Det vil vi bruge flere penge på efter krisen

Ligesom meget andet under coronakrisen er vendt op og ned, vil danskernes måde at forbruge på også ændre sig markant, viser ny undersøgelse. Danskerne vil blandt andet bruge flere penge på restaurantbesøg, kulturoplevelser, rejser i Danmark og wellness, mens de forventer at være mere nøjsom, når det gælder rejser til udlandet, tøj og boligtilbehør.

I flere uger har erhverv som restauranter, kulturinstitutioner og frisører stået helt stille, men nu er der godt nyt til dem. En ny undersøgelse, som Advice har udarbejdet i samarbejde med den nordiske dataleverandør, Userneeds, viser nemlig, at det netop er disse erhverv, som forbrugerne forventer at investere mere i på den anden side af krisen.

Mange vil prioritere selvforkælelse og ting, der gør os glade. I undersøgelsen svarer 21 procent, at de vil gå mere på restaurant, 19 procent vil bruge flere penge på kulturoplevelser, og 11 procent vil bruge flere penge på personlig pleje. Og med de forlængede rejseforbud er det ikke overraskende, at topscoren i forhold til, hvad vi vil bruge flere penge på, er rejser i Danmark.

“Tallene taler deres tydelige sprog, vi er klar til at komme ud i det danske land igen, når den værste krise er overstået, og derfor vil de brancher som har oplevet det allerhårdest lige nu formegentlig også opleve en ekstra støtte fra forbrugernes side, når først verden ser lidt mere normal ud igen,” udtaler direktør og forbrugerekspert hos Advice, Maria Rasmussen.

Vi vil købe mindre tøj og ting til boligen – og flere springer udlandsrejserne over

Der er ingen tvivl om, at rejsebranchen er en af de hårdest ramte erhverv lige nu, og desværre for dem ser det ikke ud til, at danskerne pønser på at skrue op for udlandsrejserne, når vi er på den anden side af krisen. Tværtimod svarer 28 procent, at de forventer at bruge færre penge på rejser til udlandet.

“Selv om rejsebranchen ser ud til at lide hårdest lige nu, ser fremtiden måske ikke helt så sort ud, som det tegner til i analysen. Det er nemlig ganske forventeligt, at man som forbruger er nervøs for fx at booke en rejse til udlandet, når usikkerheden for, om man får lov til at tage af sted, er så stor, som den er lige nu. Den dag alle grænser bliver åbnet igen, er jeg ret overbevist om, at vi vil se mange danskere pakke sydfrugterne igen og drage ud i verden. Men der vil også være dem, der i takt med, at de har opdaget glæderne ved ferie i Danmark, holde fast i de nye rejsevaner, som er blevet tilegnet under krisen”, udtaler Maria Rasmussen.

Fashion og interiør vil ikke opleve en væsentlig vækst

Undersøgelsen viser samtidig, at selvom mange danskere har haft god tid til at gå derhjemme og kigge sig selv i spejlet en ekstra gang, er det ikke mange, der forventer at bruge flere penge på hverken tøj og sko (6%) eller sportsaktiviteter som fx fitness (5%) efter krisen. Faktisk, forventer knapt 14% at bruge færre penge på tøj, end før corona.

”At kun seks procent forventer at bruge flere penge på tøj og anden beklædning efter corona er interessant, men ikke nødvendigvis retvisende. Lige nu går mange af os hjemme i vores egen lille osteklokke, men mon ikke det ser anderledes ud, når vi skal stå ansigt til ansigt med omverdenen, kollegaer og venner igen”, forklarer Maria Rasmussen.

Og trods danskernes ufrivillige mulighed for at orientere sig ekstra meget i eget hjem under corona, så har det heller ikke givet mange lyst til at købe særligt meget nyt til hjemmet. Kun 7% vil købe mere boligtilbehør, mens små 4% vil bruge flere penge på elektronik, som f.eks. højtalere. Næsten 15% forventer endda at bruge færre penge på boligtilbehør efter corona, end før.

Maria Rasmussen
Maria Rasmussen

Information om Advice Agency

Advice Agency

Fakta om undersøgelsen

Datagrundlaget for undersøgelsen en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, indsamlet af den nordiske dataleverandør Userneeds. Undersøgelsen er gennemført i april 2020 blandt 1.003 tilfældigt udvalgte danskere i aldersgruppen 18-75 år, repræsentativt fordelt på køn, alder og geografi.

Følg pressemeddelelser fra Advice Agency

Flere pressemeddelelser fra Advice Agency

Norsk tech-gazelle tager markant ryk ind på det danske marked i et nyt, fælles selskab med konsulenthuset Advice14.9.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Norske Forte Digital har på blot fem år markeret sig som én af de mest succesrige og hurtigstvoksende tech-spillere i Norden. Virksomheden går nu ind i Danmark og etablerer nyt selskab med reklame- og kommunikationsbureauet Advice. Målet er at skabe et attraktivt tech- og udviklermiljø i Danmark og blive en dominerende spiller inden for teknologi, design og strategisk rådgivning.