DeloitteDeloitte

Digitale løsninger gør det smart, sjovt og simpelt at være bilkunde

Del
Bilforhandlerne nyder godt af rekordsalget af nye biler, men nye forbrugervaner og nye konkurrenter vil tvinge branchen til øget konsolidering. Ifølge Autoanalysen 2017 er branchen præget af opkøb og digitalisering for at styrke konkurrenceevnen.
Lars B. Nielsen
Lars B. Nielsen

I 2016 satte salget af biler ny rekord for sjette år i træk, og det ses på bundlinjen hos stadig flere bilforhandlere. Forhandlerne må imidlertid indstille sig på lave avancer blandt andet som følge af øget konkurrence fra nye typer af bilforhandlere på nettet. Derfor ser mange forhandlere på mulighederne for at overtage konkurrenter, høste stordriftsfordele og styrke bilkundernes loyalitet.

Det viser Autoanalysen 2017, som Deloitte har udarbejdet i samarbejde med Bilbranchen.

”Digitale løsninger og data skal hjælpe bilforhandlerne med at forme nye koncepter, som gør det smart, sjovt og simpelt at være bilejer, leasingtager eller værkstedskunde,” siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen.

Han mener, at bilforhandlerne kan vride mere viden ud af eksisterende data om bilkunderne og finde bedre måder at forvandle nye data til merværdi for kunderne. Nogle forhandlere vil selv være i stand til at drive denne udvikling, mens andre måske skal vælge at finde nye samarbejdspartnere.

Investerer overskud i fremtiden bilforretning

Ifølge Thomas Møller Sørensen vil bilforretningen forsat tage udgangspunkt i kundernes ønsker, men det handler i stigende grad om at bruge kundedata til at sammenstrikke bedre serviceoplevelser.

”Det kunne eksempelvis være tilbud baseret på bilens servicehistorik og lokationstjenester på kundens mobiltelefon, der gør det muligt at kommunikere med potentielle værkstedskunder, som alligevel er i nærheden,” siger Thomas Møller Sørensen.

Lars B. Nielsen, partner i Deloitte, vurderer, at der fortsat er gode perspektiver for bilforhandlerne.

”Bilforhandlerne har gjort det godt og vil formentlig også have god indtjening i de kommende år. Væksten i leasingmarkedet sikrer større kundeloyalitet og styrker eftermarkedet. Men større gennemsigtighed i priserne og øget konkurrence fra online-salg af biler vil påvirke forhandlernes indtjening negativt. Derfor vil den fremsynede bilforhandler bruge de seneste års stigende indtjening til at investere i fremtidens bilforretning,” siger Lars B. Nielsen. Han tilføjer, at fremtidens bilforhandler skal håndtere en betydelig større volumen på værkstederne og i salgsafdelingen for at sikre en fortsat rentable drift.

Autoanalysen 2017 viser i øvrigt, at danskerne køber flere og større biler, at gennemsnitsalderen for bilerne er faldet de seneste år, og at flere bilkunder leaser bilen i stedet for at købe den.

Nøgleord

Kontakter

Thomas Møller Sørensen, Branchedirektør Bilbranchen: 26843014 / tms@di.dk
Lars B. Nielsen, partner i Deloitte: 30703728 / larnielsen@deloitte.dk

Billeder

Lars B. Nielsen
Lars B. Nielsen
Download
Thomas Møller Sørensen
Thomas Møller Sørensen
Download

Vedhæftede filer

Links

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye