DanCann Pharma opkøber CannGros og bliver markedsleder på det danske marked for medicinsk cannabis under forsøgsordningen

DanCann Pharma A/S og grossistvirksomheden CannGros ApS har indgået en aftale om, at DanCann Pharma erhverver 100% af aktierne i CannGros. Gennem opkøbet opnår DanCann Pharma alle nødvendige licenser til import og distribution af medicinsk cannabis under den danske forsøgsordning, samt tre produkter optaget på Lægemiddelstyrelsens liste over medicinske cannabis produkter og en ansøgning hos Lægemiddelstyrelsen om optagelse af et produkt baseret på et cannabisekstrakt i en olieopløsning, som skal tilføjes produktporteføljen.

Administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen foran Dancann Pharma i Ansager

DanCann Pharma og CannGros opererer begge på det etablerede danske marked for medicinsk cannabis, men med forskellige tilgange og forskellige færdigheder. CannGros opererer primært som distributør af indkøbte produkter og koncepter, mens DanCann Pharma har sine hovedaktiviteter inden for produktion og fremstilling af biomaterialer. Nu kobles de to forretningsben sammen.

Gennem opkøbet af CannGros opnår DanCann Pharma alle de nødvendige tilladelser til import og distribution af medicinsk cannabis i Danmark under forsøgsordningen. CannGros har tilladelse til at importere og distribuere medicinsk cannabis, tilladelse til at fremstille mellemprodukter fra cannabis (ompakning) og har godkendelse til at håndtere aktiviteter med euforiserende stoffer. CannGros bliver et datterselskab af DanCann Pharma, og det er DanCann Pharmas hensigt at fortsætte med brandet under navnet ”CannGros by DanCann Pharma” på grund af dets stærke repræsentation på markedet siden etableringen af forsøgsordningen for medicinsk cannabis den 1. januar 2018.

Ejerkredsen bag CannGros har ønsket at bevare en vis tilknytning til virksomheden, hvorfor over halvdelen (7 mio. kr.) af den samlede betaling for transaktionen på 13 mio. kr. udgøres af aktier i DanCann Pharma. Det anser Jeppe Krog Rasmussen som et stort commitment til DanCann Pharma, og han har da også store forventninger til fremtiden for den ambitiøse pharma virksomhed.

- Sammen vil DanCann Pharma og CannGros samarbejde om at skabe en markedsleder på det danske marked under pilotprogrammet for medicinsk cannabis. En fælles virksomhed, som vi tror kan levere robust omsætning og rentabel vækst - en konstellation, der komplimenterer frem for at kannibalisere. Vi har taget den nødvendige tid til omhyggeligt at vurdere virksomhedens indtog på det danske marked, og vi er overbeviste om, at vi i kombination med CannGros vil skabe betydelig værdi, da vi får mulighed for at vokse på det danske marked med en accelereret go-to-market penetration og dyb viden inden for området. Købet skaber også en ideel ramme for DanCann Pharmas fremtidige produktportefølje - både hvad angår import og egne produkter, for vi overtager allerede etablerede kanaler. Købet af CannGros vil bane vejen for øget fokus på konsolidering i branchen og dermed vækst for DanCann Pharma, udtaler Jeppe Krog Rasmussen, som er administrerende direktør for DanCann Pharma.

Henrik Lund Uth, administrerende direktør for CannGros, er tilsvarende fuld af fortrøstning i forhold til virksomhedens fremtid:

- Som iværksættere er vi stolte over at blive betragtet som pionerer i forsøgsordningen med medicinsk cannabis i Danmark. Vi er det første og eneste selskab, der har kunnet sikre en stabil forsyning af medicinske cannabisprodukter til danske patienter, siden de juridiske rammer (for forsøgsordningen) trådte i kraft i januar 2018. Dette har skabt en unik markedsposition for CannGros, og vi er overbeviste om, at DanCann Pharma vil have de nødvendige kompetencer og den rette platform i forhold til at benytte vores markedsopbygning og -penetration til at skabe yderligere vækst på markedet for medicinsk cannabis i fremtiden. Sammen med CannGros får DanCann Pharma en fuldt fungerende distributionskonfiguration, hvor flere produkter og applikationer kan integreres til gavn for såvel patienterne som for den generelle markedsudvikling, pointerer CannGros-direktøren.

Erhvervelsen af CannGros skaber en ny strategisk platform for DanCann Pharma som, i stedet for at skulle igennem en langvarig udviklingsproces, med det samme får tilføjet et etableret forretningsben, og vil kunne indtage en ledende position i det danske marked for medicinsk cannabis. Ifølge det erfarne DanCann-bestyrelsesmedlem Christian Carlsen, der har arbejdet indgående med medicinsk cannabis i Novo Nordisk Engineering (NNE), har DanCann Pharma i tillæg fået en solid mængde immaterielle aktiver, der kan medvirke til at accelerere væksten.

- Opkøbet kan virkelig sætte skub i DanCanns vækstrejse. Man skal man huske på, at der er tale om en ‘early adopter’ på det ekstremt regulerede marked for medicinsk cannabis i Danmark, og dermed har CannGros en unik og meget værdifuld ‘license to operate’, man ikke lige kan få fingre i. Industrien er ung og branchen fragmenteret, så det handler om at samle aktørerne tidligt; det skaber ikke kun værdi i branchen, men også for patienter i hele Skandinavien, for med større spillere på markedet, kan de få nemmere adgang til de medikamenter, de behøver, lyder det fra Christian Carlsen, der på vegne af bestyrelsen i DanCann Pharma udtrykker stor tilfredshed med handlen, der så vidt vides er den første cannabis-M&A i Norden.

CannGros importerer og distribuerer tre medicinske cannabisprodukter fremstillet af hollandske Bedrocan - med mulighed for at udvide produktporteføljen med yderligere to produkter. Bedrocan er bredt anerkendt som én af verdens førende producenter af medicinsk cannabis, og er den eneste på verdensplan, der er fuldt EU GMP-certificeret (Good Manufacturing Practice) gennem hele sin værdikæde inden for medicinske cannabis produkter. CannGros har desuden underskrevet distributionsaftaler med større internationale producenter for import og distribution af produkter - især med fokus på cannabisekstrakter fortyndet i olie. Ydermere arbejder virksomheden på at etablere flere partnerskaber på verdensplan.

Parterne forventer, at closing af transaktionen finder sted i løbet af oktober 2021.

Jeppe Krog Rasmussen, administrerende direktør hos DanCann Pharma, tlf. 2963 6920.

Administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen foran Dancann Pharma i Ansager
Cannabis topskud fra DanCann Pharma

DanCann Pharma: Lovforslag om medicinsk cannabis er et vigtigt skridt i den rigtige retning8.10.2021 13:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Sundhedsminister Magnus Heunicke har netop fremsat et lovforslag til fortsættelse af Forsøgsordningen for medicinsk cannabis. I maj blev hovedparten af folketingets partier blev enige om at forlænge ordningen med fire år fra den 1. januar 2022. Samtidig lægger lovforslaget op til at give virksomheder permanent mulighed for fremstilling af medicinske cannabis produkter.

DanCann Pharma forhøjer aktiekapitalen markant med fokus på større produktionskapacitet og eksport til det tyske marked27.7.2021 10:12:38 CEST | Pressemeddelelse

På en ekstraordinær generalforsamling den 23. juli 2021 fik bestyrelsen for DanCann Pharma A/S bemyndigelse til at udstede i alt 1.702.339 nye aktier i selskabet til kurs DKK 3,745, hvilket svarer til lukkekursen d. 22. juli før den ekstraordinære generalforsamling fandt sted. Kapitalforhøjelsen tilfører selskabet ca. DKK 6,375 mio., som skal bruges på at øge produktionskapaciteten med henblik eksport til det tyske marked.

DanCann Pharma: En permanent ordning vil være godt nyt for patienterne20.5.2021 13:05:04 CEST | Pressemeddelelse

Folketingets sundhedsudvalg har haft forsøgsordningen med medicinsk cannabis til behandling og foreløbige udmeldinger går på, at man er positivt indstillet over for at gøre ordningen permanent for producenterne, samtidig med at patientordningen forlænges yderligere fire år. Ifølge den sydvestjyske medicinalproducent DanCann Pharma er det godt nyt for producenterne – og mest af alt for de mange patienter, som har glæde af produkterne.