Dansk Supermarked

Dansk Supermarked Group årsregnskab 2016: Solidt 2016-resultat åbner for digitale investeringer og fortsat ekspansion

Dansk Supermarked Group opnåede i 2016 en omsætningsvækst på 0,7 % (1,2 % i lokal valuta, svarende til 727 mio. kr.), så den samlede omsætning blev 57,9 mia. kr. I Danmark alene blev omsætningen løftet med 536 mio. kr.

Med et EBIT på 2,164 mia. kr. i 2016 fastholder Dansk Supermarked Group sin position som den finansielt stærkeste danske dagligvarekoncern. Resultatet er som ventet negativt påvirket af højere afskrivninger, mindre fortjeneste på salg af non-core ejendomme samt nedlukning af Netto UK.

Den underliggende forretning leverede et solidt resultat på niveau med tidligere år.
I 2016 blev der investeret kraftigt i en øget digitalisering af virksomheden, og administrerende direktør i Dansk Supermarked Group Per Bank siger om 2016:

- Vores fortsat stærke resultat giver os mulighed for at investere i fremtidig vækst blandt andet via lancering af nye, innovative tiltag, der forbedrer hverdagen for vores kunder. Samtidig sikrer vi, at vi fastholder vores stærke konkurrenceevne.

På trods af, at det danske marked var præget af stagnerende forbrug, voksende prisfølsomhed og fortsat intens kamp om kunderne, bidrog alle forretningsområder til omsætningsvækst.

- De kommende år vil vi styrke vores position i Danmark via forbedret udnyttelse af de digitale muligheder samt fortsat investering i vores fysiske butikker. Herudover vil vi øge tempoet i ekspansionen i Sverige og Polen, hvor vi fortsat ser store muligheder for Netto, siger Per Bank.

På nonfood og tekstil vandt Dansk Supermarked Group markedsandele i Danmark grundet stigende salg i Bilka og føtex samt markant forøget onlinesalg gennem wupti.com, Bilka.dk og føtex.dk. På tekstil bidrog koncernens masterbrand VRS flot til denne udvikling gennem fokus på høj kvalitet til yderst konkurrencedygtige priser.

Nye tiltag forstærker E-commerce satsning
Med lanceringen af wupti.com som markedsplads, test i Bilka af click-and-collect online dagligvaresalg samt sidste års introduktion af abonnementsordningen ØKO+ og øvrige digitale lanceringer fortsætter Dansk Supermarked Group med at accelerere virksomhedens E-commerce satsning og en indfrielse af ambitionen om at blive den førende online retailer i Danmark.

- Vores finansielle styrke gør det muligt at satse digitalt, samtidig med at vi fortsætter med at udvikle vores vareudbud og sænker priserne til fordel for vores kunder, som får mere værdi for pengene. Det kan udelukkende lade sig gøre i kraft af vores 50.000 dygtige kolleger, som jeg gerne vil takke for en stor indsats i 2016, siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked Group.

Group Communication, Dansk Supermarked Group.

Telefon: 8778 5002
E-mail: press@dsg.dk

Information om Dansk Supermarked

Dansk Supermarked