DI Midt Vest Initiativpris 2017 til DI’s vestligste medlem

Tæt på den yderste mole i Hvide Sande ligger Vestværftet Aps. Her, tæt på både kunder og kundernes fangstområder, producerer de moderne fiskerbåde, som hø-ster stor anerkendelse i fiskerkredse i hele Europa.

Vestværftet blev startet i 1995 af skibsbygger Ernst Kristensen sammen med tre andre og drives i dag sammen med sønnen Ove Kristensen. De kunne have valgt at satse på nye forretningsområder, da krisen ramte det danske fiskerierhverv i 1990´erne, og markedet for nybyggede fiskerbåde næsten forsvandt. Men i stedet satsede de to endnu hårdere på spidskompetencerne og startede deres egen virksomhed med speciale i design og udvikling af gode fiskeskibe. Fokus blev hurtigt rettet mod nye, udenlandske markeder, mens de særligt løntunge opgaver blev outsourcet.

Men kerneforretningen ligger stadig i Hvide Sande, og det kan de knap 50 medarbejdere og 25 underleverandører, som i dag har deres daglige gang på værftet, være glade for. For i dag lander tre ud af fire nybyggede skibe fra Vestværftet hos udenlandske fiskere. Og udviklingen har ikke stået stille siden starten i 1995. Skibe og udstyr bliver løbende optimeret i et tæt samspil med de kunder, der senere skal håndtere og forrente deres investering.

Alene besparelsen på brændstof når ofte på 20-30procent, når en eksisterende fiskerbåd bliver skiftet ud med en ny fra Vestværftet.

- Et er at bygge en fabrik, der på stabil grund kan producere et givent produkt eller udføre en proces. Noget helt andet er at bygge fabrikken, så den kan bruges på bogstaveligt taget gyngende grund. Det har I vist jer så gode til, at dygtige fiskere rejser langt for at handle med jer, siger formand for DI Midt Vest Claus Arberg i sin motivation for valget af Vestværftet som modtager af årets initiativpris.

For det er jo ikke nok at finde fiskestimerne ude på det åbne hav og få fangsten bragt ombord. Fiskene skal bearbejdes undervejs, så de er friske, når båden lægger til kaj. Det kræver stor indsigt i såvel procesudstyr som i kundernes arbejdsbetingelser at få det til at gå op i en højere enhed.

- Vestværftet er som mange andre virksomheder i vores område bekymrede for at kunne tiltrække kvalificerede medarbejdere i fremtiden. Derfor er det også dejligt at se, at virksomheden konstant har en håndfuld lærlinge beskæftiget og sammen med andre lokale virksomheder arbejder sammen om at tiltrække nye lærlinge, siger Claus Arberg.

Han fremhæver, at virksomheden igennem hele sin 22-årige levetid konstant har leveret sorte tal på bundlinjen. Og som et kuriosum er Vestværftet det vestligste af Dansk Industris 10.000 medlemsvirksomheder.

Sammen med Ringkøbing-Skjerns borgmester, Iver Enevoldsen overrækker formand for DI Midt Vest, direktør Claus Arberg Initiativpris 2017 til Vestværftet ApS. Det sker i deres kantine i Hvide Sande torsdag den 2. november kl. 11.30.

Med DI Midt Vests Initiativpris 2017 er Vestværftet ApS en af i alt 18 kandidater til DI´s nationale initiativpris, der overrækkes af H.K.H. Prins Joachim på DI´s årlige konference for små og mellemstore virksomheder til januar i Industriens Hus i København.

Yderligere oplysninger kan fås hos chefkonsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, tlf.: 2924 7009 eller pressekoordinator Helen Jensen, tlf.: 2124 4702.

Adm. koordinator Vinnie Røslau

Virksomhederne har talt: Midt- og Vestjylland er Danmarks bedste erhvervsområde3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Ringkøbing-Skjern stormer stilsikkert ind i erhvervsvenlighedens top-53.9.2018 21:30pressemeddelelse

Ringkøbing-Skjern Kommune springer hele 18 pladser frem i DI´s måling af erhvervsvenligheden på tværs af landet, Lokalt Erhvervsklima. Dermed lander Ringkøbing-Skjern på en flot samlet 5.-plads, og det er den højeste placering, kommunen har opnået i de ni år, undersøgelsen er lavet. Claus Arberg, som er formand for DI Midt Vest, har svært ved at få armene ned. - Det er den bedste nyhed i lang tid, at Ringkøbing-Skjern med stormskridt har arbejdet sig op af listen og ind på en flot samlet 5.-plads i Lokalt Erhvervsklima i år. Hatten af for det flotte resultat, siger formand i DI Midt Vest, Claus Arberg. Blot sidste år, hvor Ringkøbing-Skjern lå på en 23.-plads, satte kommunen som mål at komme i top-5. Men de havde nok ikke forestillet sig, at det skulle gå så stærkt. - Det er super stærkt gået af Ringkøbing-Skjern kommune. De satte sig et mål, arbejdede stålsat på at nå det og kan allerede et år efter se det mål nået. Det sender et tydeligt signal, også til landets øvrige kommuner, om a

Danmarksmesteren i dialog med virksomhederne er nu vestjysk3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Der er stor fremgang for erhvervsklimaet i de vestjyske kommuner, Holstebro, Lemvig og Struer. Det viser den seneste måling af erhvervsvenligheden på tværs af landets kommuner, DI’s Lokalt Erhvervsklima, som laves en gang om året. Struer springer 14 pladser til en 36.-plads, der er deres bedste nogensinde. Lemvig går 12 pladser frem til en 13.-plads, som også er deres hidtil bedste, og Holstebro forbedrer sin placering med to pladser og bliver nr. 12. Og det høster roser over hele linjen fra formanden for DI Midt Vest, Claus Arberg. - Det har nu gennem flere år stået klart, at vi kan noget helt særligt her i det midt- og vestjyske. Vores kommuner har konsekvent fået flotte tilbagemeldinger fra vores virksomheder, og trods intensiveret konkurrence fra landets øvrige kommuner, synes succes at avle mere succes. Jeg er så stolt over, at vi i fællesskab – virksomheder og kommuner – har formået at gøre et fremragende erhvervsområde endnu bedre, siger Claus Arberg. Og i år er der ekstra god g

Ni år i Danmark, 23 år gammel – og Årets lærling er allerede kulturbærer16.4.2018 08:15pressemeddelelse

Årets lærling i DI Midt Vest er først og fremmest dygtig. Han scorer topkarakter på skolen og løser sine arbejdsopgaver med stor omhu. Samtidig er han allerede blevet kulturbærer i sin virksomhed, Plastix A/S i Lemvig. Han hedder Krasimir Deyanov Petrov – blandt venner ’Kris’ – er født i Bulgarien for snart 23 år siden, og han har boet i Danmark i ni år. Siden februar har han kunnet kalde sig industritekniker.

Virksomhederne i Midt Vest mangler hænder og hoveder – og de sidder selv med en del af nøglen til at løse udfordringen12.4.2018 16:10Presseinvitation

Vær med, på Erhvervstræf i DI Midt Vest, når vi stiller skarpt på, hvordan områdets virksomheder kan være med til at løse den voksende udfordring med mangel på arbejdskraft – og blive bedre til at fortælle om sine succeser. Kristian Jensen tager bl.a. pulsen på dansk økonomi, giver sine bud på løsninger på vores udfordringer og sine indspark til, hvad der gør Midt- og Vestjylland til noget særligt.