DanCann Pharma A/S: Tysklands legalisering af cannabis bliver en gamechanger for hele Europa

Forleden meldte den nye tyske regering ud, at den er på vej med en legalisering af kontrolleret salg af cannabis til voksne til rekreative formål. Vurderingen syd for grænsen er, at den tyske stat kan tjene 4,7 milliarder euro (cirka 35 milliarder kroner) årligt på at gennemføre en legalisering. Beslutningen om at legalisere cannabis forventes at få stor betydning for resten af Europa.

Værdien af ​​det globale illegale cannabismarked er ifølge en umiddelbar vurdering foretaget af Fortune Business hvad der svarer til 130 mia. danske kroner værd. Den tyske regering vurderer, at staten kan tjene 4,7 milliarder euro (cirka 35 milliarder kroner) årligt på en legalisering, og kombinationen af ​​økonomisk gevinst og bekæmpelse af kriminalitet er ifølge legaliseringsfortalerne det vigtigste parameter.

Tysklands nye kansler Olaf Scholz leder en koalition af partier, som er blevet enige om at legalisere både salg og brug af cannabis under ordnede forhold. "Vi vil tillade kontrolleret salg af cannabis til voksne til rekreative formål fra godkendte salgssteder," lyder det i en erklæring fra landets nye regering, som består af Socialdemokraterne (SPD), De Liberale (FDP) og De Grønne.

Udviklingen i Tyskland bliver naturligvis fulgt med stor interesse fra de øvrige EU-lande, da Europas folkerigeste stat ofte er foregangsland for nye tiltag, som efterfølgende i vid udstrækning bliver udbredt til resten af kontinentet. Og det er da også en klar forventning, at det vil ske på cannabis-området.

- Jeg tror virkelig, at Tyskland kan komme til at spille en afgørende rolle og starte en domino-effekt for resten af ​​Europa i forbindelse med legalisering af cannabis, og hermed skabe en generel accept af subsanset i brede sammenhænge. Det, som de fleste troede ville blive en realitet langt senere, synes nu at være realistisk i den nærmeste fremtid. Legalisering af cannabis generelt i Europas største land vil uundgåeligt have stærk og positiv betydning for andre EU-lande, herunder Danmark, udtaler Jeppe Krog Rasmussen, som er administrerende direktør i DanCann Pharma.

Den tyske legaliseringsproces forventes at begynde i det nye år, samtidig med at en forandret opfattelse og et ændret syn på cannabis generelt ser ud til at være i gang flere steder rundt omkring i verden. Tyskland bliver det andet land i Europa, der gennemfører en legalisering. Malta har netop gjort både køb og salg af cannabis lovligt og mangler nu kun den ceremonielle godkendelse fra landets præsident

DanCann Pharma-direktøren finder det vigtigt at pointere, at legaliseringen af cannabis i Tyskland gælder cannabis til rekreativt brug. DanCann Pharma opererer på markedet for medicinsk cannabis og har således mere en pharma- eller biotektilgang til området. Jeppe Krog Rasmussen mener imidlertid, at effekten af den tyske legalisering vil være mærkbar på alle sektorer i cannabisindustrien.

- Alle former for legalisering og lempeliggørelse af regulatoriske forhold som giver nemmere adgang for forbrugerne, er med til at skabe et stærkt incitament for virksomheder i – og tæt på branchen. Og bare i løbet af det sidste år har vi kunnet mærke en markant større interesse for det vi laver, både blandt investorer og hos de mange patienter, som håber på lettere og billigere adgang til produkterne. I branchen oplever vi en øget form for accept, uanset om vi taler om biotek, pharma, medicinsk cannabis eller cannabis til rekreativt brug. Vi er i fuld gang med at få gjort op med den stigmatisering, som i mange år har ligget som et tungt åg på skuldrene af cannabisindustrien, fortæller Jeppe Krog Rasmussen.

Målt på befolkning bliver Tyskland det største land i verden til at legalisere cannabis – men ikke det første. Canada startede en legaliseringsproces i 2018, og 18 stater i USA samt Uruguay har allerede legaliseret salg og brug af cannabis til rekreative formål.

For mere information

Om DanCann Pharma

Indfrielse af optioner styrker DanCann Pharma med mere end 9,3 millioner kr.21.1.2022 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Forleden indgik bestyrelsen i DanCann Pharma A/S en aftale med indehaverne af aktieoptioner om mulig indfrielse af deres optioner (warrants). I alt blev 1.917.271 warrants konverteret til nye aktier og det samlede antal aktier i DanCann Pharma vil efterfølgende være 28.468.289. De nyudstedte aktier udgør efter transaktionen ca. 6,7 % af det samlede antal aktier i DanCann Pharma.

DanCann Pharmas administrerende direktør og stifter, Jeppe Krog Rasmussen, går all-in og freder sin aktiebeholdning i virksomheden de kommende tre år20.12.2021 08:55:00 CET | Pressemeddelelse

Efter aftale med bestyrelsen i DanCann Pharma A/S har administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen valgt at vise sit commitment i virksomheden ved at låse sit engagement i 36 måneder med virkning fra den 31. december 2021. Jeppe Krog Rasmussen råder over 5.667.023 aktier og således over mere end 21 % af den samlede aktiekapital.

DanCann Pharma A/S: Positiva data från kliniska försök med QIXLEEF™ ger hopp till cancerpatienter med genombrottssmärtor3.12.2021 09:05:00 CET | Pressemeddelelse

DanCann Pharma skrev den 5 maj 2021 avtal med kanadensiska Tetra Bio-Pharma gällande exklusiv distribution av de cannabinoidbaserade läkemedlen Reduvo™ Adversa® och Qixleef™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. Tetra Bio-Pharma kommunicerade i måndags positiva inledande data från sina pågående kliniska fas 2-studier med QIXLEEF™ för användning mot genombrottssmärtor hos cancerpatienter.

DanCann Pharma A/S: Positive data fra kliniske forsøg med QIXLEEF™ giver håb for kræftpatienter med gennembrudssmerter3.12.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

DanCann Pharma underskrev den 5. maj 2021 en aftale med canadiske Tetra Bio-Pharma vedrørende eksklusiv distribution af de cannabinoidbaserede lægemidler Reduvo™ Adversa® og Qixleef™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Tetra Bio-Pharma meldte mandag ud om positive indledende kliniske data fra sine igangværende kliniske fase 2-studier med QIXLEEF™ til brug mod gennembrudssmerter hos kræftpatienter.