DanCann Pharma: Standardiserede medicinske cannabisprodukter er altafgørende for lægestanden – og i sidste ende for patienterne

DanCann Pharma har etableret sine højteknologiske produktionsfaciliteter Biotech Pharm1 med henblik på produktion af standardiserede medicinske cannabisprodukter. Anlægget er bygget på baggrund af best practice fra medicinalindustrien i kombination med avanceret miljøstyret kultiveringsteknologi og vertikalt landbrug.

Biotech Pharm1 (BP1) er designet til at levere cannabisingredienser til det globale marked i overensstemmelse med EU's Good Manufacturing Practice (GMP) standarder. BP1 kan kopiere og kontrollere mikroklimatiske forhold meget præcist uden indblanding fra eksterne miljøfaktorer. Dette giver fuldstændig og specifik kontrol over alle dyrkningsceller i anlægget og gør det muligt at efterligne unikke dyrkningsforhold i forhold til den specifikke plantegenetik. Dette niveau af kontrol og præcision sikrer ensartede resultater, udbytte og produktsikkerhed.

- DanCann Pharmas cannabisgenetik reagerer ekstremt godt på de vækstbetingelser og praksisser, der findes i BP1. Disse genetikker er grundlaget for hele anlægget, hvor essensen er, at vores produkter vil være fuldstændig ens fra batch til batch, siger Jeppe Krog Rasmussen, administrerende direktør i DanCann Pharma.

Og hvorfor er det så vigtigt at forsyne markedet med et standardiseret medicinsk cannabisprodukt?

- Et standardiseret cannabisprodukt gør det muligt for læger at overvåge dosis og virkning af medicinsk cannabis på samme måde som for andre former for godkendt medicin, hvor medicinsk cannabis i dag defineres som et ikke-registreret lægemiddel under den danske forsøgsordning med medicinsk cannabis. I modsætning til anden medicin har cannabis ikke en fast kemisk/molekylær sammensætning. Cannabis indeholder hundredvis af forskellige stoffer, og hver enkelt type er forskellig i forhold til sammensætningen, forklarer Jeppe Krog Rasmussen.

Ikke to cannabisplanter er ens. I sidste ende bestemmer plantens fuldstændige 'fingeraftryk' dens virkning. THC og CBD er de bedst kendte stoffer, men der er hundredvis af andre kendte og ukendte stoffer i planten, som kan have en effekt.

- Cannabis skal standardiseres, så hver genetik af medicinsk cannabis har en unik, fuldt standardiseret genetisk sammensætning, der forbliver den samme hver gang, for hver eneste batch via en systematiseret og unik produktionsproces. Resultatet bliver, at CBD- og THC-niveauerne altid er de samme, men de andre stoffer er også altid til stede i samme forhold. Den reproducerbare kemiske profil gør det muligt for læger at overvåge dosis og virkning på samme måde som for anden godkendt medicin, uddyber Jeppe Krog Rasmussen.

Standardiseret cannabis er ekstremt vigtigt for patienten, for ligesom ved ’normal’ medicin skal patienterne tilbydes en bestemt type. Nogle gange kan det tage lang tid at få patienterne på den rigtige type med præcis den rigtige dosis. Det samme gælder brugen af ​​cannabisolie. Ændring af dosis eller administration af medicin med en anden genetisk sammensætning kan have uheldige konsekvenser for den enkelte patient.

- Naturligvis vil lægerne gerne vide præcis, hvad de giver til deres patienter, og hvad virkningen er. Det kræver meget tid og kræfter for lægerne at vænne sig til at ordinere cannabis. Den reproducerbare kemiske profil af standardiseret medicinsk cannabis gør det imidlertid muligt for lægerne at overvåge dosis og effektivitet på samme måde som for anden godkendt medicin. Da vores produkter bliver produceret i overensstemmelse med farmaceutiske standarder, er kvalitet og sikkerhed garanteret i samme omfang, slutter Jeppe Krog Rasmussen.

Jeppe Krog Rasmussen, administrerende direktør hos DanCann Pharma, e-mail: jkr@dancann.com,  tlf.: 2963 6920.

DanCann Pharma A/S har valgt Alexander Schoeneck og Jeppe Krog Rasmussen som nye bestyrelsesmedlemmer22.9.2022 13:36:03 CEST | Pressemeddelelse

DanCann Pharma A/S har den 20. september afholdt ekstraordinær generalforsamling med det formål at bemyndige DanCann Pharma A/S til at gennemføre den foreslåede fortegningsemission. Denne bemyndigelse blev givet på generalforsamlingen, hvor det endvidere blev det besluttet at udpege Jeppe Krog Rasmussen og Alexander Schoeneck til DanCann Pharmas bestyrelse.