DI Midt Vest Initiativpris 2017 til DI’s vestligste medlem

Tæt på den yderste mole i Hvide Sande ligger Vestværftet Aps. Her, tæt på både kunder og kundernes fangstområder, producerer de moderne fiskerbåde, som hø-ster stor anerkendelse i fiskerkredse i hele Europa.

Vestværftet blev startet i 1995 af skibsbygger Ernst Kristensen sammen med tre andre og drives i dag sammen med sønnen Ove Kristensen. De kunne have valgt at satse på nye forretningsområder, da krisen ramte det danske fiskerierhverv i 1990´erne, og markedet for nybyggede fiskerbåde næsten forsvandt. Men i stedet satsede de to endnu hårdere på spidskompetencerne og startede deres egen virksomhed med speciale i design og udvikling af gode fiskeskibe. Fokus blev hurtigt rettet mod nye, udenlandske markeder, mens de særligt løntunge opgaver blev outsourcet.

Men kerneforretningen ligger stadig i Hvide Sande, og det kan de knap 50 medarbejdere og 25 underleverandører, som i dag har deres daglige gang på værftet, være glade for. For i dag lander tre ud af fire nybyggede skibe fra Vestværftet hos udenlandske fiskere. Og udviklingen har ikke stået stille siden starten i 1995. Skibe og udstyr bliver løbende optimeret i et tæt samspil med de kunder, der senere skal håndtere og forrente deres investering.

Alene besparelsen på brændstof når ofte på 20-30procent, når en eksisterende fiskerbåd bliver skiftet ud med en ny fra Vestværftet.

- Et er at bygge en fabrik, der på stabil grund kan producere et givent produkt eller udføre en proces. Noget helt andet er at bygge fabrikken, så den kan bruges på bogstaveligt taget gyngende grund. Det har I vist jer så gode til, at dygtige fiskere rejser langt for at handle med jer, siger formand for DI Midt Vest Claus Arberg i sin motivation for valget af Vestværftet som modtager af årets initiativpris.

For det er jo ikke nok at finde fiskestimerne ude på det åbne hav og få fangsten bragt ombord. Fiskene skal bearbejdes undervejs, så de er friske, når båden lægger til kaj. Det kræver stor indsigt i såvel procesudstyr som i kundernes arbejdsbetingelser at få det til at gå op i en højere enhed.

- Vestværftet er som mange andre virksomheder i vores område bekymrede for at kunne tiltrække kvalificerede medarbejdere i fremtiden. Derfor er det også dejligt at se, at virksomheden konstant har en håndfuld lærlinge beskæftiget og sammen med andre lokale virksomheder arbejder sammen om at tiltrække nye lærlinge, siger Claus Arberg.

Han fremhæver, at virksomheden igennem hele sin 22-årige levetid konstant har leveret sorte tal på bundlinjen. Og som et kuriosum er Vestværftet det vestligste af Dansk Industris 10.000 medlemsvirksomheder.

Sammen med Ringkøbing-Skjerns borgmester, Iver Enevoldsen overrækker formand for DI Midt Vest, direktør Claus Arberg Initiativpris 2017 til Vestværftet ApS. Det sker i deres kantine i Hvide Sande torsdag den 2. november kl. 11.30.

Med DI Midt Vests Initiativpris 2017 er Vestværftet ApS en af i alt 18 kandidater til DI´s nationale initiativpris, der overrækkes af H.K.H. Prins Joachim på DI´s årlige konference for små og mellemstore virksomheder til januar i Industriens Hus i København.

Yderligere oplysninger kan fås hos chefkonsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, tlf.: 2924 7009 eller pressekoordinator Helen Jensen, tlf.: 2124 4702.

Adm. koordinator Vinnie Røslau

Ringkøbing-Skjern og Holstebro producerer mest grøn energi12.5.2023 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse

I både Ringkøbing-Skjern og Holstebro kommuner sørger solceller og vindmøller på land for strøm svarende til 497.000 husstandes forbrug, mens der i Struer kun produceres grøn strøm svarende til 38.500 husstandes forbrug. Der er stor forskel på, hvor meget grøn energi der produceres i de midt- og vestjyske kommuner. DI Midt Vest opfordrer kommunerne til at gøre det hurtigt og nemt at investere i produktion af grøn strøm