DanCann Pharma viste faciliteterne frem for borgmesteren og kommunaldirektøren

Tidligere på ugen var en delegation af lokale politikere på besøg i DanCann Pharmas nyetablerede produktionsfaciliteter i Ansager.

Fra venstre mod højre ses Morten Martinsen, Magnus Dahlmann Østergaard og Jeppe Krog Rasmussen fra DanCann Pharma. Borgmester i Varde kommune Erik Buhl, Bestyrelsesformand i DanCann Pharma Carsten Trads og byrådsmedlem Niels Haahr Larsen. Fotograf var kommunaldirektør Mogens Pedersen.

Det er kun et par uger siden DanCann Pharma trykkede på startknappen i de transformerede fabrikshaller i Ansager og dermed rundede en vigtig milepæl i virksomhedens forholdsvis korte liv. Etableret i 2018 af iværksætterne Jeppe Krog Rasmussen og Morten Martinsen med en ambition om at skabe et reelt og legalt medicinsk alternativ for alle de patienter, som ikke har fået den ønskede effekt af deres tidligere medicin. Og at kunne levere et kvalificeret, standardiseret og rent produkt - udarbejdet efter standarder, som er gældende ved fremstilling af konventionel medicin.

Fra starten af iværksættereventyret har der været stor kommunal opbakning til DanCann Pharma. Blandt andet i forbindelse med at finde egnede lokaliteter til en fornuftig pris. De blev fundet i Ansager, hvor en tidligere møbelfabrik nu er ombygget til ukendelighed. I hvert fald indenfor, og det betyder at de to entreprenører og de kolleger, som løbende er kommet til, har kunnet sætte flueben ud for den indtil videre største landvinding i deres forretningseventyr. Det vækker beundring hos de lokale politikere, som nysgerrigt har fulgt med fra sidelinjen gennem hele forløbet. Og som i mandags fik vist de foreløbige resultater frem.

- Man kan kun blive imponeret af det engagement, som ledelsen i DanCann Pharma udviser. Hos DanCann Pharma er der professionalisme og et stærkt blik for nye markeder. Virksomheden er allerede et aktiv for Varde Kommune, og det er også godt at se, hvordan virksomheden giver Ansager en ny profil, udtaler borgmester i Varde Kommune Erik Buhl, som besøgte DanCann Pharma sammen kommunaldirektør Mogens Pedersen og byrådsmedlem Niels Haahr Larsen. Fra DanCann Pharma deltog Jeppe Krog Rasmussen og Morten Martinsen sammen med bestyrelsesformand Carsten Trads og bestyrelsesmedlem Magnus Østergaard Dahlmann.

Der er da også masser af stolthed i stemmen, når Morten Martinsen tager produktionschefkasketten på og fortæller om de spritnye faciliteter:

- Anlægget er bygget med udgangspunkt i bedste praksis fra medicinalindustrien i kombination med avanceret miljøkontrolleret landbrugsteknologi og vertikalt landbrug. Det betyder, at planterne dyrkes i kasser i flere etager uden brug af jord, men med et specialudviklet system, der tilfører de nødvendige gødnings- og næringsstoffer. Det er desuden muligt at simulere alle kombinationer af temperatur og fugtighed, og derved give planterne optimale trivselsbetingelser. Vi er ikke gået på kompromis i etableringen af de ultimative dyrkningsforhold for cannabis og har skabt State-of-the-Art faciliteter, som ingen andre i branchen kan matche, fortæller han.

Hos DanCann Pharma mærker man tydeligt, at støtte til iværksætteri har en høj prioritet i Varde Kommune, og det har været en medvirkende årsag til, at den virksomhed, som Jeppe og Morten har bygget op med støtte fra kolleger, kræfter i lokalområdet, samarbejdspartnere, entreprenører og investorer nærmest sprænger rammerne for, hvad der er muligt på så kort tid. Og samtidig bevare det høje fokus på hensynet til patienterne, hvilket også høster anerkendelse fra politikerne.

Kommunaldirektør Mogens Pedersen udtaler:

- DanCann Pharma er et fremragende eksempel på en vidensvirksomhed, som har forstået at udnytte nye muligheder i lovgivningen for at hjælpe mennesker, der har brug for lindring. Det er tydeligt, at høj kvalitet, omhyggelighed og sikkerhed er i højsædet, og på den måde har virksomheden alle muligheder for at blive en succes.

Administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen og hans team nyder således stor opbakning fra lokalpolitikerne. Imidlertid kunne direktøren godt tænke sig, at sagsbehandlingen hos myndighederne kunne være noget hurtigere. For rigtig mange – ikke mindst patienterne – tripper utålmodigt, mens man venter på produktgodkendelser.

- Medicinsk cannabis er et område, hvor der er fuld fart på forskning, udvikling og dokumentation, så flere produkter kan blive godkendt og tilgængelige. Lige nu er patienterne de store tabere i debatten om eksport, standarder og lønsomhed. I virkeligheden burde vi i højere grad rette vores fokus på den store gruppe af mennesker, som har brug for hjælp, og som i dag må ty til alternative metoder og produkter, som måske endda skal skaffes illegalt med alle de udfordringer i forhold til indhold, kvalitet og pris, som følger med. Det er efter min mening både uværdigt og uholdbart, slutter Jeppe Krog Rasmussen.

Jeppe Krog Rasmussen, adm. direktør hos DanCann Pharma, tlf. 2963 6920

Fra venstre mod højre ses Erik Buhl, Magnus Dahlmann Østergaard, Niels Haahr Larsen, Mogens Pedersen, Jeppe Krog Rasmussen og Morten Martinsen. Fotograf var Carsten Trads.

DanCann Pharma A/S blev grundlagt i 2018 og er en dansk farmaceutisk bioteknologivirksomhed. DanCann Pharma er et vertikalt integreret, licenseret produktions- og distributionsselskab med base i Danmark. Virksomheden fokuserer på at udvikle, fremstille og markedsføre nye terapeutiske cannabinoider i en bred vifte af sygdomsområder.

DanCann Pharma forhøjer aktiekapitalen markant med fokus på større produktionskapacitet og eksport til det tyske marked27.7.2021 10:12:38 CEST | Pressemeddelelse

På en ekstraordinær generalforsamling den 23. juli 2021 fik bestyrelsen for DanCann Pharma A/S bemyndigelse til at udstede i alt 1.702.339 nye aktier i selskabet til kurs DKK 3,745, hvilket svarer til lukkekursen d. 22. juli før den ekstraordinære generalforsamling fandt sted. Kapitalforhøjelsen tilfører selskabet ca. DKK 6,375 mio., som skal bruges på at øge produktionskapaciteten med henblik eksport til det tyske marked.

DanCann Pharma: En permanent ordning vil være godt nyt for patienterne20.5.2021 13:05:04 CEST | Pressemeddelelse

Folketingets sundhedsudvalg har haft forsøgsordningen med medicinsk cannabis til behandling og foreløbige udmeldinger går på, at man er positivt indstillet over for at gøre ordningen permanent for producenterne, samtidig med at patientordningen forlænges yderligere fire år. Ifølge den sydvestjyske medicinalproducent DanCann Pharma er det godt nyt for producenterne – og mest af alt for de mange patienter, som har glæde af produkterne.