DanCann Pharma kommer stærkt ud af tredje kvartal

På tærsklen til tredje kvartals afslutning blev de sidste detaljer forhandlet på plads i forbindelse med DanCann Pharmas opkøb af grossistvirksomheden CannGros. Samtidig står virksomheden over for en stor milepæl, når produktionsfaciliteten Biotech Pharm1 senest i løbet af første halvår af 2022 er klar til at levere DanCann Pharmas egenproducerede biomateriale.

De kommercielle aktiviteter i forbindelse med opkøbet af CannGros betyder, at DanCann Pharma nu har en portefølje af produkter, der genererer indtægter for første gang i DanCann Pharmas historie. CannGros importerer og distribuerer i øjeblikket tre medicinske cannabisprodukter (blomst- og granulatprodukt til inhalation og te) fremstillet af det hollandske firma Bedrocan og har desuden en afventende produktansøgning hos Lægestyrelsen for et olieprodukt indeholdende ekstrakter af cannabis med en forventet godkendelse og markedslancering i første halvdel af 2022.

- Da Aurora Nordic har trukket deres produkt Sedamen tilbage fra det danske marked, har vi med vores tre CannGros produkter en markedsandel på 100 procent i forhold til Forsøgsordningen for medicinsk cannabis. Imidlertid synes vi, at det er rigtig trist for de mange patienter, som ikke længere kan behandles med Sedamen, og vi vil gøre vores yderste for at udfylde dette hul med komplementære produkter, så snart vi overhovedet kan, fortæller Jeppe Krog Rasmussen, som er administrerende direktør i DanCann Pharma.

En ny markedsleder
Sammen vil DanCann Pharma og CannGros skabe en markedsleder på det danske marked under Forsøgsordningen for medicinsk cannabis. Den konsoliderede virksomhed skal levere robust omsætning og profitabel vækst fremadrettet i en konstellation, der komplimenterer snarere end kannibaliserer.

- Gennem det meste af tredje kvartal har vi nøje vurderet DanCann Pharmas indtog på det danske marked, og vi er overbeviste om, at kombinationen med CannGros vil skabe betydelig værdi, da CannGros giver os en accelereret go-to-market penetration og dyb knowhow på området. Opkøbet skaber også en ideel ramme for DanCann Pharmas fremtidige produktportefølje – både hvad angår import og egne produkter. Vi kan virkelig sætte skub i DanCann Pharmas vækstrejse, da CannGros har en unik og meget værdifuld 'license to operate', som du normalt ikke kan få fingrene i, pointerer Jeppe Krog Rasmussen.

Masser af vækst i produktionsfaciliteterne
Der har også været travlhed i DanCann Pharmas produktionsfaciliteter Biotech Pharm1, hvor træningshøste, tørring og analyse af genetikker har fyldt meget i tredje kvartal af 2021. Samtidig er DanCann Pharma ved at færdiggøre detaljerne i EU-GMP-ansøgningen som forventes afsendt ultimo 2021 eller senest primo 2022. Det forventes, at godkendelsen er på plads i første halvdel af 2022.

I de temperatur- og fugtfølsomme udviklingsfaciliteter i Biotech Pharm1 trives cannabisgenetik perfekt, og det har vist sig, at det kun har været nødvendigt at bruge omkring en sjettedel af den forventede mængde gødning og næringsstoffer. Samtidig har vandforbruget været markant lavere end forventet. Biotech Pharm1 er bygget på bedste praksis fra medicinalindustrien i kombination med avanceret miljøstyret dyrkningsteknologi og vertikaldyrkning. Det betyder, at planterne dyrkes i kasser på flere etager uden brug af jord eller andre medier, men med et specialudviklet system, der tilføjer det nødvendige gødning og næringsstoffer.

- Det er lykkedes os at etablere ultimative dyrkningsbetingelser for cannabis og har skabt topmoderne faciliteter, som ingen andre i branchen kan matche. I Biotech Pharm1 kan vi kopiere og kontrollere mikroklimabetingelser meget tæt og præcist uden påvirkning fra eksterne miljøfaktorer. Dette giver komplet og specifik kontrol over alle dyrkningsceller i faciliteten og gør det muligt at efterligne forskellige klimaer i hele verden helt unikt, om nødvendigt i forhold til specifik plantegenetik. Dette niveau af kontrol og præcision sikrer ensartede resultater, udbytte og produktsikkerhed fra batch til batch, forklarer Jeppe Krog Rasmussen.

Næste milepæl
Som virksomhed står DanCann Pharma således over for en stor milepæl, når det første batch af biomateriale er klar til levering i 2022. Et biomateriale produceret under indendørs forhold i hermetisk lukkede rum, produceret under ”best practice” GACP- og EU-GMP-forhold. En del af en forventet leveringskapacitet på ca. 2.500 kg. tørret blomst/granulat (biomateriale) om året til udvalgte eksportmarkeder.

- Vores ultimative mission er altid at sikre, at patienter har adgang til forskellige kvalitetssikrede behandlinger ved at levere et standardiseret produkt, gentagne gange, hver eneste gang, uden forsyningsproblemer. Det er vores definition på kvalitet. Vi er som virksomhed sat i verden og på markedet for at gøre en forskel, en forskel for de mange, der har brug for en virksomhed som vores, slutter Jeppe Krog Rasmussen.

Om DanCann Pharma
DanCann Pharma A/S blev dannet i 2018 for at skabe et reelt og legalt medicinsk alternativ for alle de patienter, som ikke har fået den ønskede effekt af deres tidligere medicin. Med en ambition om at kunne levere et kvalificeret, standardiseret og rent produkt - udarbejdet efter standarder, som er gældende ved fremstilling af konventionel medicin. Efter opkøbet af CannGros importerer og distribuerer DanCann Pharma medicinske cannabisprodukter til alle apoteker i Danmark gennem aftaler med lægemiddelengroshandelen og adgang til to hoveddistributører, der dækker markedet i Danmark.

DanCann Pharma A/S: Positiva data från kliniska försök med QIXLEEF™ ger hopp till cancerpatienter med genombrottssmärtor3.12.2021 09:05:00 CET | Pressemeddelelse

DanCann Pharma skrev den 5 maj 2021 avtal med kanadensiska Tetra Bio-Pharma gällande exklusiv distribution av de cannabinoidbaserade läkemedlen Reduvo™ Adversa® och Qixleef™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. Tetra Bio-Pharma kommunicerade i måndags positiva inledande data från sina pågående kliniska fas 2-studier med QIXLEEF™ för användning mot genombrottssmärtor hos cancerpatienter.

DanCann Pharma A/S: Positive data fra kliniske forsøg med QIXLEEF™ giver håb for kræftpatienter med gennembrudssmerter3.12.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

DanCann Pharma underskrev den 5. maj 2021 en aftale med canadiske Tetra Bio-Pharma vedrørende eksklusiv distribution af de cannabinoidbaserede lægemidler Reduvo™ Adversa® og Qixleef™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Tetra Bio-Pharma meldte mandag ud om positive indledende kliniske data fra sine igangværende kliniske fase 2-studier med QIXLEEF™ til brug mod gennembrudssmerter hos kræftpatienter.

DanCann Pharma: Lovforslag om medicinsk cannabis er et vigtigt skridt i den rigtige retning8.10.2021 13:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Sundhedsminister Magnus Heunicke har netop fremsat et lovforslag til fortsættelse af Forsøgsordningen for medicinsk cannabis. I maj blev hovedparten af folketingets partier blev enige om at forlænge ordningen med fire år fra den 1. januar 2022. Samtidig lægger lovforslaget op til at give virksomheder permanent mulighed for fremstilling af medicinske cannabis produkter.

DanCann Pharma opkøber CannGros og bliver markedsleder på det danske marked for medicinsk cannabis under forsøgsordningen5.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

DanCann Pharma A/S og grossistvirksomheden CannGros ApS har indgået en aftale om, at DanCann Pharma erhverver 100% af aktierne i CannGros. Gennem opkøbet opnår DanCann Pharma alle nødvendige licenser til import og distribution af medicinsk cannabis under den danske forsøgsordning, samt tre produkter optaget på Lægemiddelstyrelsens liste over medicinske cannabis produkter og en ansøgning hos Lægemiddelstyrelsen om optagelse af et produkt baseret på et cannabisekstrakt i en olieopløsning, som skal tilføjes produktporteføljen.