DanCann Pharma: 102 stemmer mod nul er et stærkt politisk signal til en medicinsk cannabisbranche i vækst

Med stemmerne 102 for og ingen imod var der tale om bred politisk opbakning til forslaget om at gøre den danske forsøgsordning for medicinsk cannabis permanent for producenter. Samtidig blev patienternes muligheder for at få medicinsk cannabis på recept under forsøgsordningen forlænget med yderligere fire år.

Det er aftalt, at forsøgsordningen forlænges med fire år fra den 1. januar 2022 og giver således lægerne mulighed for at ordinere medicinsk cannabis til patienterne. Derudover er det aftalt, at forsøgsordningen vil blive gjort permanent under hensyntagen til virksomhedernes mulighed for at fremstille cannabis til medicinsk brug. Formålet med at gøre fremstillingsdelen permanent er at skabe arbejdsro og sikkerhed for de investeringer, der foretages i branchen.

- Vi er meget tilfredse med, at ordningen omhandlende kultivering og produktion af medicinsk cannabis er gjort permanent, da det jo i princippet er en sikring af vores forretningsgrundlag og vores eksistens. Og så betyder det faktisk noget, når forslaget bliver stemt igennem med 102-0, for det viser os, at vi har at gøre med et område, som politikere, myndigheder og interesseorganisationer rigtig gerne vil have til at blive en succes, udtaler Jeppe Krog Rasmussen, som er administrerende direktør i DanCann Pharma.

Den nye aftale er gode nyheder for hele den danske medicinske cannabisindustri og økosystem, da det sandsynligvis vil tiltrække yderligere investeringer og stimulere den positive bølge, som lige nu ruller ind over branchen, og som vil medvirke til at gøre Danmark til en førende nation inden for medicinsk cannabis.

DanCann Pharma har for nylig opkøbt grossistvirksomheden CannGros og er med produkterne Bedrocan®, Bedica® og Bediol® markedsledende på området for medicinsk cannabis under den danske forsøgsordning. Samtidig har man intensiveret arbejdet med at få de nødvendige EU-GMP-certificeringer på plads i Biotech Pharm1, som er DanCann Pharmas produktionsfaciliteter. Efterfølgende gennemføres en udvidelse af faciliteterne, så den maksimale produktionskapacitet på 2,5 tons biomateriale opnås.

- Vi har gang i rigtig mange spændende og ambitiøse aktiviteter, og selv om vi nok havde forventet en positiv tilkendegivelse fra politikerne, så er der selvfølgelig altid en lille usikkerhed, der kilder lidt i maven. Nu er det endegyldigt slået fast, at branchen - og vi som virksomhed – kan falde til ro og begynde at skabe yderligere investeringer, udvikling og indtjening, konstaterer Jeppe Krog Rasmussen.

Med beslutningen om at gøre dansk dyrkning og produktion af medicinsk cannabis permanent efter udløbet af den nuværende forsøgsordning i december 2021, fortsætter Danmark formelt sin ambition om at blive en førende aktør inden for medicinsk cannabis med ambitioner om at tjene både hjemmemarkedet og internationale markeder.

Specielt syd for grænsen er der stor efterspørgsel på den type produkter, som DanCann Pharma vil kunne levere. En efterspørgsel, som endda ser ud til at blive større.

- I Tyskland er der tale om at legalisere cannabis til rekreativt brug, og vi mærker allerede nu – blot ved spekulationerne herom – at det påvirker efterspørgslen. Imidlertid er det vigtigt for mig at pointere, at vores forretningsfokus udelukkende er på medicinsk cannabis og at vores produkter laves efter standarder, som afsættes til medicinske og farmaceutiske formål. Vores definition på kvalitet er, at vi kan levere det samme standardiserede produkt med samme indhold fra gang til gang, så kunderne – og ultimativt patienterne – altid ved, hvad de får, pointerer Jeppe Krog Rasmussen.

Jeppe Krog Rasmussen, adm. direktør hos DanCann Pharma, tlf. 2963 6920

Om DanCann Pharma A/S
DanCann Pharma A/S blev grundlagt i 2018 og er en dansk farmaceutisk bioteknologivirksomhed. DanCann Pharma er et vertikalt integreret, licenseret produktions- og distributionsselskab med base i Danmark. Virksomheden fokuserer på at udvikle, fremstille og markedsføre nye terapeutiske cannabinoider i en bred vifte af sygdomsområder.

DanCann Pharma gruppen ejer ligeledes datterselskabet CannGros, som er markedsledende i Danmark med import og distribution af produkterne Bedrocan®, Bedica® og Bediol® til samtlige landets apoteker.

DanCann Pharma A/S (SS: DANCAN) er noteret på Spotlight Stock Market i København.

DanCann Pharma A/S: Tysklands legalisering af cannabis bliver en gamechanger for hele Europa4.1.2022 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Forleden meldte den nye tyske regering ud, at den er på vej med en legalisering af kontrolleret salg af cannabis til voksne til rekreative formål. Vurderingen syd for grænsen er, at den tyske stat kan tjene 4,7 milliarder euro (cirka 35 milliarder kroner) årligt på at gennemføre en legalisering. Beslutningen om at legalisere cannabis forventes at få stor betydning for resten af Europa.

DanCann Pharmas administrerende direktør og stifter, Jeppe Krog Rasmussen, går all-in og freder sin aktiebeholdning i virksomheden de kommende tre år20.12.2021 08:55:00 CET | Pressemeddelelse

Efter aftale med bestyrelsen i DanCann Pharma A/S har administrerende direktør Jeppe Krog Rasmussen valgt at vise sit commitment i virksomheden ved at låse sit engagement i 36 måneder med virkning fra den 31. december 2021. Jeppe Krog Rasmussen råder over 5.667.023 aktier og således over mere end 21 % af den samlede aktiekapital.

DanCann Pharma A/S: Positiva data från kliniska försök med QIXLEEF™ ger hopp till cancerpatienter med genombrottssmärtor3.12.2021 09:05:00 CET | Pressemeddelelse

DanCann Pharma skrev den 5 maj 2021 avtal med kanadensiska Tetra Bio-Pharma gällande exklusiv distribution av de cannabinoidbaserade läkemedlen Reduvo™ Adversa® och Qixleef™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. Tetra Bio-Pharma kommunicerade i måndags positiva inledande data från sina pågående kliniska fas 2-studier med QIXLEEF™ för användning mot genombrottssmärtor hos cancerpatienter.

DanCann Pharma A/S: Positive data fra kliniske forsøg med QIXLEEF™ giver håb for kræftpatienter med gennembrudssmerter3.12.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

DanCann Pharma underskrev den 5. maj 2021 en aftale med canadiske Tetra Bio-Pharma vedrørende eksklusiv distribution af de cannabinoidbaserede lægemidler Reduvo™ Adversa® og Qixleef™ i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Tetra Bio-Pharma meldte mandag ud om positive indledende kliniske data fra sine igangværende kliniske fase 2-studier med QIXLEEF™ til brug mod gennembrudssmerter hos kræftpatienter.