

Og så vil feminas forretningsmodel udvides med brugerbetalingselementer, der blandt andet vil fokusere på at danne meningsfulde fællesskaber gennem events. Første event er på Bremen den 5. juni, hvor læserne kan glæde sig til både underholdning og debat, samt opleve nogle af feminas velkendte formater på en helt ny måde.

Om femina:
femina er Danmarks ældste ugeblad til kvinder, der er udkommet siden 1874 under navnet Nordisk Mønster-Tidende, og ændrede senere navn til femina. Emnerne i femina beskæftiger sig med alt fra reportager om mode, mad, boligindretning, sundhed, skønhed, velvære, psykologi til portrætter og store interviews med aktuelle personligheder, samt bøger, film og kunst, samt nyhedsartikler og debatindlæg om vigtige og aktuelle samfundstendenser.

feminas digitale pendant, femina.dk, har igennem de seneste år gennemgået en digital relancering og markeret sig i det danske medielandskab med bl.a. kampagnejournalistik om samtykkeloven, fødendes vilkår og #MeToo. 

femina.dks pejlemærke er ligestilling, hvad enten de dækker verdens revolutioner for retfærdighed, de fødendes vilkår i Danmark eller kampen for ligeløn – og i lige så høj grad, når de går i dybden med de nyeste (virale) tendenser indenfor kultur, sundhed, skønhed, krop og mode. femina giver dig alt det, kvinder har brug for at vide og kæmpe for anno 2024.

Kontakter

Om Aller Media

Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.

Følg pressemeddelelser fra Aller Media

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aller Media

Ny undersøgelse: Hver fjerde kvinde overvejer at tage Wegovy25.4.2024 10:42:10 CEST | Pressemeddelelse

Der er en stor kløft mellem, hvordan vi mener, vi bør være, og hvordan vi reelt er. En kløft, der er stigende, og som ses i alt fra krops- og skønhedsideal. Aller Media Denmarks kvindelivs undersøgelse ”Women of the Future” viser, at hver fjerde kvinde ville overveje at tage Wegovy, hvis det var receptfrit. Samtidig mener 27 % af de adspurgte kvinder dog stadig, at kropspositivisme er med til at flytte deres forhold til kroppen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye