DanCann Pharma: En permanent ordning vil være godt nyt for patienterne

Folketingets sundhedsudvalg har haft forsøgsordningen med medicinsk cannabis til behandling og foreløbige udmeldinger går på, at man er positivt indstillet over for at gøre ordningen permanent for producenterne, samtidig med at patientordningen forlænges yderligere fire år. Ifølge den sydvestjyske medicinalproducent DanCann Pharma er det godt nyt for producenterne – og mest af alt for de mange patienter, som har glæde af produkterne.

Administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen foran DanCann Pharma i Ansager

- Det ser ud til, at politikerne er indstillet på at lytte til eksperters og patientforeningers råd om at se grundigt på elementerne i forsøgsordningen og være mere åbne for mulighederne for at bruge medicinsk cannabis og cannabinoider som alternativ behandling i Danmark. En positiv udmelding om fremtiden for produkter indeholdende medicinsk cannabis og cannabinoider vil give os den fornødne ro til at intensivere arbejdet med at få vores produkter godkendt og ud til patienterne, udtaler Jeppe Krog Rasmussen, som er administrerende direktør hos DanCann Pharma.

Ansvaret bør ligge hos producenterne
Den 4-årige danske forsøgsordning med medicinsk cannabis har siden introduktionen i 2018 ført en omtumlet tilværelse. Mange læger har tøvet med at ordinere medicinen, da de selv har skullet stå med ansvaret for følge- og bivirkninger. Det er et ansvar, som man gerne tager på sig, fortæller Jeppe Krog Rasmussen:

- Vi vil gerne stå på mål for en professionel og seriøs tilgang til brugen af medicinsk cannabis, som vi mener skal ses som et alternativ, men have samme status som konventionel medicin ift. udskrivning og ansvarsfordeling mellem læge og producent. Vi ønsker at skabe et reelt og legalt medicinsk alternativ for alle de patienter, som ikke har fået den ønskede effekt af deres tidligere medicin. Vi bør rette vores fokus på den store gruppe af mennesker, som har brug for hjælp, og som i dag må ty til alternative metoder og produkter, som måske endda skal skaffes illegalt med alle de udfordringer i forhold til indhold, kvalitet og pris, som følger med, siger han.

Medicinsk cannabis produceret efter samme standarder som konventionel medicin
Hensynet til patienterne er således topprioriteten hos DanCann Pharma, som netop har trykket på startknappen i de nyetablerede produktionsfaciliteter i Ansager. Og virksomheden er klar til at levere, så snart de relevante godkendelser er på plads.

- Vi har investeret i højteknologiske produktionsfaciliteter med en ambition om at kunne levere et kvalificeret, standardiseret og rent produkt - udarbejdet efter standarder, som er gældende ved fremstilling af konventionel medicin. Og selvfølgelig underlagt en omfattende og grundig kontrol, pointerer han.

Den langvarige sagsbehandling er en begrænsende flaskehals
Det har traditionelt været en langvarig proces at få godkendt produkter indeholdende medicinsk cannabis hos Lægemiddelstyrelsen. Faktisk er der lige nu ingen godkendte danske produkter på markedet, hvilket møder kritik fra politikerne, som gerne ser danske produkter indeholdende medicinsk cannabis som en mulighed for patienterne. Og faktisk blev der ved forsøgsordningens indførelse tilført ekstra ressourcer i styrelsen blandt andet med det formål at sætte fart i behandlingstiderne.

Jeppe Krog Rasmussen håber, at det større politiske fokus i kombination med en mere seriøs tilgang fra producenternes side kan få indflydelse på hastigheden i sagsbehandlingen hos Lægemiddelstyrelsen, så patienterne snart kan få adgang til flere godkendte produkter.

- Lige nu er patienterne de store tabere i debatten om eksport, standarder og lønsomhed, hvilket efter vores mening er både uværdigt og uholdbart. Hvis producenter, politikere og styrelser kan samarbejde om at få sat skub i tingene, så er jeg meget fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden – også på patienternes vegne, slutter han.

Jeppe Krog Rasmussen, adm. direktør hos DanCann Pharma, tlf. 2963 6920

Administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen foran DanCann Pharma i Ansager

DanCann Pharma A/S blev grundlagt i 2018 og er en dansk farmaceutisk bioteknologivirksomhed. DanCann Pharma er et vertikalt integreret, licenseret produktions- og distributionsselskab med base i Danmark. Virksomheden fokuserer på at udvikle, fremstille og markedsføre nye terapeutiske cannabinoider i en bred vifte af sygdomsområder.

DanCann Pharma A/S (SS: DANCAN) er noteret på Spotlight Stock Market i København.

DanCann Pharma forhøjer aktiekapitalen markant med fokus på større produktionskapacitet og eksport til det tyske marked27.7.2021 10:12:38 CEST | Pressemeddelelse

På en ekstraordinær generalforsamling den 23. juli 2021 fik bestyrelsen for DanCann Pharma A/S bemyndigelse til at udstede i alt 1.702.339 nye aktier i selskabet til kurs DKK 3,745, hvilket svarer til lukkekursen d. 22. juli før den ekstraordinære generalforsamling fandt sted. Kapitalforhøjelsen tilfører selskabet ca. DKK 6,375 mio., som skal bruges på at øge produktionskapaciteten med henblik eksport til det tyske marked.