Fagforbund investerer i fremtidens jobformidling

En række fagforbund har nu købt en såkaldt "jobhøster", der skal hjælpe medlemmerne hurtigere i job.

Når man som medlem af et fagforbund eller en a-kasse skal finde sit næste job, så er det helt afgørende, at man kan overskue de mange muligheder. For at sikre det har 3F, HK, FOA og Dansk Metal med tilhørende a-kasser opkøbt Ankiro ApS’ jobproduktion, der indsamler alle tilgængelige jobannoncer fra virksomheder i Danmark.

Med købet af den såkaldte ’jobhøster’ får alle medlemmer af fagforbund og a-kasser i Fagbevægelsens Jobformidling (FagJob) sikret en eksklusiv adgang til Danmarks største og mest avancerede jobportal.

- At vores medlemmer som en del af deres medlemskab har adgang til Danmarks største jobportal, er en afgørende forudsætning for, at vi kan hjælpe dem med at finde deres næste job. Det er en kerneydelse for medlemmerne, uanset om de er ledige, i uddannelse, i job eller opsagte, siger Henning Overgaard, forbundsformand i 3F.

Købet inkluderer også medlemmernes adgang til den sprogteknologi, som Ankiro ApS og FagJob har udviklet gennem flere årtier. Den avancerede sprogteknologi gør det muligt hurtigt at finde langt flere relevante jobopslag med simple søgninger, end tilfældet er med andre søgefunktioner.

- Koblingen mellem volumen i antallet af jobs og sprogteknologien gør samlet set, at vi har sikret medlemmernes adgang til ikke bare Danmarks største jobportal, men også Danmarks bedste, siger Mads Samsing, næstformand i HK Danmark.

Med købet får fagforbundene også unik adgang til store mængder af data, som kan danne grundlag for fremtidens jobsøgning og jobformidling. Ved hjælp af de historiske data og den løbende akkumulering af data kan det give medlemmer og medarbejdere i fagforbundene viden om, hvilke kompetencer arbejdsgiverne oftest efterspørger inden for bestemte fag, eller hvilke job andre med lignende kvalifikationer har søgt.

- Data er nøglen til at levere en relevant jobformidling til medlemmerne. Derfor er det også afgørende, at både medlemmer og medarbejdere har adgang til systemer, som understøtter og inspirerer dem, så vi hele tiden kan levere en medlemsservice, der giver medlemmerne værdi for deres kontingent, siger Mona Striib, forbundsformand i FOA.

Med købet af jobhøsteren vil FagJob-samarbejdet samtidig videreudvikle brugerplatformen, som møder medlemmerne, så de fortsat nemt og hurtigt kan søge i de mange jobopslag.

- Vores samarbejde med Ankiro ApS har gjort, at vi historisk set har været på forkant og har kunne tilbyde vores medlemmer en enestående service i forhold til selv at finde job og få formidlet job. Denne service vil vi nu sammen med en ny it-leverandør styrke og videreudvikle til fremtidens arbejdsmarked, siger John Larsen, hovedkasserer i Dansk Metal.

Samarbejdet om Fagbevægelsens Jobformidling, der består af 9 a-kasser med 11 tilhørende faglige organisationer, har siden 2003 samarbejdet med Ankiro ApS om udvikling og drift af en jobformidlings- og jobportal.

– Et fantastisk samarbejde med fagbevægelsen fik sin start for mere end 20 år siden. Jeg er meget stolt over, at vi sammen med FagJob-fællesskabet har udviklet Danmarks bedste jobportal og det glæder mig, at den nu kan fortsætte i samme ånd under nye rammer, siger Bo Vincents, administrerende direktør og indehaver af Ankiro ApS.

Helena MikkelsenFagpolitisk Ordfører for Beskæftigelsespolitik i FOA

Tlf:31 35 17 04