Dansk Metal: Nødvendig med bred infrastrukturaftale

Regeringen og Dansk Folkeparti har i dag offentliggjort deres infrastrukturudspil ”Aftale om et sammenhængende Danmark”. Dansk Metal ser gode takter i udspillet, og håber at man i et bredt forlig kan sikre fremtidens infrastruktur til gavn for beskæftigelsen og produktiviteten.

Dansk Metal har i længere tid efterspurgt en ny samlet infrastrukturplan for Danmark, da den nuværende Infrastrukturfond fra 2008 er tømt for midler efter igangsættelse af en række gode infrastrukturprojekter. Derfor er forbundsformand Claus Jensen også positiv over regeringens infrastrukturudspil:

Vi spilder ufattelig meget tid på at sidde i kø i Danmark. Det hæmmer væksten i samfundet, da folk i stedet for at sidde i kø, kunne lave noget produktivt. Derfor er jeg også glad for både det udspil regeringen og Dansk Folkeparti fremlægger i dag, og det udspil Socialdemokratiet lancerede for nylig. De to udspil er et godt udgangspunkt for, at enderne kan mødes i en bredt forankret aftale, som vil være til gavn for Danmark.”, siger forbundsformand for Dansk Metal, Claus Jensen.

Den lange rejsetid pga. køer er ikke bare et dagligt irritationsmoment for danskerne og Metals medlemmer, men hæmmer også mobiliteten på arbejdsmarkedet. Det skader vores konkurrenceevne i forhold til de lande, som vi normalt sammenligner os med:

Vi er jo i skarp erhvervsmæssigkonkurrence med vores nabolande, og det er da klart, at virksomhederne ikke vil investere i de områder, hvor det kan være svært og bøvlet at komme til og fra” siger Claus Jensen, og fortsætter:

”For nogle vil nye investeringer i vores infrastruktur betyde en time mere sammen med familien, mens andre vil kunne lægge en ekstra time på arbejde til gavn for virksomhederne og produktiviteten. Begge dele må siges at være positivt for den enkelte og for samfundet”, siger Claus Jensen, der har en klar opfordring til det nye folketing efter det kommende folketingsvalg:

Vi ved at presset på vores motorvejsnet er steget med ca. 30 pct. siden 2010. Det skriger til himlen på nye investeringer, og det burde være en hovedprioritet for en kommende regering – uafhængig af farve og konstellation”, slutter Dansk Metals forbundsformand, Claus Jensen.