DanCann Pharma kåret som ”Årets iværksættervirksomhed 2021” i Varde Kommune

Onsdag aften afholdt erhvervsforeningen ProVarde sin årlige nytårskur. Flere end 500 repræsentanter for det lokale erhvervsliv fik mulighed for at mødes, kommunens gazellevirksomheder blev hyldet og der blev uddelt priser til årets erhvervsvirksomhed og til årets iværksættervirksomhed. I den sidste kategori løb DanCann Pharma med hæderen.

DanCann Pharma blev stiftet i 2018 af Jeppe Krog Rasmussen og Morten Martinsen på baggrund af etableringen af den danske forsøgsordning med medicinsk cannabis. I Ansager blev lejede industrilokaler bygget om og stadig flere investorer engagerede sig løbende i den ambitiøse virksomhed. Virksomheden nyder stor velvilje fra Varde Kommune og fra lokalområdet, som har taget rigtig godt imod de to iværksættere. Faktisk har de fleste af de lokale håndværkere, som har været involveret i etableringen af produktionsfaciliteterne, købt aktier i DanCann Pharma.

- Hos DanCann Pharma mærker vi tydeligt, at støtte til iværksætteri har en høj prioritet i Varde Kommune, og det har klart været en medvirkende årsag til, at den virksomhed, som vi har fået bygget op med støtte fra kolleger, kræfter i lokalområdet, samarbejdspartnere, entreprenører og investorer nærmest sprænger rammerne for, hvad der er muligt på så kort tid, udtaler Jeppe Krog Rasmussen, som er administrerende direktør i den ambitiøse pharma-virksomhed.

Ved aftenens prisoverrækkelse fortalte Finn Erik Kristiansen, som er direktør i ProVarde, at man faktisk havde valgt ikke at nominere andre virksomheder, da DanCann Pharma var det indlysende valg som årets iværksættervirksomhed. En virksomhed, der er kommet langt på meget kort tid og som der ses med stolthed på i Varde Kommune. Og det er bestemt ord, der vækker glæde i Ansager.

- Vi er stolte over, at vi i det hele taget er kommet i betragtning til den flotte pris – og det er enestående, at vi har vundet den. Vi vil gerne fremstå som et væsentligt aktiv for Varde Kommune og være med til at give Ansager en ny profil. Prøve at bidrage med engagement og dynamik til lokalområdet. Samtidig er det vigtigt for os at vise, at det sagtens kan lade sig gøre at etablere og drive en højteknologisk virksomhed, selv om den ligger et stykke fra alfarvej, pointerer Jeppe Krog Rasmussen.

I virksomhedens produktionsfacilitet Biotech Pharm1, der blev sat i drift i foråret 2021 og som skal levere virksomhedens egenproducerede produkter, er barren sat højt.

- Anlægget er bygget med udgangspunkt i bedste praksis fra medicinalindustrien i kombination med avanceret miljøkontrolleret landbrugsteknologi og vertikalt landbrug. Det betyder, at planterne dyrkes i kasser i flere etager uden brug af jord, men med et specialudviklet system, der tilfører de nødvendige gødnings- og næringsstoffer. Det er desuden muligt at simulere alle kombinationer af temperatur og fugtighed, og derved give planterne optimale trivselsbetingelser. Hos os er høj kvalitet, omhyggelighed og sikkerhed i højsædet og vi er ikke på nogen områder gået på kompromis i etableringen af de ultimative kultiveringsforhold for cannabis, pointerer direktøren.

Det høje aktivitetsniveau ser ud til at fortsætte med uformindsket kraft i 2022. DanCann Pharma har i januar indsendt ansøgning til Lægemiddelstyrelsen om godkendelse af Biotech Pharm1 i henhold til EU-GMP-standarder. Et vigtigt skridt på vejen mod salg af egne produkter i større volumen.

- EU-GMP-certificeringen af anlægget er et kvalitetsstempel af vores arbejde samt en godkendelse af vores processer og systemer, der ultimativt lever op til kravene til produktion af medicinsk cannabis i Danmark og Europa. Dette er et væsentligt skridt på vejen til at opnå kvalitetssikrede produkter til samarbejdspartnere og ultimativt til patienterne, hvilket er afgørende for virksomhedens legitimitet over for markedet, udtaler Jeppe Krog Rasmussen.

Efter godkendelsen af produktionsforholdene står DanCann Pharma som virksomhed over for sin hidtil største milepæl, når det første batch af biomateriale er klar til levering i slutningen af 2022 fra Biotech Pharm1.

- Som virksomhed står vi over for endnu en stor milepæl, når vi skal være klar med vores første biomateriale. Et biomateriale produceret under indendørs forhold i lukkede hermetiske kamre under bedste praksis GACP- og EU-GMP-betingelser. Der er spændende tider forude, slutter DanCann Pharma-direktøren.

Jeppe Krog Rasmussen, adm. direktør hos DanCann Pharma, tlf. 2963 6920

DanCann Pharma sætter nye branchestandarder efter imponerende testresultater: Et produkt fri for kontaminering uden brug af bestråling16.5.2022 11:00:19 CEST | Pressemeddelelse

Der er lige nu stor efterspørgsel efter cannabis-biomateriale, og specielt THC-potente råvarer er i meget høj kurs. Tetrahydrocannabinol (THC) er et af de aktive stoffer som udvindes fra cannabis, og hos DanCann Pharma er det lykkedes at udvinde bio-materiale med et meget højt indhold af THC. Nu viser flere tests, at produkterne også er helt fri for kontaminering. Uden brug af bestråling.

DanCann Pharma A/S underskriver hensigtserklæring med Aureum Pharma AB om eksklusive produktrettigheder på det svenske marked for SEK 37 millioner12.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse