DS Smith sætter ambitiøse 2030-mål for bæredygtighed

DS Smith vil inden 2025 fjerne 1 milliard stykker problemplastik fra supermarkedshylderne, fjerne kørsel på vejene svarende til 250.000 lastbiler og inden 2030 skal alle DS Smiths emballageløsninger blive genanvendt eller genbrugt

DS Smith lancerer i dag sin nye bæredygtige vision og strategi, Now and Next, som kortlægger ambitiøse mål og konkrete handlinger for det nuværende årti.

Gennem Now and Next-strategien vil DS Smith intensivere sit fokus på overgangen til den cirkulære økonomi ved bl.a. at engagere sine 650 medarbejdere i Danmark og gennem et øget samarbejde med kunder, lokalsamfund, regeringer og andre interessenter. DS Smith vil sikre transitionen til den cirkulære økonomi ved at genanvende materialer og minimere mængden af affald. Now and Next fokuserer desuden fortsat på reducering af CO2, beskyttelse af biodiversitet samt reducering af vandforbrug.

Globalt har DS Smith forpligtet sig til fire ambitiøse mål for, som skal sikre overgangen til en cirkulær økonomi:

1. Sikre bæredygtige designs ved at anvende de cirkulære principper

• NOW: I 2023 vil DS Smith fremstille 100% genanvendelig og genbrugelig emballage.
  • NEXT: Målet er, at alle DS Smiths emballageløsninger vil blive genanvendt eller genbrugt inden 2030.

2. Beskytte naturressourcer ved at få mest muligt ud af hver eneste fiber

• NOW: I 2025 vil DS Smith optimere fiberbrug til de enkelte forsyningskæder i alle nye emballage-designs.
  • NEXT: Inden 2030 vil DS Smith tilstræbe at optimere alle fibre til hver forsyningskæde

3. Reducere affald og forurening gennem cirkulære løsninger

• NOW: I 2025 vil DS Smith fjerne 1 milliard stykker problemplastik fra supermarkedshylderne, fjerne kørsel på vejene svarende til 250.000 lastbiler og arbejde sammen med partnere for at finde løsninger til problematisk emballage.
  • NEXT: Inden 2030 vil DS Smith tilstræbe at genbruge emballage for at muliggøre den cirkulære økonomi – det skal gøres ved at erstatte problemplastik, reducere kundernes CO2 og mindske emballageaffald hos forbrugerne.

4. Uddanne mennesker i at lede overgangen til en cirkulær økonomi

• NOW: I 2025 vil DS Smith uddanne 100% af vores kollegaer i den cirkulære økonomi.
  • NEXT: Inden 2030 vil DS Smith oplyse 5 millioner mennesker om, hvordan de kan bidrage til en cirkulære økonomi.

Generelt oplever DS Smith en stigning i efterspørgslen efter bæredygtige emballageløsninger fra danske virksomheder. Virksomhederne stiller både krav til eksisterende løsninger, men også at de sammen med DS Smith kan udarbejde ny, innovativ emballage:

”Vi oplever, at alt fra virksomheder inden for fødevareproduktion til store spillere på e-handelsmarkedet ønsker innovative løsninger på bæredygtig emballage. De skal både kunne reducere problemplast, men også transport af unødig luft. Det er vigtigt for os at kunne bidrage med viden til vores kunders bæredygtighedsregnskab og dermed være en strategisk samarbejdspartner for vores kunders grønne omstilling og ambitioner.” siger Søren Ibsen, Managing Director hos DS Smith Danmark.

I det forgangne år har DS Smith opnået en række bæredygtige milepæle, herunder en udledningsreduktion på 11% 2015 til 2019. Samtidig har de engageret sig i lokale CSR-projekter på samtlige markeder, hvor DS Smith er tilstede.

DS Smith er en international emballagevirksomhed, der producerede over 17 milliarder emballager i 2019/20. DS Smith er den virksomhed i Europa, som genbruger mest pap og papir. I alt administrerer DS Smith 6 millioner ton om året, hvilket gør det til en nettopositiv genanvendelig virksomhed. DS Smith er en af de kun 16 strategiske partnere fra Ellen MacArthur Foundation - den anerkendte globale autoritet inden for den cirkulære økonomi.

DS Smiths danske PR-bureau Mindshare:
Andreas Skafte Hedensten
Andreas.hedensten@mindshareworld.com
M +45 28 92 64 94

DS Smith Danmark
Jan Hjorth
Jan.Hjorth@dssmith.com
M +45 72 14 95 53

DS Smith er en førende leverandør af bølgepapemballage og POS- og displayløsninger over hele verden, understøttet af genanvendelse og papirfremstilling. DS Smith har hovedkontor i London og er repræsenteret på FTSE 100 og fokuserer på at skabe innovative bæredygtige emballageløsninger i 34 lande, der beskæftiger omkring 30.000 mennesker. Ved hjælp af den kombinerede ekspertise i sine afdelinger - herunder emballering, genbrug og papirfremstilling - samarbejder DS Smith med kunder for at levere løsninger, der reducerer kompleksiteten og leverer resultater i hele forsyningskæden. DS Smiths historie kan spores tilbage til 1940'erne, hvor DS Smith blev stiftet af Smith-familien. DS Smith Packaging Denmark har ca. 650 medarbejdere og hovedkontor i Grenaa.