DanCann Pharma A/S: Positive data fra kliniske forsøg med QIXLEEF™ giver håb for kræftpatienter med gennembrudssmerter

DanCann Pharma underskrev den 5. maj 2021 en aftale med canadiske Tetra Bio-Pharma vedrørende eksklusiv distribution af de cannabinoidbaserede lægemidler Reduvo™ Adversa® og Qixleef™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Tetra Bio-Pharma meldte mandag ud om positive indledende kliniske data fra sine igangværende kliniske fase 2-studier med QIXLEEF™ til brug mod gennembrudssmerter hos kræftpatienter.

Det er en særdeles grundig og tidskrævende proces at få godkendt et lægemiddel, som skal igennem flere faser af kliniske forsøg og stadier. Produktet QIXLEEF™, som er et botanisk lægemiddel til inhalering med et fast forholdsmæssigt indhold af THC og CBD, deltager og udvikles i øjeblikket i USA i de to kliniske studier, kaldet REBORN©1 og PLENITUDE©. Og de foreløbige resultater er ifølge Tetra Bio-Pharmas udmeldinger lovende.

To omfattende kliniske studier
REBORN©1-studiet er et åbent fase 2-studie mod orale opioider i håndteringen af ​​korte og hyppige episoder med invaliderende smerter (gennembrudssmerter) hos patienter med kræft. REBORN©1 undersøgelsesprotokollen vurderer sikkerheden og den foreløbige effektivitet af QIXLEEF™ ved indtræden af ​​smertelindring og på smerteintensitet sammenlignet med tre typer opioider (morfin).

PLENITUDE©-studiet er et fase 2-studie, der vurderer sikkerheden og effektiviteten af ​​QIXLEEF™ hos patienter med kræft, som har ukontrollerede smerter. Begge undersøgelser er udført på tværs af USA.

- De indsamlede kliniske data fra både REBORN©1 og PLENITUDE© bekræfter QIXLEEF™ egnethed og sikkerheden i brug hos kræftpatienter med gennembrudssmerter. Der er ikke indrapporteret alvorlige bivirkninger, kun bivirkninger af mild intensitet, forklarer Jeppe Krog Rasmussen, som er administrerende direktør i DanCann Pharma.

Behandling af gennembrudssmerter
Gennembrudssmerter er intense smerter, der traditionelt behandles med hurtigtvirkende opioider (morfin). Gennembrudssmerter opstår hurtigt og pludseligt, på trods af den allerede givne smertestillende behandling. Gennembrudssmerter kan opstå spontant eller i forbindelse med en aktivitet og forekommer hos mange med kræft. De opstår et antal gange i døgnet og varer i gennemsnit 15-45 minutter. En af udfordringerne med den traditionelle behandling med morfinpræparater er, at virkningen først kan mærkes efter et stykke tid, mens virkningen af QIXLEEF™ i de gennemførte forsøg indtraf nærmest med det samme.

- Specifikt USA oplever i disse år en opioidkrise, hvor omkring tre millioner ”patienter” ifølge tal fra de amerikanske sundhedsmyndigheder enten er afhængige af smertestillende medicin eller kæmper med voldsomme bivirkninger. Måske er QIXLEEF™ ikke et ultimativt vidundermiddel for alle, men de gennemførte kliniske studier, som er ganske omfattende, viser tydeligt, at produktet potentielt kan erstatte den afhængighedsskabende opioidmedicin hos mange kræftpatienter med gennembrudssmerter. Og at bivirkningerne sammenlignet med eksempelvis morfinpræparater er yderst begrænset, pointerer Jeppe Krog Rasmussen.

En positiv effekt på smertelindring?
En foreløbig indikation viser, at den farmakokinetiske profil for QIXLEEF™ er velindiceret i forhold til at kunne håndtere korte episoder med gennembrudssmerter og kan være en relevant løsning for patienter og læger, som søger en sikker og ikke-opioid løsning og mulighed for smertebehandling. Således viser en foreløbig analyse af de indsamlede data en positiv effekt på smertelindring hos QIXLEEF™-behandlede patienter.

- Et sikkert og effektivt terapeutisk alternativ, der tillader reduktion af opioider, er afgørende nu mere end nogensinde for at støtte patienter i deres kamp mod smerter. Lige nu er opioider hjørnestenen i behandlingen af ​​kræftsmerter. Opioidkrisen er alvorlig, og antallet af dødsfald relateret til overdosering er voksende. Tetra Bio Pharmas cannabis- og cannabinoid-afledte lægemiddel har potentialet til at spille en væsentlig rolle i reduktionen af ​​opioidbrug og dermed adressere et samfundsproblem af kritiske proportioner. Der er i øjeblikket ingen terapeutisk løsning, der tilbyder hurtig indsættende smertelindring med en acceptabel sikkerhedsprofil og lav risiko for misbrugspotentiale, konkluderer DanCann Pharma-direktøren.

Om DanCann Pharma

Jeppe Krog Rasmussen, adm. direktør hos DanCann Pharma, tlf.: +45 2963 6920

Indfrielse af optioner styrker DanCann Pharma med mere end 9,3 millioner kr.21.1.2022 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Forleden indgik bestyrelsen i DanCann Pharma A/S en aftale med indehaverne af aktieoptioner om mulig indfrielse af deres optioner (warrants). I alt blev 1.917.271 warrants konverteret til nye aktier og det samlede antal aktier i DanCann Pharma vil efterfølgende være 28.468.289. De nyudstedte aktier udgør efter transaktionen ca. 6,7 % af det samlede antal aktier i DanCann Pharma.

DanCann Pharma A/S: Tysklands legalisering af cannabis bliver en gamechanger for hele Europa4.1.2022 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Forleden meldte den nye tyske regering ud, at den er på vej med en legalisering af kontrolleret salg af cannabis til voksne til rekreative formål. Vurderingen syd for grænsen er, at den tyske stat kan tjene 4,7 milliarder euro (cirka 35 milliarder kroner) årligt på at gennemføre en legalisering. Beslutningen om at legalisere cannabis forventes at få stor betydning for resten af Europa.

DanCann Pharmas administrerende direktør og stifter, Jeppe Krog Rasmussen, går all-in og freder sin aktiebeholdning i virksomheden de kommende tre år20.12.2021 08:55:00 CET | Pressemeddelelse

Efter aftale med bestyrelsen i DanCann Pharma A/S har administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen valgt at vise sit commitment i virksomheden ved at låse sit engagement i 36 måneder med virkning fra den 31. december 2021. Jeppe Krog Rasmussen råder over 5.667.023 aktier og således over mere end 21 % af den samlede aktiekapital.

DanCann Pharma A/S: Positiva data från kliniska försök med QIXLEEF™ ger hopp till cancerpatienter med genombrottssmärtor3.12.2021 09:05:00 CET | Pressemeddelelse

DanCann Pharma skrev den 5 maj 2021 avtal med kanadensiska Tetra Bio-Pharma gällande exklusiv distribution av de cannabinoidbaserade läkemedlen Reduvo™ Adversa® och Qixleef™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. Tetra Bio-Pharma kommunicerade i måndags positiva inledande data från sina pågående kliniska fas 2-studier med QIXLEEF™ för användning mot genombrottssmärtor hos cancerpatienter.