DanCann Pharma har tryckt på startknappen till BIOTECH PHARM1

Den danska läkemedelsproducenten DanCann Pharma A/S har precis offentliggjort att den första fasen i etableringen av verksamhetens högteknologiska produktionslokaler BIOTECH PHARM1 i Ansager nu är avslutad – och att anläggningen är satt i drift.

Anläggningen är byggd med utgångspunkt i bästa praxis från läkemedelsindustrin i kombination med avancerad jordbruksteknik med kontrollerad miljö (CEA) och vertikalt jordbruk. BIOTECH PHARM1 är designad för att leverera cannabisbulk till den globala marknaden i enlighet med standarder för god tillverkningssed inom EU (GMP) och är dessutom förberett för framtida biofarmaceutisk nedströmsproduktion. Anläggningen innehåller bland annat en avdelning med ett helautomatiskt vertikalt odlingssystem samt avdelningar för tvätt, efterbehandling, kontroll, förvaring och frakt.

- Jag är otroligt stolt över att kunna offentliggöra att uppförande och idriftsättning av BIOTECH PHARM1 nu är klart. Det är en viktig milstolpe för verksamheten och en prestation som har krävt ett enormt engagemang och massor av tålamod från kollegor, lokala krafter, samarbetspartner, entreprenörer och investerare. Jag vill gärna tacka alla som har varit involverade i detta extraordinära projekt, säger Morten Martinsen, som är driftansvarig hos DanCann Pharma och var med och etablerade verksamheten tillsammans med Jeppe Krog Rasmussen år 2018.

En produktionsanläggning i absoluta toppklass
BIOTECH PHARM1 kan kopiera och kontrollera mikroklimatiska förhållanden mycket noga och exakt utan störningar från externa miljöfaktorer. Detta ger fullständig och specifik kontroll över alla odlingsceller i anläggningen och gör det möjligt att efterlikna olika klimat från hela världen på ett helt unikt sätt, där det är nödvändigt för den specifika växtgenetiken. Denna nivå av kontroll och precision säkerställer enhetliga resultat, avkastning och produktionssäkerhet från batch till batch. DanCann Pharma har således inte kompromissat med något för att anlägga optimala odlingsförhållanden för cannabis och har skapat högteknologiska faciliteter som ingen annan i branschen kan matcha.

Det första, noga utvalda genetiska växtmaterialet har redan etablerats i BIOTECH PHARM1 med framgång, och den första övningsskörden görs inom de kommande månaderna.

- DanCann Pharmas cannabisgenetik reagerar extremt bra på de unika växtvillkor och metoder som finns i anläggningen. Dessa plantor kommer att vara grunden för hela anläggningen och kommer i slutänden att bidra till att förbättra livskvaliteten för många patienter med problem. Jag ser fram emot att vi blir GMP-certifierade, så att vi kan sätta igång med vår export och möta den globala efterfrågan under året som kommer, berättar Morten Martinsen.

DanCann Pharma A/S, som börsnoterades förra året, bildades för att skapa ett verkligt och legalt medicinskt alternativ för alla patienter som inte fått önskad effekt av sina tidigare läkemedel. Med en ambition om att kunna leverera en kvalificerad, standardiserad och ren produkt – utarbetad efter standarder som gäller vid framställning av konventionella läkemedel.

Verkställande direktör för DanCann Pharma efterlyser mer fokus på patienten
Medicinsk cannabis är ett område där det finns ett stort behov av att sätta mer fart på forskning, utveckling och dokumentation, så att fler produkter kan godkännas och bli tillgängliga. Just nu är det nämligen patienterna som är de stora förlorarna.

- Patienterna är tyvärr en relativt förbisedd grupp bland intressenterna på marknaden för medicinsk cannabis, trots att de borde vara den primära målgruppen. Mycket inom branschen handlar om export, standarder och lönsamhet, men borde vi inte i högre grad rikta vårt fokus på den stora gruppen av människor som behöver hjälp? Sätta dem i centrum för utvecklingen? Alla de som tröttnat på sjukvårdssystemet och måste söka sig till alternativa metoder och produkter, som kanske till och med måste köpas illegalt, med alla de utmaningar vad gäller innehåll, kvalitet och pris som detta medför? Det är enligt mig både ovärdigt och ohållbart, säger Jeppe Krog Rasmussen, VD för DanCann Pharma.

För ytterligare information:
Jeppe Krog Rasmussen, VD, DanCann Pharma A/S, tel: +45 2963 6920
Morten Martinsen, driftansvarig, DanCann Pharma A/S, tel: +45 3132 5584

Morten Martinsen, COO

MediDanCann Pharma A/S grundades år 2018 och är en dansk biofarmaceutisk verksamhet för cannabinoider. Verksamheten fokuserar på att upptäcka, utveckla, framställa och kommersialisera nya produkter för behandling med cannabinoider (både fytocannabinoider och syntetiska cannabinoider) inom en lång rad sjukdomar. DanCann Pharma arbetar både med godkända och icke godkända läkemedel – såväl som med receptbelagda och receptfria läkemedel. Och alltid med patienterna i främsta rummet.

Följ Dancann Pharma

Senaste pressmeddelandena från Dancann Pharma

DanCann Pharma og canadiske Tetra Bio-Pharma har underskrevet en aftale om eksklusiv distribution af produkter i Skandinavien og Tyskland5.5.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

DanCann Pharma kan onsdag offentliggøre, at det ”Letter of Intent”, som virksomheden og Tetra underskrev i januar, nu har udmøntet sig i en konkret samarbejdsaftale, der giver den ansagerbaserede medicinalproducent eksklusiv ret til distribution af de cannabinoid-baserede lægemidler Reduvo ™ Adversa® og Qixleef ™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Tyskland.