DI Fyn: Biler i nødspor på E20 er kun en nødløsning

Det skal være slut med lange køer hver morgen og eftermiddag på E20 over Fyn. Det mener DI Fyn, som bakker op om regeringens forslag om at give trafikanterne på den fynske motor-vej mulighed for at køre i nødsporet i myldretiden.

- Det haster med at få lettet trafikken over Fyn. E20 skal udvides snarest muligt, så vi kan få gjort op med de kaotiske trafikforhold. Men indtil det sker, er det fint at få åbnet nødsporet for trafik, så man kan få taget toppen af den daglige trængsel. Åbningen af nødsporet er dog kun en nødløsning, siger formand for DI Fyn Poul Strandmark.

En motorvej med kun to spor over Fyn gør det meget svært for virksomhederne at få gods frem og tilbage i myldretiden. Lige som det er svært at tiltrække de rigtige medarbejdere, når de risikerer at spilde halve timer i kø for at komme til og fra arbejde.

- Det er alvorligt for det fynske erhvervsliv, hvis vi ikke får anlagt det tredje motorvejsspor i første omgang på strækning fra Nr. Aaby til Odense. En åbning af nødsporet bydes velkommen, men ”nødsporløsningen” må på ingen måde forsinke den reelle udvidelse af motorvejen på Fyn, siger Poul Strandmark.

DI Fyn mener, at det haster med at få åbnet nødsporet.

- Væksten er tilbage på Fyn, men vi risikerer, at sætte opsvinget i stå, hvis ikke fremkommeligheden bliver bedre på E20. Den stigende trafik over Fyn kan blive en kedelig stopklods og betyde, at vores lokale virksomheder ikke kan imødekomme den stigende efterspørgsel, siger Poul Strandmark.

For yderligere info kontakt: Chefkonsulent Allan Munch Mortensen, mobil: 30831077.

Chefkonsulent Allan Munch Mortensen
Mail: amo@di.dk

De fynske kommuner er flyvende i DI-undersøgelse3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Det går generelt forrygende med de fynske kommuners service og hjælp til de lokale virksomheder, viser årets DI-undersøgelse af det lokale erhvervsklima i 93 danske kommuner. I år er hele tre fynske kommuner i top 10 på DI’s liste over erhvervsvenlighed - sidste år var der kun Middelfart. De fynske kommuner har dermed fortsat sidste års generelle fremgang. Fyn markerer sig som et seriøst vækstområde og slår med længder de sjællandske kommuner, når det gælder at tilbyde virksomhederne mulighed for udvikling og vækst. - Vi skal på Fyn være rigtig stolte af, at vi nu har fået tre fynske kommuner op i top 10 på DI’s liste. Foruden Middelfart er det nu også Nyborg og Nordfyn. Endelig er det positivt, at Odense Kommune holder en relativ pæn placering til sammenligning med landets øvrige storbykommuner. Kort sagt er det en stor fornøjelse at slå op og læse i undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima 2018, siger formand for DI Fyn Poul Strandmark. I alt går seks ud af otte fynske kommuner frem i DI’s