Digitale løsninger gør det smart, sjovt og simpelt at være bilkunde
I 2016 satte salget af biler ny rekord for sjette år i træk, og det ses på bundlinjen hos stadig flere bilforhandlere. Forhandlerne må imidlertid indstille sig på lave avancer blandt andet som følge af øget konkurrence fra nye typer af bilforhandlere på nettet. Derfor ser mange forhandlere på mulighederne for at overtage konkurrenter, høste stordriftsfordele og styrke bilkundernes loyalitet.
Det viser Autoanalysen 2017, som Deloitte har udarbejdet i samarbejde med Bilbranchen.
”Digitale løsninger og data skal hjælpe bilforhandlerne med at forme nye koncepter, som gør det smart, sjovt og simpelt at være bilejer, leasingtager eller værkstedskunde,” siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen.
Han mener, at bilforhandlerne kan vride mere viden ud af eksisterende data om bilkunderne og finde bedre måder at forvandle nye data til merværdi for kunderne. Nogle forhandlere vil selv være i stand til at drive denne udvikling, mens andre måske skal vælge at finde nye samarbejdspartnere.
Investerer overskud i fremtiden bilforretning
Ifølge Thomas Møller Sørensen vil bilforretningen forsat tage udgangspunkt i kundernes ønsker, men det handler i stigende grad om at bruge kundedata til at sammenstrikke bedre serviceoplevelser.
”Det kunne eksempelvis være tilbud baseret på bilens servicehistorik og lokationstjenester på kundens mobiltelefon, der gør det muligt at kommunikere med potentielle værkstedskunder, som alligevel er i nærheden,” siger Thomas Møller Sørensen.
Lars B. Nielsen, partner i Deloitte, vurderer, at der fortsat er gode perspektiver for bilforhandlerne.
”Bilforhandlerne har gjort det godt og vil formentlig også have god indtjening i de kommende år. Væksten i leasingmarkedet sikrer større kundeloyalitet og styrker eftermarkedet. Men større gennemsigtighed i priserne og øget konkurrence fra online-salg af biler vil påvirke forhandlernes indtjening negativt. Derfor vil den fremsynede bilforhandler bruge de seneste års stigende indtjening til at investere i fremtidens bilforretning,” siger Lars B. Nielsen. Han tilføjer, at fremtidens bilforhandler skal håndtere en betydelig større volumen på værkstederne og i salgsafdelingen for at sikre en fortsat rentable drift.
Autoanalysen 2017 viser i øvrigt, at danskerne køber flere og større biler, at gennemsnitsalderen for bilerne er faldet de seneste år, og at flere bilkunder leaser bilen i stedet for at købe den.
Nøgleord
Kontakter
Thomas Møller Sørensen, Branchedirektør Bilbranchen: 26843014 / tms@di.dk
Lars B. Nielsen, partner i Deloitte: 30703728 / larnielsen@deloitte.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum