DanCann Pharma A/S: CannGros ApS leverer et meget tilfredsstillende EBITDA på over 1,6 millioner for regnskabsåret 2021

I starten af juli offentliggjorde CannGros ApS årsresultatet for 2021. Et positivt resultat på 1,685 mio. kr. betyder mere end en femdobling af resultatet fra 2020, hvilket er absolut tilfredsstillende for den ambitiøse bio-pharma-virksomhed.

I oktober 2021 opkøbte DanCann Pharma grossistvirksomheden CannGros og overtog samtidig aftalen om import og salg af hollandske Bedrocans produkter under den danske forsøgsordning for medicinsk cannabis. I forbindelse med handelen overtog DanCann Pharma desuden en produktansøgning hos Lægemiddelstyrelsen vedrørende et olieekstraheret cannabisprodukt, som forventes godkendt i andet kvartal af 2022.

Opkøbet af CannGros betød, at DannCan Pharma med et slag kunne tilføje et velfungerende salgsled til organisationen og kunne således for første gang i virksomhedens historie registrere omsætning i regnskabet. Og der er flere årsager til, at opkøbet af CannGros giver rigtig god mening for DanCann Pharma.

- Opkøbet har været med til at sætte skub i DanCann Pharmas vækstrejse. Man skal man huske på, at der er tale om en ‘early adopter’ på det ekstremt regulerede marked for medicinsk cannabis i Danmark, og dermed har CannGros en unik og meget værdifuld ‘license to operate’, man ikke lige kan få fingre i. Industrien er ung og branchen fragmenteret, så det handler om at samle aktørerne tidligt; det skaber ikke kun værdi i branchen, men også for patienter, for med større spillere på markedet, kan de få nemmere adgang til de medikamenter, de behøver, udtaler Jeppe Krog Rasmussen, administrerende direktør i DanCann Pharma.

I forlængelse af opkøbet tilbage i oktober fortalte Jeppe Krog Rasmussen om de mange synergier bag, og det faktum, at konstellationen komplimenterer fremfor at kannibalisere.

- Ambitionen har været at hæve både bundlinje og bruttofortjeneste samt det uforløste potentiale på forretningen, hvor vi så et stort optimeringspotentiale. Dette synes jeg bestemt er blevet realiseret i dette regnskab. Vi har for 13 mio. kr. købt en performende virksomhed med en P/E vurdering på under otte, og har betalt med halvdelen i DanCann Pharma aktier. Og har samtidig fået hele fundamentet og den dertilhørende pipeline, fortæller han og fastslår:

- Opkøbet af CannGros beviser, at vi kan kapere og håndhæve solide M&A transaktioner og at vi har næse for at se de uslebne diamanter derude. Ultimativt skal opkøbet ses som selskabets ambition om at komme tættere på patienten, hvorfor man også kan forvente lignende tiltag som understøtter dette i fremtiden, konkluderer Jeppe Krog Rasmussen.

Jeppe Krog Rasmussen, administrerende direktør hos DanCann Pharma, e-mail: jkr@dancann.com, tlf.: 2963 6920.

Om DanCann Pharma

DanCann Pharma-direktør vil være en inspirationskilde for unge ildsjæle med drømme om børsnotering11.8.2022 09:00:41 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder har adresse på Børsen i København og repræsenterer økosystemet af virksomheder, der ønsker at lade sig børsnotere – eller allerede har gjort det - for at rejse kapital til at finansiere deres vækstrejse. DanCann Pharma A/S er repræsenteret i foreningen af den 26-årige administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen, som for nylig er trådt ind i bestyrelsen.

DanCann Pharma sætter nye branchestandarder efter imponerende testresultater: Et produkt fri for kontaminering uden brug af bestråling16.5.2022 11:00:19 CEST | Pressemeddelelse

Der er lige nu stor efterspørgsel efter cannabis-biomateriale, og specielt THC-potente råvarer er i meget høj kurs. Tetrahydrocannabinol (THC) er et af de aktive stoffer som udvindes fra cannabis, og hos DanCann Pharma er det lykkedes at udvinde bio-materiale med et meget højt indhold af THC. Nu viser flere tests, at produkterne også er helt fri for kontaminering. Uden brug af bestråling.

DanCann Pharma A/S underskriver hensigtserklæring med Aureum Pharma AB om eksklusive produktrettigheder på det svenske marked for SEK 37 millioner12.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse