Danskernes digitale indkøb har vokseværk: DIBS runder tre milliarder transaktioner på rekordtid

I de over 20 år DIBS, en del af Nets, har leveret betalingsløsninger til den nordiske e-handel, er udviklingen kun gået en vej – op. Faktisk er danskernes digitale indkøb vokset i en sådan grad, at mens det tog 15 år at runde den første milliard transaktioner, har springet fra to til tre milliarder taget under to et halvt år.
Vil man vide, hvordan den nordiske e-handel har flyttet sig gennem årene, behøver man næsten kun kaste et blik på udviklingen i transaktioner hos onlinebetalingsleverandøren DIBS, en del af Nets. Det tog 15 år at runde den første milliard online transaktioner. Den tredje milliard kom i hus på bare 2 år og 3 måneder.

Vil man vide, hvordan den nordiske e-handel har flyttet sig gennem årene, behøver man næsten kun kaste et blik på udviklingen i transaktioner hos DIBS, der står for online betalingsløsninger i Nets.

DIBS kan i april måned notere, at man siden stiftelsen i 1998 har håndteret i alt tre milliarder transaktioner for danske og nordiske webshops. Med til historien hører også, at mens det tog 15 år at nå den første milliard transaktioner i 2013, og yderligere tre år at nå de to milliarder, så er de tre milliarder transaktioner ”kommet i hus” i imponerende fart.

– 2 år og fire måneder skulle det tage os at vokse fra to til tre milliarder transaktioner. Det kan vi roligt være stolte af, lyder det fra Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS, som dog ikke lægger skjul på, at væksten skal ses i lyset af en stærk vækst inden for e-handelen generelt.

– Kigger vi på tallene, så vokser dansk e-handel i snit omkring 20 procent årligt og det kan mærkes, Med 20 år på bagen har vi i DIBS kunnet mærke, hvordan den vækst er kommet støt og i de senere år virkelig har taget fart. Samtidig var vi de første til at åbne for Dankort-betalinger på nettet, så gennem tiden har vi været med til at forme e-handlen, siger hun.

Sidste år brugte danskerne 133,5 milliarder kroner på onlinehandel. Heraf tegnede rejser sig for 50 procent af det samlede beløb, 35 procent af købene var fysiske varer såsom tøj og elektronik, mens de resterende 15 procent er gået til tjenester og abonnementsbaserede ydelser.

En del af danskernes onlineliv

I dag leverer DIBS betalingsløsninger til i omegnen af 30.000 nordiske webshops, hvilket betyder, at en stor del af danskerne er i daglig berøring med DIBS’ løsninger. For hvad enten du skal betale for dit mobilabonnement, bestille koncertbilletter eller shoppe tøj på nettet, er der en god sandsynlighed for, at du betaler gennem DIBS, der leverer den underliggende betalingsservice.

– Danskerne vil have en nem og bekvemmelig oplevelse, når de køber på nettet, men de stiller samtidig flere krav. Forbrugerne falder fra, hvis de bliver i tvivl om, hvorvidt de kan stole på webshoppen eller oplever tekniske udfordringer. Faktisk kan noget så simpelt som at skulle indtaste for meget eller klikke for mange gange betyde, at kunden dropper købet, fortæller Henriette Høyer.

Ny teknologi gør onlinekøb nemmere

Øgede krav og forventninger fra forbrugerne betyder, at DIBS i dag fokuserer på at gøre online betaling så smidig som muligt for forbrugerne. Blandt andet derfor har man lanceret betalingsløsningen Easy, som letter købsoplevelsen for kunden.

– Hvis du er en tilbagevendende kunde, så husker DIBS Easy dine oplysninger fra sidst. På den måde slipper du for at taste de samme oplysninger igen og igen. Løsningen er ikke kun populær hos forbrugerne, fordi den er nem, men også hos webshop-ejerne. Vi lancerede Easy for 1½ år siden og har allerede rundet 1.000 webshops på løsningen og forventer en stor vækst i år, forklarer Henriette Høyer.

Fakta om DIBS

• DIBS har 20 års erfaring som online betalingsleverandør og har siden 2014 været ejet af Nets. I dag står DIBS for alle online betalingsløsninger i Nets.
  • Selskabet blev grundlagt 1. juli 1998 og har siden 2004 været kendt under navnet Dansk Internet Betalings System, men omtales blot som DIBS.
  • I dag er virksomheden repræsenteret i 20 lande med over 30.000 webshops på dets forskellige betalingsløsninger – herunder Easy.
  • Samlet har DIBS over 130 medarbejdere i Danmark, Sverige og Norge, der hver dag arbejder for at gøre det nemt at modtage betalinger på nettet.

Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS Payment Services, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.

Denne pressemeddelelse er udsendt på vegne af DIBS Payment Services A/S, der er en del af den nordiske udbyder af betalings-, kort- og informationsservices Nets A/S.

DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.