DS Smith forpligter sig til 1,5 graders-målet og fremskynder planerne for CO2-reduktion

DS Smith forpligter sig til målsætningen fra Parisaftalen, og tilpasser sine globale aktiviteter for at begrænse den gennemsnitlige temperaturstigning til 1,5 grader. Planen for 1,5 graders-målet er indsendt til validering hos Science Based Targets-initiativet (SBTi)*.

For at opnå 1,5 graders-målet fremskynder Danmarks største emballagevirksomhed DS Smith planerne for CO2-reduktionen for sine egne aktiviteter såvel som for sine partnere og leverandører. Dette indebærer en forpligtigelse til at reducere udledningen af drivhusgasser med 46% inden 2030 sammenlignet med 2019-niveauerne. Målsætningerne vil holde DS Smith, som er medlem af FN's Race to Zero, på linje med virksomhedens tidligere forpligtelse til at nå CO2-neutralitet inden 2050.

”Forpligtelsen vidner om, at vores ambition om at reducere CO2-udledningen er en del af vores langsigtede bæredygtighedsfokus. Denne forpligtelse sikrer ikke kun, at DS Smith er førende med hensyn til reduktion af CO2-aftrykket, men garanterer også, at vi udfordrer vores leverandører og partnere til at gøre det samme,” fortæller Miles Roberts, Group Chief Executive hos DS Smith.

”DS Smith har ambitiøse vækstplaner i de kommende år, og som førende inden for cirkulær økonomi er disse forpligtelser en afgørende del af vores bæredygtighedsstrategi, Now and Next, som vil have en positiv effekt for mennesker og planeten - både nu og i fremtiden,” tilføjer han.

Investering i fremtiden

For at leve op til forpligtelsen vil DS Smith over de næste 28 år konsekvent investere i sin egen drift, herunder anvendelse af lokal biomasse og biogas samt elforsyning baseret på vedvarende energikilder som vind- og solenergi.

Partnersamarbejde

Med forpligtelsen til 1,5 graders-målet følger, at DS Smith vil engagere sig med sine strategiske leverandører og opfordre dem til at forpligte sig til Science Based Targets inden 2027. I fællesskab skal de tackle klimaforandringerne gennem den cirkulære økonomi i overensstemmelse med DS Smiths ambitiøse målsætninger.

Forpligtelsen til CO2-neutralitet

Til at understøtte forpligtelserne, og for at sikre at disse opnås, udformes en ambitiøs plan, der angiver de vigtigste strategiske handlinger og milepæle i DS Smiths overgang til CO2-neutralitet. Planen, som bliver offentliggjort til sommer, er i overensstemmelse med DS Smiths vækststrategi og skitserer de initiativer, der iværksættes med fokus på kilderne med den største udledning af drivhusgasser**.

”Fondens rapport, Completing the Picture: How the Circular Economy Tackles Climate Change, viser, at selvom omstillingen til vedvarende energi er afgørende for at tackle klimaforandringerne, udledes næsten halvdelen af de globale drivhusgasser fra den måde, vi fremstiller og bruger produkter og fødevarer på. Vi har brug for en cirkulær økonomi, der er designet til at reducere madspil, genanvende produkter og materialer og regenerere naturen for at tackle CO2-udledningerne og nå de mål, der er fastsat i Parisaftalen. Vores strategiske partner DS Smith, viser, at de forpligter sig til en ambitiøs indsats for både vedvarende energi og den cirkulære økonomi," fortæller Andrew Morlet, CEO hos Ellen MacArthur Foundation.

* Science Based Target, SBTi, er et partnerskab mellem CDP, FNs Global Compact, World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF).

** DS Smiths plan for overgangen til CO2-neutralitet tager højde for fremtidige kulstofomkostninger, teknologi, råvaretilgængelighed og omkostningsprognoser. Planen vil blive opdateret med jævne mellemrum, understøttet af robuste styringsprocesser og regelmæssigt kommunikeret til interessenter.

Marketing and Communications Manager, DS Smith Danmark

DS Smiths danske PR-bureau Mindshare
Andreas Skafte Hedensten, Communications Partner, PR & Communications
andreas.hedensten@mindshareworld.com

DS Smith er en førende leverandør af bølgepapemballage og POS- og displayløsninger over hele verden, understøttet af genanvendelse og papirfremstilling. DS Smith har hovedkontor i London og er repræsenteret på FTSE 100 og fokuserer på at skabe innovative bæredygtige emballageløsninger i 34 lande, der beskæftiger omkring 30.000 mennesker. Ved hjælp af den kombinerede ekspertise i sine afdelinger - herunder emballering, genbrug og papirfremstilling - samarbejder DS Smith med kunder for at levere løsninger, der reducerer kompleksiteten og leverer resultater i hele forsyningskæden. DS Smiths historie kan spores tilbage til 1940'erne, hvor DS Smith blev stiftet af Smith-familien. DS Smith Packaging Denmark har ca. 650 medarbejdere og hovedkontor i Grenaa.